|

نقد حقوقی «عمادالدین باقی» درباره حادثه لاهیجان و مرگ «محمد میرموسوی»/ پلیس حق مجازات متهم را ندارد

«عمادالدین باقی» به بررسی ابعاد مرگ مرحوم «محمد میرموسوی» در بازداشتگاه پلیس در لاهیجان از منظر قانونی و راهکار‌ها برای عدم تکرار چنین حوادثی پرداخت.

نقد حقوقی «عمادالدین باقی» درباره حادثه لاهیجان و مرگ «محمد میرموسوی»/ پلیس حق مجازات متهم را ندارد

به گزارش شبکه شرق، «عمادالدین باقی» درباره حادثه لاهیجان که منجر به کشته شدن «محمد میرموسوی» جوان گیلانی در بازداشتگاه نیروی انتظامی شد، گفت: «بعضی‌ها در شبکه‌های اجتماعی برای اینکه فاجعه را ماستمالی کنند می‌گویند اقدام به خلع سلاح یکی از مامورین کرده در حالی که در همه کلانتری‌ها دوربین موجود است اگر چنین فیلمی وجود دارد باید نشان داده شود البته خود پلیس هم در بیانیه‌اش چنین ادعایی نکرده‌ است.»

«بعضی‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند اقدام به خلع سلاح یکی از مامورین کرده در حالی که در همه کلانتری‌ها دوربین موجود است اگر چنین فیلمی وجود دارد باید نشان داده شود البته خود پلیس هم در بیانیه‌اش چنین ادعایی نکرده است.»

«عمادالدین باقی» پژوهشگر حوزه حقوق بشر، در گفتگویی به بررسی ابعاد مرگ مرحوم «محمد میرموسوی» در بازداشتگاه پلیس در لاهیجان از منظر قانونی و راهکار‌ها برای عدم تکرار چنین حوادثی پرداخت.

در ادامه، بخش‌هایی از این مصاحبه می‌آید:

*وقوع حادثه لاهیجان که منجر به کشته شدن یک متهم در بازداشتگاه نیروی انتظامی شد را چگونه می‌توان از منظر قانونی ارزیابی کرد؟ نحوه برخورد و رسیدگی دستگاه‌های ذی‌ربط با این واقعه چگونه بوده است؟

پلیس فقط ضابط است و حق مجازات متهم را ندارد، ولی آنچه اتفاق افتاده این است که قبل از تحویل متهم به مقام قضایی، رفتار‌هایی که در حد مجازات آن هم از نوع مجازات‌های ممنوع با او صورت می‌گیرد. البته برخورد دادستانی گیلان قابل تقدیر است و سرعت واکنش و بازداشت ۵ مامور متهم برای انجام تحقیقات کاری است که اگر در مورد مهسا امینی هم صورت گرفته بود وقایع ۱۴۰۱ رخ نمی‌داد،.

*بیانیه پلیس هم بیش از آنکه مسئله را حل کند مسئله ایجاد کرد. چرا ماشین مرحوم آتش گرفته و خاکستر شده؟ بقیه بازداشتی‌ها چه شدند؟

بعضی‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند اقدام به خلع سلاح یکی از مامورین کرده در حالی که در همه کلانتری‌ها دوربین موجود است اگر چنین فیلمی وجود دارد باید نشان داده شود البته خود پلیس هم در بیانیه‌اش چنین ادعایی نکرده است. ثانیاً بر فرض وجود چنین اتفاقی باید او را به بازداشتگاه هدایت می‌کردند.

*برخورد با خاطیان این پرونده چگونه خواهد بود؟

اینجا موضوع تخلف اداری نیست، بلکه موضوع ازهاق نفس است، یعنی هر دو جنبه تخلف اداری و جرم را دارد. اگر مامورانی، رفتاری را انجام دهند که مردم از پلیسی که وظیفه حفظ امنیت دارد دچار نگرانی و ترس شوند عمل ارتکابی، جرمی فراتر از یک تخلف فردی است.

منبع: ایلنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها