|

العالم فی 60 ثانیة

از بودجه امارات تا درختکاری مسیرهای پیاده‌روی زائران اربعین

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین، الامارات الیوم، الشرق، الصباح، خبرگزاری رسمی عراق و الجزیره.

از بودجه امارات تا درختکاری مسیرهای پیاده‌روی زائران اربعین
خبرنگار: ذلفا معیل

الجزیره: 

قیس سعید تا سال 2029 رئیس جمهور تونس شد

 کمیسیون انتخابات تونس اعلام کرد قیس سعید که از سال 2021 قدرت را در این کشور به دست گرفته است، پس از کسب 90.69 درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری، برای دومین بار پیروز شد.

سعید در این انتخابات 2.4  میلیون رأی به دست آورد در حالیکه رقیب زندانی او، یعنی العیاشی زمال 197 هزار رای یعنی چیزی معادل 7.35 و زهیر المغزاوی، نماینده سابق پارلمان تونس نیز 52 هزار رای یعنی چیزی معادل 1.97 درصد آراء را به دست آوردند و این در حالی بود که انتخابات تونس شاهد کمترین میزان مشارکت از زمان سرنگونی حکومت زین العابدین علی در سال 2011 بود. 

 

الصباح: 

تلاش عراق برای بسیج جهانی به منظور توقف حملات به غزه و لبنان

عراق بار دیگر شعار دیپلماسی را برای دستیابی به اهداف خود مطرح کرد و اهدافش این بار توقف تجاوزات  اسربه لبنان و غزه، جلوگیری از گسترش دایره جنگ و کشاندن منطقه به پیامدهای نامطلوب است.

نخست وزیر عراق در دیدار سفیر فرانسه در بغداد، بر ضرورت جلوگیری از گسترش دامنه درگیری و اقدام برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه و جلوگیری از تداوم جنایت رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان تاکید کرد.

السودانی بار دیگر از مخالفت امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با تامین تسلیحات رژیم صهیونیستی قدردانی کرد. 

 

الشرق: 

امارات بودجه سال 2025  را تصویب می کند

امارات بودجه عمومی متوازن اتحادیه را برای سال مالی 2025 تصویب کرد که مجموع درآمدهای آن 71.5 میلیارد درهم برابر با هزینه ها بود.

بودجه عمومی بین بخش های اصلی، از جمله بخش توسعه اجتماعی و بازنشستگی، بخش امور دولتی، بخش اقتصادی و زیربنایی، و بخش سرمایه گذاری های مالی، علاوه بر سایر هزینه ها، توزیع می شود.

این بودجه در مقایسه با بودجه های سال های مالی گذشته، بزرگترین است که نشان دهنده قدرت اقتصاد ملی و پایداری منابع برای تامین مالی پروژه های توسعه، اقتصادی و اجتماعی است.

بخش توسعه اجتماعی و بازنشستگی 39 درصد از بودجه را به خود اختصاص داده است که مجموعاً 27.859 میلیارد درهم تخصیص داده شده است.

 

خبرگزاری رسمی عراق : 

درختکاری مسیرهای پیاده‌روی زائران اربعین

واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق اعلام کرد بنا به دستور محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، سال 2024 شاهد بزرگترین کارزار درختکاری و ایجاد فضای سبز در مسیرهای زائران اربعین خواهیم بود.

تحسین الخفاجی رئیس واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق و سخنگوی عملیات مشترک اعلام کرد: سال 2024 شاهد بازگشایی جاده‌های بسیار زیادی در مسیر زائران اربعین بودیم بطوریکه دولت با به دوش گرفتن این کار، گسترش جاده‌ها و حذف گره‌ها و تنگناهای ترافیکی و باز کردن پل‌ها، به تسهیل رفت و آمد زائران کمک شایانی کرد.

الخفاجی تاکید کرد: امسال با توصیه نخست وزیر عراق، شاهد بزرگترین پویش درختکاری در مسیرهای پیاده روی زائران اربعین بودیم .

 

الامارات الیوم: 

از سرگیرى پروازهای هواپیمایی امارات به عراق 

هواپیمایی امارات اعلام کرد، پرواز‌های خود به عراق را از امروز سه شنبه از سر خواهد گرفت.

هواپیمایی امارات در بیانیه‌ای ضمن اشاره به از سرگیری پرواز‌ها به عراق از امروز، اعلام کرد تعلیق پرواز‌ها به بیروت تا پانزدهم ماه جاری ادامه خواهد داشت.

پنج شنبه گذشته، هواپیمایی امارات از تعلیق پرواز‌های خود به عراق، ایران و اردن و بالعکس در چهارم و پنجم ماه جاری خبر داده بود. این هواپیمایی علت این امر را تنش‌های جاری منطقه اعلام کرده بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها