|

حق سقط جنین و انتخابات آمریکا

ملانیا ترامپ علیه دونالد ترامپ

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

ملانیا ترامپ علیه دونالد ترامپ
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

دور دنیا در یک دقیقه

از فرانسه و حل یک معمای ۳۱ ساله شروع می‌کنیم. به آمریکا و موضع‌گیری ملانیا علیه دونالد ترامپ می‌پردازیم. در آخر هم درباره پول‌پاشی ماسک در انتخابات آمریکا و به نفع جمهوریخواهان می‌خوانیم. 

 

فرانسه؛ معمای جغد طلایی مدفون حل شد

پیدا کردن تندیس جغد مدفون بیش از سه دهه طول کشید. اما سرانجام این مجسمه از زیر خاک بیرون کشیده شد تا یکی از معماهای فرانسه حل شود؛ بدون کمک فلزیاب‌ها و منطبق بر نشانه‌های کتاب.

این پروژه یکی از طولانی‌ترین پروژه‌های گنج‌یابی در جهان بود. اما مسئله پیدا کردن یک زیرخاکی ارزشمند تاریخی نیست؛ جغد طلایی یک سوژه معمایی مطرح شده در یک کتاب است.

نویسنده این معما را ۳۱ سال پیش در کتابش مطرح کرد و از خوانندگان خواست تندیس برنزی مدفون را پیدا کنند و با نسخه طلایی موجود تعویض کند؛ نسخه‌ای به ارزش امروزی ۳۰۰ هزار یورو!

 

بریتانیا؛ کاهش فایده آب فلورایدی برای دندان‌ها

تحقیقاتی در بریتانیا انجام شده که روش غنی کردن آب آشامیدنی به ماده فلوراید را زیر سوال می‌برد. روشی که پیش از تولید خمیردندان‌های فلورایدی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

آزمایش‌ها و تحقیقات جدید نشان می‌دهد آب آشامیدنی حاوی فلوراید باعث پوسیدگی دندان‌های شیری کودکان می‌شود و در بزرگسالان هم تاثیری به اندازه خمیردندان‌های فلورایدی ندارد.

غنی کردن آب آشامیدنی به فلوراید روشی بود که در سال‌های قبل از دهه ۷۰ میلادی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها و کمک به استحکام آنها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

آمریکا و سقط جنین؛ ملانیا ترامپ علیه دونالد ترامپ

حق سقط جنین موضوعی نیست که ملانیا ترامپ بانوی اول سابق ایالات متحده سر آن کوتاه بیاید. او درباره این حق حتی با همسر خود که برای ورود به کاخ سفید تلاش می‌کند هم شوخی ندارد.

ملانیا ترامپ در ویدئویی که به تازگی منتشر کرده حق سقط جنین را حقی اساسی و ابتدایی برای زنان می‌داند و حق مالکیت آنها را بر بدن خود حقی رسمی تعریف می‌کند.

مخالفت با حق سقط جنین همواره موضوع مورد توجه جمهوریخواهان آمریکا بوده است. دیوان عالی چند سال پیش این حق را تبدیل به موضوعی ایالتی کرد. بسیاری معتقدند با ورود ترامپ به کاخ سفید این حق به تمامی سلب می‌شود.

 

هلند؛ قانون جدید برای جلوگیری از آزار خیابانی زنان

برای نخستین بار از زمان تغییر، قانون جدید منع آزار و اذیت اغلب جنسی زنان در هلند اجرا و یک مرد به پرداخت ۱۰۰ یورو جریمه شد. 

این مرد در یکی از خیابان‌های روتردام هلند یک زن را لمس و سپس فرار کرده است. تماس زن با مرکز نظارت بر خیابان و شهادت حاضران سرانجام باعث جریمه مرد خاطی شده است.

قانون جدید هر گونه برخورد فیزیکی با زنان که از طرف آنها مطالبه نشده باشد و همچنین رفتارهایی که باعث آزار روحی و روانی و ترس آنها شود را جریمه می‌کند. گزارش شاهدان هم بسیار مهم است.

 

ایلان ماسک و هدایایی برای راست‌ افراطی

تحقیقات روزنامه وال استریت ژورنال می‌گوید ایلان ماسک مدیر ایکس ده‌ها میلیون دلار در زمینه تبلیغات ضد مهاجران و ضد اقلیت‌های جنسیتی در پروژه های راست افراطی هزینه کرده است.

این گزارش‌ به شکلی دیگر در رسانه‌هایی مثل بلومبرگ و NBC نیوز تایید و تاکید شده است. بلومبرگ نوشته ماسک ۷۱ میلیون دلار به کمپین آمریکا پک که حامی ترامپ است، اهدا کرده است.

وال استریت ژورنال در روزهای نخستین سال جدید ادعا کرده بود ماسک قرار است هر ماه ۴۵ میلیون دلار به ایالت‌های حامی ترامپ کمک کند؛ ماسک این ادعا را رد کرده بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها