|

دور دنیا در یک دقیقه

وداع با آکاردئون‌های محبوب ژیسکار دستن

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

وداع با آکاردئون‌های محبوب ژیسکار دستن
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

از رفتارهای قهرمانانه یک سگ در آمریکا شروع می‌کنیم. در فرانسه سراغی از کمپانی مشهور آکاردئون‌سازی ماگین می‌گیریم. در آخر هم به رقابت ستاره هالیوودی در مسابقات اتومبیلرانی می‌پردازیم.

 

تقدیر پلیس از یک سگ ۱۳ ساله در واشنگتن‌

سگ ۱۳ ساله منطقه استیونز این روزها قهرمان ساکنان ایالت واشنگتن آمریکا است. او با هوشمندی و کمک پلیس جان صاحب ۸۴ ساله خود را نجات داده است.

صاحب این سگ پیرمردی است که در اثر جراحت پا و دور ماندن از بسته قرص‌هایش شرایط پزشکی خوبی نداشته، اما از مرگ نجات پیدا می‌کند. سگ این مرد تصمیم می‌گیرد وسط یک مسیر ماشین‌رو بنشیند.

یک افسر پلیس منطقه از آن مسیر رد می‌شود و با دیدن سگ وسط راه تلاش می‌کند آن را سوار ماشین پلیس کند تا صاحبش را پیدا کند. سگ سوار نمی‌شود، اما به سمت مسیر خانه حرکت می‌کند تا پلیس را به صاحبش برساند.

 

آکاردئون‌ساز فرانسوی رقابت را به چین باخت

کمپانی فرانسوی ماگین که نامی آشنا و بسیار معتبر در ساخت آکاردئون‌‌های تسمه‌ای است، تصمیم گرفته کرکره را پایین بکشد و تعطیل کند. 

این کمپانی آخرین شرکت آکاردئون‌سازی فرانسه است و ۱۰۵ سال قدمت دارد، اما پس از دوران همه‌گیری و البته واردات آکاردئون‌های چینی دیگر توان رقابت ندارد. آنها این روزها تنها ۱۰ کارمند دارند.

نام ماگین با برخی سیاستمداران فرانسه هم گره خورده است. والری ژیسکار دستن، رئیس‌جمهور دهه ۷۰ فرانسه با آکاردئون‌های ماگین در کنار نام‌های بزرگ موسیقی این کشور نواخته است. 

 

اصرار به تعیین قیمت الکل برای کنترل مرگ و میر

رهبران سلامت عمومی بریتانیا و متخصصان سازمان بهداشت از دولت می‌خواهند به موضوع افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف الکل توجه کند. آمارها از افزایش ۱۰ درصدی مرگ و میر سالانه خبر می‌دهند.

آنها معتقدند اگر دولت قیمت واحد نوشیدنی‌های الکلی ارزان را تعیین کند و مانع از گسترش آنها در بازار الکل کشور شود، می‌تواند افزایش مصرف را کنترل کند و در نهایت مانع از مرگ و میر شود.

در گزارش سازمان بهداشت می‌خوانیم قیمت یک بطری نوشیدنی بی‌کیفیت ۲ لیتری کمتر از دو پوند است و به آسانی در دسترس مصرف‌کننده قرار دارد. در ولز و اسکاتلند دولت قیمت واحد الکل را تعیین می‌کند.

 

بازگشت ستاره هالیوودی به پیست اتومبیلرانی

کیانو ریوز چهره نام‌آشنای سینمای هالیوود و بازیگر فیلم ماتریکس در ۶۰ سالگی همچنان سودای رانندگی و هیجان و مسابقه دارد. او در رالی سرعت گرندی پری تویوتا در ایندیاناپولیس شرکت کرده است.

ریوز در این رقابت یک بار از پیست خارج شد، اما بدون آسیب جدی به مسابقه بازگشت و در نهایت بین ۳۵ راننده به مقام سی و یکمی رسید. او در بهترین حالت در طول مسابقه رده ۲۱ را تجربه کرد.

این بازیگر هالیوودی امروز دومین دور مسابقات خود را در ایندیاناپولیس برگزار خواهد کرد. او یک بار در سال ۲۰۰۹ در مسابقات اتومبیلرانی گرندپری تویوتا شرکت کرده و قهرمان شده است.

 

راهپیمایی سکوت در حمایت از ژیزل پلیکو

صدها زن و مرد فرانسوی در حمایت از ژیزل پلیکو به خیابان‌ها آمده اند و بار دیگر خواستار برقراری عدالت شده اند. دادگاه دومینیک پلیکو و دیگر متهمان همچنان ادامه دارد.

ژیزل پلیکو زنی است که همسرش طی یک دهه به او داروهای مخدر می‌خورانده و با دعوت از مردان غریبه به او تجاوز می‌‌کرده است. همسر این زن و مردانی که به او تجاوز کرده اند، در حال محاکمه هستند.

این پرونده وجدان عمومی فرانسوی را آزرده کرده و آنها را به حمایت از ژیزل پلیکو واداشته است. به درخواست این زن آسیب دیده دادگاه به صورت عمومی برگزار می‌شود تا باعث آگاهی دیگر زنان و خانواده‌ها شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها