|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و هفتم شهریور

روایتی از بازداشت برادر مسیح مهاجری و تنش میان اعضای خبرگان

هاشمی رفسنجانی روز بیست و هفتم شهریور در مورد دیدار با مسیح مهاجری، روایتی از جلسه خبرگان و برخی اخبار خارجی نوشته است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

روایتی از بازداشت برادر مسیح مهاجری و تنش میان اعضای خبرگان

آقاى [علی‌اصغر] جعفرى‌اصفهانى، [نماینده سابق لنجان] آمد. از خطر تضعیف محبوبیت روحانیت و فساد اخلاقى در جامعه ابراز نگرانى‌ کرد و براى گرفتن مهلت اعزام به سربازى فرزندش، استمداد کرد. [آقاى رضا بخشى، رئیس باشگاه پژوهشگران]، دانشجویى در سال آخر دانشگاه آزاد اسلامى آمد و گفت، تعدادی ابتکار و اختراع کرده و نتوانسته آنها را به تولید برساند و خواستار انتقال از یاسوج به تهران، براى پیگیرى اختراعش شد.

آقاى مسیح مهاجرى، [مشاور اجتماعی رئیس‌جمهور و مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی] آمد و گفت، با برادرش در زندان اوین ملاقات کرده؛ واردات تیتانیوم اسفنجى را تکذیب‌ کرده و گفته، پول امکانات دولتى را که به کارگاه برده، بیش از قیمت داخلى‌ آنها پرداخته و کلاً حدوداً ۴۰۰ هزار تومان است. مطالب او را به آقاى [عباسعلی] علیزاده، [رئیس‌ کل دادگستری استان تهران]، گفتم.

هیئت‌رئیسه [مجلس] خبرگان جلسه داشت. آقایان [صادق] لاریجانى و [محمدرضا] عباسى‌فرد که به عنوان کارپرداز انتخاب شده‌اند، براى اولین بار شرکت کردند. آقاى [ابراهیم] امینى، از مسئولیت دبیرخانه به خاطر تداخل وظایف آن با وظایف کمیسیون جدیدالتأسیس، استعفا کرده است؛ نپذیرفتیم و قول دادیم که براى اصلاح قانون، در اجلاس آینده کمک کنیم. گفته شد، بخشی از سخنان آقاى [علی] مشکینى، [رئیس مجلس خبرگان]، در نمازجمعه گذشته، علیه آمریکا تند بوده؛ من‌جمله گفته‌اند: «خدا این‌گونه عِقاب را براى آنها صد چندان کن» که هنگام پخش، حذف شده است.

عصر آقایان دکتر [فریدون] قاسم‌زاده، [استاد دانشگاه صنعتی‌شریف و مدیرعامل شرکت افرا نت] و داورى‌نژاد آمدند. از مصوبه شوراى عالى انقلاب فرهنگى دربارۀ اینترنت شکایت داشتند. تصویب کرده‌اند که مدیریت دریافت آن دولتى باشد و بخش خصوصى، از طریق مخابرات بتواند سایت بگیرد. از آقاى خاتمى، [رئیس‌جمهور]، گله داشتند که علی‌رغم شعارها، توجهى به خواست آنها نکرده است و همان سیاست دولتى‌کردن را اتخاذ کرده‌اند.

سخنان رهبرى که دیروز از محکومیت همه قتل‌هاى دسته‌جمعى و نیز محکومیت اقدام جنگى تلافى‌جویانه احتمالى آمریکا گفته‌اند، انعکاس وسیعى داشته است. هیئت پاکستانى، با دست خالى از افغانستان مراجعت کرده و طالبان، علماى سراسر افغانستان را جمع کرده‌اند که دربارۀ [تحویل اُسامه] بن‌لادن، گویا بناست فردا نظر بدهند. مخالفت در داخل پاکستان علیه دولت، با تظاهرات مردمى و اظهارنظرها، به‌خاطر پذیرش همکارى با آمریکا علیه طالبان، شدت‌ گرفته است.

در سراسر دنیا هم مخالفت با تصمیم شروع جنگ علیه افغانستان، بدون کسب اجازه سازمان ملل، اوج مى‌گیرد، ولى آمریکا ظاهراً خود را مصمم نشان مى‌دهد و بوش، [رئیس‌جمهور آمریکا]، از وضع موجود با تعبیر «جنگ‌طلبى» یاد کرده که مورد انتقاد مسلمانان آمریکا قرار گرفته و براى جبران آن، سخنان محبت‌آمیز نسبت به اسلام زده است. شهردار نیویورک، اعلام کرده که شمار مفقودان [یازده سپتامبر]، به ۵۴۲۲ نفر رسیده است. [یاسر] عرفات، [رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین]، دیروز اعلام آتش‌بس کرده و اسرائیل امروز آن را پذیرفته، ولى رزمندگان فلسطینى نمى‌پذیرند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها