|

معرفی انیمیشن درون و بیرون ۲ محصول استودیو پیکسار

راهنمایی برای زندگی

استودیو پیکسار با رویکردی نوآورانه، به عمق دنیای احساسات انسان‌ها نفوذ کرد و با خلق آثاری ماندگار، از کلیشه‌های رایج در این زمینه فاصله گرفت. یکی از درخشان‌ترین این آثار، انیمیشن «درون و بیرون» است که توانست مخاطبان گسترده‌ای از کودکان تا بزرگسالان را جذب کند. فیلم به شیوه‌ای بی‌نظیر نشان داد که احساسات بر تمام جنبه‌های زندگی، از جمله تفکر، تصمیم‌گیری و تعاملات اجتماعی، تأثیر می‌گذارند.

زندگی در دنیای مدرن و حرکت به سوی تمدن، تناقضات زیادی ایجاد کرده که منجر به اضطراب و افسردگی آدم‌ها شده. مناسبات زندگی امروزی باعث شده آدم‌های بیشتری از فقر و جنگ دور شوند؛ اما از آنجایی که این مسیر برخلاف غرایض انسانی است تبعات روانی هم داشته که هزینه کمی در برابر رفاه موجود است. همین تبعات روانی احساس نیاز به روانکاوی و روانشناسی ایجاد کرده. همه جا صحبت از چگونه تا کردن با احساسات تازه سر برون برآورده است. جمله‌هایی مثل قوی باش، خودت باش، عزت نفس داشته باش، نصیحت‌هایی است که مدام شنیده می‌شوند که گاهی باهم در تناقضند و تشخیص درست و غلطشان آسان نیست. چون اغلب با زبان ساده بیان نمی‌شوند یا پایه علمی ندارند. مدتی پیش استدیوی پیکسار و تیم باهوشش چنین نیازی را زود تشخیص داد و شروع به ساخت انیمیشن‌هایی کرد که مفاهیم پیچیده روانشناسی را به زبانی ساده و جذاب برای مخاطبان عمومی بیان می‌کردند.

استودیو پیکسار با رویکردی نوآورانه، به عمق دنیای احساسات انسان‌ها نفوذ کرد و با خلق آثاری ماندگار، از کلیشه‌های رایج در این زمینه فاصله گرفت. یکی از درخشان‌ترین این آثار، انیمیشن «درون و بیرون» است که توانست مخاطبان گسترده‌ای از کودکان تا بزرگسالان را جذب کند. فیلم به شیوه‌ای بی‌نظیر نشان داد که احساسات بر تمام جنبه‌های زندگی، از جمله تفکر، تصمیم‌گیری و تعاملات اجتماعی، تأثیر می‌گذارند. در درون و بیرون، احساسات صرفاً سیاه و سفید نیستند، بلکه طیف وسیعی از پیچیدگی را دربرمی‌گیرند. این انیمیشن به زیبایی یادآور شد که خاطرات تحت تأثیر احساسات شکل می‌گیرند و در طول زمان می‌توانند تغییر کنند.

اثاری که پیکسار ساخت از این جهت متفاوت بود که با تکیه بر دانش روانشناسی و استفاده از خلاقیت هنری ساخته شده بود و حتی به عنوان ابزار آموزشی در کارگاه‌ها نمایش داده می‌شد. «درون و بیرون ۲» که منتشر شد طرفداران منتظر بودند لذت تماشای درون و بیرون اولی برایشان تکرار شود. انتظار برآورده شد درون و بیرون ۲ یکی از بهترین دنباله‌های پیکسار است و هیچ لحظه بدی ندارد. همه چیز منظم و درست پیش می‌رود.

ابتدای فیلم با یک خلاصه بسیار ساده آغاز می‌شود تا بیننده بتواند داستان پیشین را به یاد بیاورد. رایلی در قسمت جدید نوجوان است و همه چیز عالی پیش می‌رود تا اینکه بلوغش شروع می‌شود و ناگهان چهار احساس تازه ظاهر می‌شوند: اضطراب، حسادت، خجالت و بی‌حوصلگی. احساسات جدید طی اتفاقاتی تصمیم می‌گیرند احساسات قدیمی را پس بزنند و آنها را از دفتر مرکزی بیرون کنند.

مفهوم اصلی فیلم شبیه به فیلم اول است  و برخی از عناصر قسمت اول را حفظ کرده و در کنارش موضوعات، مکان‌ها و درگیری‌های تازه را هم ‌دارد. طنز کلاسیک درون بیرون۲ حول شخصیت‌ها متمرکز شده است.

در بین احساساتی که از اولین فیلم در ذهن رایلی وجود داشت. جوی یا شادی فعالترین عضو گروه است و بقیه احساسات را کنترل می کند اما به نظر نمی‌رسد درس تازه‌ای گرفته باشد و باز هم در  حال تکرار درس هایی است که قبلاً آموخته است. غم در این قسمت نقش کمتری دارد. با جوی دوستی عمیقی ایجاد کرده و داستان‌‎های فرعی خودش را دارد. شوخی‌ها خشم  بامزه‌اند و سهم خوبی از لحظات دارد. او گاهی به عنوان حامی گروه عمل می‌کند. انزجار، توجه زیادی جلب می‌کند و تعاملش با شخصیت‌های دیگر گروه جذاب است. ترس کوچک‌ترین فرد گروه است و خنده‌دارترین عضو گروه پنج نفره هم  است.

در بین اعضای گروه جدید که کنترل اوضاع را به دست گرفته‌اند. حسادت شخصیت دوست داشتنی و بامزه‌ای دارد او بیشتر طرفدار اضطراب است و خجالت هم نقش مهمی ایفا می‌ کند و چند تعامل خنده‌دار دارد. و در نهایت، اضطراب مهم‌ترین عضو گروه است. و حتی نقش بیشتری از جوی دارد. او اگرچه آنتاگونیست است و ایده هایش از کنترل خارج شوند؛ اما  شخصیت کاملا منفی ندارد و مطابق بر اصول پیکسار پیش می‌رود.

پیکسار با نوآوری‌هایش انقلابی در دنیای انیمیشن ایجاد کرد و با خلق شخصیت‌های دوست‌داشتنی، داستان‌های جذاب و جلوه‌های بصری خیره‌کننده، جایگاه ویژه‌ای در دل مخاطبان کرد و با ترکیب هنر و تکنولوژی، دنیای انیمیشن را به سطحی جدید ارتقا داده و استانداردهای جدیدی را برای صنعت انیمیشن‌سازی تعیین کرده است.

شخصیت‌های هر دو قسمت درون و بیرون با طراحی‌های دقیق و ظریف، به گونه‌ای نوشته و پرداخته شده‌اند که احساسات واقعی را منتقل کنند و با مخاطب ارتباط برقرار کنند. علاوه بر جلوه‌های بصری، داستان‌گویی قوی  از ویژگی‌های مهم این اثر است. داستان‌های اغلب آثار این کمپانی اغلب حول محور موضوعاتی مانند خانواده، دوستی، شجاعت و خودباوری می‌چرخند و به مخاطب یاد می‌دهند که چگونه با چالش‌های زندگی روبرو شود.

این استودیو نشان داده است که انیمیشن می‌تواند یک رسانه قدرتمند برای روایت داستان‌های پیچیده و احساسی باشد. بسیاری از استودیوهای از سبک و تکنیک‌های پیکسار الهام گرفته‌اند و تلاش می‌کنند تا به سطح کیفی پیکسار برسند.

درون و بیرون ۲ بار دیگر ثابت کرد پیکسار با ترکیب خلاقیت، تکنولوژی و داستان‌گویی قوی، به یکی از موفق‌ترین استودیوهای انیمیشن جهان است که با شخصیت‌های دوست‌داشتنی، داستان‌های جذاب و جلوه‌های بصری خیره‌کننده، به عنوان یک منبع الهام برای نسل‌های آینده انیماتورها و مخاطبان محسوب می‌شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها