|

بیست‌وچهارمین کتاب قربان بهزادیان‌نژاد؛

«رابطه پزشک و بیمار» منتشر شد

کتاب رابطه پزشک و بیمار به انتخاب، ترجمه و تدوین دکتر قربان بهزادیاننژاد، تازه ترین و بیست و چهارمین کتابی است که درحوزه پزشکی و میان‌رشته‌ای اخلاق، پزشکی و تاریخ اسلام از وی و توسط انتشارات نگارستان اندیشه، منتشر شده است.

«رابطه پزشک و بیمار» منتشر شد

به گزارش شبکه شرق، پزشکی جدید و اخلاق حرفه‌ای از مصادیق دنیای مدرن‌اند که بر اصول جهان‌شمول یا بدون مرز جغرافیایی متکی‌اند؛ و به نوعی مکمل هم هستند. حرفهای شدن پزشکی سابقهای به قدمت درمانگری دارد؛ و مشخصۀاصلی و بارز آن در دورۀ باستان، خودگردانی بوده است. ویژگی‌ای که کمابیش در دورۀ مدرن هم جریان دارد. جوامع پزشکی در مناطق مختلف جهان ازجمله سازمان نظام پزشکی در ایران بنیاد نهاده شده تا برایمسائل مختلف پزشکی قواعدی تنظیم و بر اجرای آنها نظارت کند. در اینفرایندها مباحث نظری، نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌نمایند؛ و زمینه‌ای برایآگاهی از مسائلی که درجامعه پزشکی حایز اهمیت است، فراهم می‌کنند. این اثر با پرداختن به مسألۀ اخلاق پزشکی و تأکید بر رابطۀ دوسویۀ پزشکو بیمار، طیف گسترده‌ای از مخاطبان را به خود جلب می‌کند؛ خوانندگانعلاقه‌مند به فلسفه و نظریه‌هایی که در پس شیوه‌نامه‌های پزشکی نهفته است؛ کادر حرفه‌ای درمان که در عمل با مباحث این کتاب مواجهۀ روزمرهدارند و همۀ پژوهشگرانی که به مطالعات بین رشته‌ای علاقه‌مند هستند. ایناثر نخستین مجلد از مجموعه‌ای است که به موضوع اخلاق پزشکیمی‌پردازد.

قربان بهزادیان‌نژاد (1336 - )، دانش‌آموختۀ دکتری میکروبیولوژی پزشکیو استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس بوده است که علاوه بر تجربۀ تحقیق و تدریس، معاونت وزارت بهداشت در دولت هشتم و ریاست مؤسسات «توسعۀ دانش و پژوهش ایران» و «تحقیقات و توسعۀ علوم انسانی» را در کارنامۀ حرفه‌ای خود دارد. او طی یک دهۀ اخیر که به ناچار از محیطدانشگاهی دور بود، تلاش کرد در ادامۀ فعالیت‌های فرهنگی‌اش، مجموعه‌آثاری را با موضوع تاریخ پزشکی در اسلام و ایران و اخلاق پزشکی پدید آورد. از مهم‌ترین آثار ترجمه‌ای او می‌توان به کتاب‌های زیراشاره کرد: پزشکی در تمدن اسلامی؛ پزشکی اسلامی در دوره میانه؛ پزشکی و اسلام در هند مستعمره؛ طاعون و افول تمدن اسلامی. او در حال مشغول ترجمه و تدوین آثار تازه‌ای در زمینۀ اخلاق پزشکی است.ایشان در سال گذشته به دلیل سخنرانی درهمایش کلاب هاوسی«گفت‌وگو برای نجات ایران»؛ به یکسال زندان محکوم شد و از ابتدایامسال در زندان به سر می‌برد. 

IMG_3520

 

کتاب رابطه پزشک و بیمار

انتشارات نگارستان اندیشه؛ ناشر تخصصی علوم انسانی

۱۸۸ ص/ جلد شومیز / ۱۴۰۳

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها