|

«یحیی السنوار» جانشین اسماعیل هنیه کیست؟/ تصاویر

«یحیی السنوار» جانشین «اسماعیل هنیه» و به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شد.

«یحیی السنوار» جانشین اسماعیل هنیه کیست؟/ تصاویر

به گزارش شبکه شرق، حماس در نهایت پس از چند روز رایزنی، «یحیی السنوار» را به عنوان رئیس دفتر سیاسی جدید خود انتخاب و اعلام کرد که «یحیی السنوار» جایگزین «اسماعیل هنیه» شده است.

به نقل از المیادین، «یحیی السنوار» به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس انتخاب شد.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که «یحیی السنوار» به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی این جنبش، به جانشینی «اسماعیل هنیه» انتخاب شده است.

این در حالی‌است که پیش‌تر، وبگاه «اسکای‌نیوز»، به نقل از «عزت الرشق»، یکی از مقامات ارشد حماس تاکید کرده بود: «آنچه در رسانه‌ها مبنی بر انتخاب برخی افراد به عنوان رئیس دفتر سیاسی جدید حماس منتشر شده است، صحت ندارد.»

عزت الرشق گفته بود جنبش متبوعش به محض پایان رایزنی‌ها برای انتخاب رهبر جدید، نتایج آن را اعلام خواهد کرد.

گفتنی است که وبگاه سعودی العربیه روز گذشته، مدعی شده بود که «محمد اسماعیل درویش» ملقب به «ابوعمر حسن» به عنوان رئیس دفتر سیاسی جدید جنبش حماس و جانشین هنیه انتخاب شده است. در این گزارش ادعا شده بود که «یحیی السنوار» رئیس جنبش حماس در نوار غزه، با انتخاب «خالد مشعل» به عنوان جانشین هنیه مخالفت کرده است.

یحیی السنوار

«یحیی السنوار» رئیس جدید دفتر سیاسی جنبش حماس کیست؟

حماس در نهایت پس از چند روز رایزنی، «یحیی السنوار» را به عنوان رئیس دفتر سیاسی جدید خود انتخاب کرد.

به نقل از الجزیره، حماس روز سه‌شنبه «۱۶ مرداد ۱۴۰۳»، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «یحیی السنوار» به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی این جنبش به جانشینی «اسماعیل هنیه» انتخاب شده است.

«یحیی السنوار» یک فرمانده نظامی فلسطینی است که از آغاز به کار حماس در غزه، به گردان‌های عزالدین قسام، بازوی نظامی حماس پیوست و اکنون یکی از رهبران آن است.

یحیی السنوار

السنوار به دلیل نقشی که در عملیات کماندویی دارد، یکی از تحت تعقیب‌ترین افراد در لیست ترور اسرائیل محسوب می‌شود.

تولد و اصالت یحیی السنوار 

«یحیی ابراهیم حسن السنوار» در «۱۶ سپتامبر ۱۹۷۵»، در اردوگاه آوارگان، در شهر «خان یونس» در جنوب نوار غزه به دنیا آمد. خانواده او پس از مهاجرت از شهر اصلی خود «مجدل عسقلان»، در سال ۱۹۴۸، به خان یونس پناه بردند.

تحصیلات یحیی السنوار 

«یحیی السنوار» تحصیلات ابتدایی خود را در مدارس وابسته به سازمان امدادرسانی به پناهجویان فلسطینی (اونروا) گذراند.

یحیی در سنین پایین، تحت تاثیر برادر بزرگ‌ترش «محمد»، از رهبران برجسته حماس و رئیس دفتر سیاسی آن در غزه قرار گرفت. او یکی از پیشگامان مساجد و از اولین کسانی بود که در زمان تاسیس جنبش حماس در «۱۴ دسامبر ۱۹۸۷» به صفوف آن پیوست.

وظایف و مسئولیت‌های یحیی السنوار 

«یحیی السنوار» از ابتدای فعالیت‌های مبارزاتی‌اش، شخصیت برجسته خود را نشان داد و یکی از فعالان حماس در مقاومت در برابر اسرائیل در جریان انتفاضه بزرگ «۱۹۸۷-۱۹۹۳» بود.

یحیی السنوار در پست‌های سازمانی قرار گرفت و از اولین کسانی بود که به بازوی نظامی حماس، «گردان‌های عزالدین قسام» پیوست و در سال ۲۰۰۵، سمت فرماندهی «تیپ خان یونس» را بر عهده گرفت.

او یکی از اعضای برجسته «ستاد» گردان‌های القسام شد و به فرمانده کل آن، «محمد الضیف»، و معاونش، «مروان عیسی»، بسیار نزدیک است و هر سه نفر از برجسته‌ترین اعضای لیست ترور اسرائیل هستند.

یحیی السنوار

تجارب نظامی یحیی السنوار 

«یحیی السنوار» زندگی غیرمعمولی و محرمانه‌ای داشته است؛ به طوری که اکثر ساکنان نوار غزه، او را از نزدیک ندیده و نمی‌شناسند.

السنوار برای مصون ماندن از ترورهای اسرائیل، به صورت مخفیانه زندگی می‌کند و طی دو دهه گذشته از ۶ ترور نافرجام، جان سالم به‌در برده است. پس از آخرین حضور علنی در یک فیلم ضبط‌شده در سال ۲۰۰۵، «یحیی السنوار» مجدداً ناپدید شد تا اینکه در برنامه «ما خفی اعظم» که شامگاه جمعه «۲۷ می ۲۰۲۲»، از شبکه «الجزیره» پخش شد، ظاهر شد.

یحیی السنوار در تونل‌های حماس در غزه
 

یحیی السنوار

اسرائیل، «یحیی السنوار» را مغز متفکر بسیاری از عملیات‌های کماندویی، به ویژه عملیات موسوم به «بمب تونلی» که سایت‌های نظامی اسرائیل را در مدت ۵ سال هدف قرار داد، می‌دانند.

نام «یحیی السنوار» در عملیات «توهم‌زدایی» که طی آن، یک سایت نظامی اسرائیلی در شرق رفح مورد هدف قرار گرفت، به صورت گسترده مطرح شد. او که به عنوان طراح و معمار توافق تبادل اسرای فلسطینی با «گلعاد شالیط» نظامی اسرائیلی شناخته می‌شود، معتقد است که راه‌حل آزادی حدود ۵ هزار اسیر فلسطینی از زندان‌های اسرائیل، در معاملات تبادل اسرا نهفته است و در حضور اخیر خود در شبکه الجزیره، از تلاش‌های گردان‌های قسام در جریان «نبرد شمشیر قدس» برای ربودن و اسارت نظامیان اسرائیلی پرده برداشت.

گفتنی است، اسرائیل در توافق تبادل اسرا موسوم به «شالیط» مجبور شد، در ازای آزادی یک نظامی اسرائیلی به نام «گلعاد شالیط»، ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی را آزاد کند.

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها