|

مدیرعامل مجموعه RIT اعلام کرد:

صدور موتور هوش مصنوعی ایرانی به دنیا

مدیرعامل و بنیانگذار مجموعه RIT گفت: اختراع ما امروز به ۵۰ زبان مختلف دنیا خدمات ارائه می‌دهد و بنابراین، ورود به مارکت جهانی و فعالیت در سطح بین‌المللی را هدف قرار داده است. این هوش مصنوعی به‌عنوان یک محصول ایرانی به کشورهای دیگر صادر خواهد شد.

صدور موتور هوش مصنوعی ایرانی به دنیا

نشست خبری رونمایی از موتور هوش مصنوعی اختراعات RIT هشتم مهر ماه با حضور مدیرعامل مجموعه RIT)  و جمعی از اعضای این شرکت برگزار شد.

مسعود شفقی، مدیرعامل و بنیانگذار مجموعه  RIT در این نشست، هدف از ارائه این دستیار هوش مصنوعی یا RIT Engine  را کمک به مخترعان جوان ایرانی اعلام کرد و افزود: این محصول کمک می‌کند تا مخترعان ایرانی بتوانند تمام فرایند ایده تا ارائه اختراع خود را برای ثبت گواهی، به راحتی انجام دهند. این دستیار هوش مصنوعی به‌صورت تخصصی برای اختراعات طراحی شده است.

وی در معرفی پروژه موتور هوش مصنوعی اختراعات گفت: کارهای مطالعاتی و مقدماتی این پروژه یک سال پیش آغاز شد. ۴۰ مخترع داخلی که تجربه ثبت اختراع داشته باشند و پنج مشاور خارجی از ایسلند، کره جنوبی، ژاپن، قطر و ترکیه در تیم ما حضور داشتند تا هم بتوانیم از تجربیاتشان استفاده کنیم و هم بتوانیم از نیازهای موجود در کشورهای خارجی مطلع شویم و برای آن برنامه داشته باشیم.

مدیرعامل مجموعه RIT  بیان کرد: این اختراع امروز به ۵۰ زبان مختلف دنیا خدمات ارائه می‌دهد و بنابراین، ورود به مارکت جهانی و فعالیت در سطح بین‌المللی را هدف قرار داده است. ما محصول خود را به‌عنوان یک محصول ایرانی به کشورهای دیگر صادر خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: مجموعه RIT که در حال حاضر در ایران فعالیت دارد، زیر نظر فدراسیون جهانی مخترعان است و در بیش از ۱۱۲ کشور جهان خدمات ارائه می‌دهد. مجموعه ایرانی RIT یکی از چهار شعبه این مجموعه‌ها در دنیا است.

111111

به گفته شفقی، فدراسیون جهانی اختراعات سه دفتر فعال دیگر هم در کشورهای سوئیس، کانادا و ایالات متحده عربی دارد.

مدیرعامل مجموعه RIT  توضیح داد: فدراسیون جهانی اختراعات با توجه به رشد و توسعه هوش مصنوعی جای خالی یک هوش مصنوعی تخصصی در حوزه اختراعات را احساس کرده و پس از راه‌اندازی مجموعه‌های RIT در چهار کشور مذکور، اولین مأموریت خود را طراحی و راه‌اندازی این هوش‌ مصنوعی قرار داده است.

وی توضیح داد: در RIT ENGINE از مرحله اول اختراع که رسیدن ایده به ذهن است تا تمام مراحل بعدی آن پوشش داده می‌شود. این موتور هوش مصنوعی برای همه این مراحل خدمات ارائه می‌کند.

شفقی اضافه کرد: این موتور هوش مصنوعی ۳ آبان ۱۴۰۳ در یک رویداد با حضور ۱۰۰ نفر از طیف‌ها و گروه‌های مختلف مخترعان رونمایی خواهد شد و پس از آن، وارد بازار شده و برای استفاده در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: خدمات این موتور AI در سه روز اول استفاده رایگان است و پس از آن کاربران باید نسخه پریمیوم آن را با پرداخت اشتراک ماهانه یا سالانه خریداری کنند.

مدیرعامل مجموعه RIT هزینه خرید اشتراک برای کاربران ایرانی را ۴۸ دلار برای یک ماه اعلام کرد و افزود: پرداخت‌های لازم در این موتور به‌صورت بین‌المللی قابل انجام است تا کاربران سایر کشورها هم از آن استفاده کنند.

وی درباره ارتباط با سازمان هوش مصنوعی در ایران گفت: تا امروز هیچ ارتباطی با سازمان هوش مصنوعی نداشته‌ایم. قطعاً تجربه اعضای این سازمان و تخصص کارشناسان این مرکز می‌تواند به رشد ما کمک کنند و بنابراین، ما از تعامل با این سازمان استقبال می‌کنیم.

شفقی اعلام کرد: تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری اعضای این پلتفرم را حداقل به هزار کاربر برسانیم زیرا این پلتفرم کاربر خاص و ویژه‌ای دارد و همگانی نیست. بر اساس هدفگذاری انجام شده، تا سال 2025 تعداد کاربران آن باید به پنج هزار کاربر برسد.

به اعتقاد وی، با استفاده از این موتور هوش مصنوعی، ایران می‌توان در عرصه اختراعات موفق‌تر از گذشته ظاهر شد.

ایران جزء 50 کشور نوآور دنیا

مدیرعامل مجموعه RIT درباره جایگاه ایران در حوزه نوآوری بیان کرد: طبق گزارش بخش مالکیت‌های فکری سازمان ملل متحد، ایران در بین 50 کشور اول نوآور دنیا قرار دارد. این رتبه بر اساس تعداد افراد نوآوری که در کشور زندگی می‌‌کنند، بدست آمده است.

وی افزود: در همه کشورهای دنیا کمتر از یک و نیم درصد از اختراعات وارد بازار می‌شوند. چون صنایع نسبت به اختراع و نوآوری مقاومت دارد. با اینکه صنایع می‌دانند یک نوآوری، سودآور و کمک‌کننده است اما به‌خاطر سرمایه‌گذاری و فعالیت‌هایی که نیاز دارد، به‌سختی ‌تغییرات را می‌پذیر‌د.

شفقی درباره مزیت‌های موتور هوش مصنوعی ایرانی گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما این است که اکثر ابزارهای هوش مصنوعی به دلیل تحریم در دسترس نیستند یا نیاز به استفاده از فیلترشکن دارند اما موتور هوش مصنوعی ما نیازی به استفاده از فیلترشکن ندارد.

وی افزود: موتور هوش مصنوعی RIT برای کاربران بالای ۱۲ سال طراحی شده و کمتر از ۱۲ ساله‌ها به دلیل رعایت موارد قانونی در خصوص گروه‌های سنی، اجازه استفاده از این موتور هوش مصنوعی را ندارند.

به گفته مدیرعامل مجموعهRIT، خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های امنیتی و نظامی در این پلتفرم رعایت شده و نتیجه سرچ کاربران در موتور RIT از این منظر کاملا پالایش‌شده است.

وی درباره دیگر مزایای این پلتفرم توضیح داد: اگر کاربر مایل باشد که نمونه‌های مشابه ایده خودش را پیدا کند و بررسی کند که پیش از او اختراعی در این حوزه انجام شده یا نه، می‌تواند از این موتور استفاده کند تا سایر نمونه‌ها و گواهی‌های ثبت اختراع را همراه با اطلاعات جزئی و شماره آن گواهی ثبت اختراع، دریافت کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها