|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و دوم شهریور

حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر از دریچه رسانه‌ها به روایت هاشمی

هاشمی رفسنجانی روز بیست و دوم شهریور در مورد اخبار مربوط به حوادث یازدهم سپتامبر نوشته است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

 حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر از دریچه رسانه‌ها به روایت هاشمی

وقت زیادى صرف شنیدن و خواندن اخبار مربوط به حوادث [یازده سپتامبر] آمریکا کردم، اما به خاطر سانسور خبرى آمریکا و غربى‌ها، اخبار جدید به صورت قطره‌چکانى و هدایت‌شده پخش مى‌شود و سؤالات زیادى، بى‌جواب است. مى‌گویند، چند نفر از تروریست‌ها را شناسایى‌ کرده‌اند و دو اسم «محمد عطا» از مردم مصر و «مروان» از امارات مشخص شده است. در تحلیل‌ها مى‌گویند، به احتمال قوى ده‌ها نفر در این عملیات همکارى کرده‌اند. رازدارى و نیز مهارت آنها، توجه مراکز ناظر جهانى را به خود جلب کرده است.

از [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده] و طالبان، در درجه اول و از عراق و فلسطینى‌ها و لیبى و ایران، در درجات بعد به عنوان حامیان تروریسم، اسم برده مى‌شود. رسانه‌هاى آمریکا، فشار زیادى علیه مسلمانان و اعراب دارند و این باعث رنجش مسلمانان و اعراب شده است. صدام حسین، [رئیس‌جمهور عراق]، دولت آمریکا را به جاى عاملان انفجارها، سرزنش کرده و گفته است‌، خارى که آمریکا کاشته، امروز درو مى‌کند. اسرائیل، با استفاده از فضاى منفى علیه اعراب و فلسطینى‌ها، خشونت را زیاد کرده و با اشغال جنین و حملات مکرر، 12 نفر را شهید و بیش از ۱۰۰ نفر را زخمى‌ کرد.

اعضاى ناتو با آمریکا ابراز همدردى‌ کرده‌اند و گفته‌اند، براساس بندهای پیمان ناتو، حمله کشور خارجى به هر یک از اعضاى ناتو، حمله به همه اعضا است. جرج‌بوش، [رئیس‌جمهور آمریکا]، از حملات به عنوان جنگ تعبیر کرده و وعده انتقام داده است. از تعداد تلفات‌، کمتر صحبت مى‌شود و مى‌گویند، ممکن‌ است در لحظه حمله، حدود ۵۰ هزار نفر در برج‌هاى دوقلوى مرکز جهانى حضور داشته‌اند و در پنتاگون هم حدود ۸۵۰ نفر بوده و کمتر کسى نجات یافته است.

تجسس براى کشف اجساد، هفته‌ها طول مى‌کشد. در نیویورک، به تدریج کار از سر گرفته مى‌شود، ولى وحشت حاکم است. تهدید و جنگ‌ روانى، علیه خیلى از دولت‌هاى عربى، وسیع است. مرتباً خبر از بمب‌گذارى در ساختمان‌هاى نیویورک داده مى‌شود. مسئولان امنیت مجبورند دستور تخلیه بدهند و پس از مدتى ساکنان برمى‌گردند. تاکنون در انگلستان، آلمان، مالزى و آرژانتین پیش آمده و در آمریکا وضع بدتر است و مرتب خبر کشف اتومبیل حامل بمب، پخش مى‌شود.

اکثر کشورهاى جهان، ابراز همدردى‌ کرده‌اند. بعضى‌ها از آمریکا خواسته‌اند، در انتقام عجله نکند. در ساعات اول گفتند، هشت هواپیما ربوده شده، ولى اکنون چیزى دربارۀ سرنوشت چهار هواپیماى ربوده‌شده نمى‌گویند. دو هواپیما به برج‌ها اصابت کرده‌اند و یک هواپیما به پنتاگون زده است و یکى هم در پنسیلوانیا ساقط شده و نمى‌گویند چگونه ساقط شد. گفته شد، مجموعاً ۲۶۶ نفر، سرنشین هواپیماها بوده‌اند که‌ کشته‌ شده‌اند و مى‌گویند، گروه‌هاى هواپیماربا، هر یک بین سه تا شش نفر بوده‌اند. هنوز چیزى در مورد جعبه‌هاى سیاه هواپیماها نگفته‌اند.

نزدیکان احمدشاه مسعود، [وزیر دفاع دولت مجاهدین]، خبر از وخیم‌ شدن حال او مى‌دهند. آقاى [محمد] امامى‌کاشانى، [امام‌جمعه موقت تهران]، شب به خانه آمد و براى مطالب خطبه‌هاى فرداى نمازجمعه در مورد آمریکا، مشورت کرد. نظر دادم که تروریسم را محکوم کنند، ولى به آمریکا بگویند این نتیجه ظلم‌هاى خودش است و از آنها بخواهند اعراب و مسلمانان را بیش از این خشمگین نکنند.

قرار شده، بخشى از محل حزب جمهورى اسلامى [در خیابان سرچشمه تهران] را براى ساخت قتلگاه شهداى هفت تیر اجازه بدهند. گفت، دربارۀ امام‌زمان، موسوعه‌اى [=دانش‌نامه] تهیه‌ کرده، امیدوار است که چیزى شبیه الغدیر بشود. گفت، یکى از بستگان دورشان، در هواپیماى ربوده‌شده آمریکایى [در حادثه یازده سپتامبر] بوده و مُرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها