|

هشدار ناپایداری‌های محلی در ۲۰ استان

سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه‌هایی از فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی در ۲۰ استان طی امروز تا شنبه هفته آینده ۱۳ مردادماه خبر داد.

هشدار ناپایداری‌های محلی در ۲۰ استان

به گزارش شبکه شرق، سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه‌هایی از فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی در ۲۰ استان طی امروز تا شنبه هفته آینده ۱۳ مردادماه خبر داد.

اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های موسمی

زمان شروع: چهارشنبه 1403/05/10

زمان پایان: شنبه 1403/05/13

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه 1403/05/10: سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان، شرق و جنوب شرق فارس و ارتفاعات و دامنه در شمال و مرکز فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد.

پنجشنبه 1403/05/11: گلستان، مازندران، شرق گیلان، نیمه غربی خراسان شمالی، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب و جنوب غرب کرمان، هرمزگان و شرق و دامنه و ارتفاعات در مرکز و شمال فارس، شرق کهگیلویه و بویراحمد و جنوب اصفهان.

جمعه 1403/05/12: گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، جنوب و مرکز اردبیل، نیمه شرقی آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، ارتفاعات استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان، نیمه غربی کرمان و نوار شرقی فارس و جنوب اصفهان.

شنبه 1403/05/13: مازندران، غرب گیلان، مرکز و جنوب اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و جنوب غرب و جنوب کرمان.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتا شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ و درختان کهنسال.

توصیه: عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکانهای مسقف ، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: شنبه 1403/05/13

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید، گرد و خاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

چهارشنبه 1403/05/10: همدان، کرمانشاه، لرستان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، اصفهان، شرق و جنوب سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان.

پنجشنبه 1403/05/11: قزوین، البرز، تهران، سمنان، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، یزد، اصفهان، قم، مرکزی و کرمان.

جمعه 1403/05/12: خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، سمنان، کرمان، قم، یزد، خراسان رضوی، البرز، جنوب تهران، مرکزی، اصفهان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان و همدان.

شنبه 1403/05/13: خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، یزد، قم، مرکزی، همدان، اصفهان، کرمان، شرق هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، همدان و کردستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: پرهیز از تفریح کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی.

هشدار افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: اواخر وقت چهارشنبه 1403/05/10

زمان پایان: عصر جمعه 1403/05/12

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای در محدوده 24 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا 1.5 متر

منطقه اثر:

چهارشنبه 1403/05/10: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان مازندران.

پنجشنبه 1403/05/11 و جمعه 1403/05/12: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در دریای خزر.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی، صدمه به ماهیان در قفس و صدمه به قایق های کوچک تفریحی و مسافری و شناورهای سبک و اختلال در تردد شناورها و فعالیت های ساحلی و فراساحلی.

توصیه: منع فعالیت های شنا و تفریحی و تردد قایق های کوچک و شناورهای سبک، محدودیت تردد شناورهای سنگین و نیمه سنگین و اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های دریایی.

هشدار افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: ظهر پنج‌شنبه 1403/05/11

زمان پایان: سه‌شنبه 1403/05/16

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای در محدوده 24 نات و بیشتر و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا در مناطق ساحلی تا 1.5 متر و در مناطق دوراز ساحل بیش از 1.5متر

منطقه اثر:

پنجشنبه 1403/05/11 و جمعه 1403/05/12: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در تنگه هرمز و غرب دریای عمان.

شنبه 1403/05/13، یکشنبه 1403/05/14، دوشنبه 1403/05/15 و سه‌شنبه 1403/05/16: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و غرب دریای عمان.

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و سبک ، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی.

 

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها