|

توضیحات سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت پرونده مرگ «محمد میرموسوی» در پاسگاه ناصرکیاده/ پزشکیان دنبال ریشه‌های خطای پرونده لاهیجان است

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت پرونده مرگ «محمد میرموسوی» در پاسگاه ناصرکیاده لاهیجان توضیحاتی ارائه کرد.

توضیحات سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت پرونده مرگ «محمد میرموسوی» در پاسگاه ناصرکیاده/ پزشکیان دنبال ریشه‌های خطای پرونده لاهیجان است

به گزارش شبکه شرق، سخنگوی دولت در خصوص آخرین وضعیت پرونده مرگ «محمد میرموسوی» در پاسگاه ناصرکیاده «لاهیجان» گفت: «رئیس‌جمهور برای شفاف‌سازی موضوع و پیدا شدن ریشه خطا‌هایی که در ماجرای اخیر در لاهیجان و در خصوص هموطن‌مان شکل گرفته بود، دستوراتی را صادر کردند. طبیعتا مهم‌ترین موضوع در این زمینه جهت‌گیری‌هایی است برای اینکه وفاق میان جامعه و دولت شکل بگیرد.»

«فاطمه مهاجرانی» سخنگوی دولت معتقد است که تصمیمات اخیر دولت برای شفاف‌سازی پرونده مرگ «محمد میرموسوی» در پاسگاه ناصرکیاده «لاهیجان» ، به دور از هرگونه پرده‌پوشی و سانسور در راستای این واقعیت معنا و مفهوم پیدا کرده که دولت به مشارکت و حضور مردم در همه زمینه‌ها نیاز دارد؛ بنابراین با مردم صادقانه رفتار می‌کند.

انتصاب «فاطمه مهاجرانی» به سمت سخنگویی دولت چهاردهم، اما با استقبال افکار عمومی ایرانیان مواجه شد. چهره‌ای که طی سال‌های اخیر مواضع هوشمندانه‌ای در بزنگاه‌های حساس و در مواجهه با مشکلات مردم اتخاذ کرده است.

مهاجرانی در نخستین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود با این رسانه نشان می‌دهد مایل به پرده‌پوشی و استتار موضوعات نیست و ترجیح می‌دهد رک و راست با مردم سخن بگوید. به همین دلیل در تشریح پرونده محمد میرموسوی، به این نکته اشاره می‌کند که دولت برای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی و حل مشکلات بنیادین کشور، به مشارکت عموم مردم نیاز دارد. برای ایجاد این مشارکت مردم باید به دولت و نظام حکمرانی اعتماد داشته باشند.

به زعم سخنگوی دولت این اعتماد و اطمینان در صورتی شکل می‌گیرد که مردم احساس کنند دولت مطالبات و خواسته‌های آنان را نمایندگی می‌کند. تصمیمات اخیر دولت برای شفاف‌سازی پرونده لاهیجان به دور از هرگونه پرده‌پوشی و سانسور در راستای این واقعیت معنا و مفهوم پیدا کرده که دولت به مشارکت و حضور مردم در همه زمینه‌ها نیاز دارد؛ بنابراین با مردم صادقانه رفتار می‌کند.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

‌*با توجه به تاکید آقای رییس‌جمهور مبنی بر شفاف‌سازی امور، اعتمادسازی و وفاق، بفرمایید ساختار سخنگویی و اطلاع‌رسانی دولت چهاردهم چه نقشی در تحقق این ضرورت‌ها خواهد داشت و ارتباط دو سویه با شهروندان و دولت را از چه طریقی شکل می‌دهد؟

سخنگوی دولت به عبارتی سیمای دولت است. به این معنا که دولت چشم دارد، گوش دارد، زبان دارد، بینی دارد؛ پس می‌بیند، می‌شنود و سخن می‌گوید. سعدی می‌فرماید: «آدمی را دو گوش داده‌اند و یک زبان...» با این تعبیر دو چشم دارد برای اینکه بیشتر ببیند، دو گوش دارد برای اینکه بشنود، بینی دارد، برای اینکه بو بکشد و حس و حال جامعه را دریافت کند و یک زبان دارد برای اینکه سخن بگوید. به عبارتی سیمای ارتباطی توسط سخنگوی دولت شکل می‌گیرد. پل ارتباطی خواهد بود میان دولت و مردم. سخنگوی دولت کمک می‌کند تا آنچه که دولت می‌خواهد انجام بدهد به کمک مردم انجام شود. از سوی دیگر آنچه در جامعه می‌گذرد و لازم است که دولت از آن باخبر شود، از طریق سخنگو منتقل شود. در آینده جزیی‌تر و بیشتر توضیح می‌دهم که این ارتباط دو سویه چگونه شکل می‌گیرد.

*‌مهم‌ترین اولویت‌های پیش روی دولت چهاردهم از نظر شما کدام موارد است. دولت کدام دورنما و اهداف را مدنظر قرار داده است؟

یقینا یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت خروج از وضع نابسامان اقتصادی و معیشتی است که امروز گرفتار آن شده‌ایم. همان‌طور که رهبری هم در مراسم تنفیذ رییس‌جمهوری، فرمودند وضعیت اقتصادی نخستین اولویت دولت است. راه‌حل مشکلات اقتصادی هم رشد اقتصادی است. رشد اقتصادی که از راه غیر تورمی کسب شده باشد، تورم‌زا نباشد و پیامد‌های آن منجر به رکود نشود. طبیعتا برای تحقق این موضوع باید اقداماتی از جنس توسعه روابط با همسایگان و سایر کشور‌های جهان در دستور کار قرار بگیرد. مسوولان این حوزه در این زمینه توضیحات مبسوطی داده‌اند.

*چرا ایجاد این ارتباط دو سویه تا این اندازه برای حل مشکلات ضروری است؟

تجارت سال‌های اخیر هم نشان می‌دهد که چنانچه جامعه همسو نباشد، هرچند ارتباطاتی هم شکل بگیرد دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده ممکن نخواهد بود. تمام نظریات توسعه طی سال‌های اخیر این واقعیت را تبیین می‌کنند که توسعه باید از توسعه اجتماعی آغاز شود. برای این منظور باید حال مردم خوب باشد. برای این موضوع باید با مردم ارتباط داشت و صدای مردم را شنید. همان‌طور که رییس‌جمهور هم گفته بودند که من صدای بی‌صدایان خواهم بود.

*‌نخستین پرونده اطلاع‌رسانی دولت چهاردهم که میان افکار عمومی هم بازخورد‌های بسیاری پیدا کرده، پرونده مرگ محمد میرموسوی در لاهیجان است. نحوه اطلاع‌رسانی دولت چهاردهم برخلاف تجربه سال ۱۴۰۱ و ماجرای مرگ مهسا امینی، ورود به موضوع، شفاف‌سازی، تشکیل کمیته بررسی موضوع و برکناری مسوولان متخلف بوده است. در این‌زمینه توضیح می‌فرمایید که سرانجام پیگیری‌های این رخداد چگونه بوده است؟

رییس‌جمهور برای شفاف‌سازی موضوع و پیدا شدن ریشه خطا‌هایی که در ماجرای اخیر در لاهیجان و در خصوص هموطن‌مان شکل گرفته بود، دستوراتی را صادر کردند. طبیعتا مهم‌ترین موضوع در این زمینه جهت‌گیری‌هایی است برای اینکه وفاق میان جامعه و دولت شکل بگیرد. تاکید می‌کنم بر اینکه دولت بدون حمایت جامعه نمی‌تواند طرح‌های بزرگ خود را عملیاتی کند؛ لذا پر کردن شکاف میان دولت و جامعه، یکی از مهم‌ترین اهدافی است که سخنگوی دولت دنبال خواهد کرد. در این پرونده هم توجه به این ضرورت‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

*‌برای دستیابی به وجوه مختلف توسعه، دولت به مشارکت مردم نیاز دارد. برای این منظور دولت چه راهبرد‌هایی تدارک دیده است؟

توسعه وجوه مختلفی دارد که مهم‌ترین وجه آن رویکرد‌هایی است که به توسعه انسانی به عنوان پیش‌شرط اجتماعی دلالت دارد.

منبع: اعتماد
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها