|

تحول، عدالت و اعتماد کارگزاری بازوی توانمند سازمان تأمین اجتماعی

تأمین اجتماعی سازمانی بزرگ و خدوم است که نقش کلیدی در تأمین معیشت و امنیت خاطر اقشار تحت پوشش دارد و بدون اتکا به منابع دولتی خدمات گسترده‌ای را به جامعه بزرگ تحت پوشش ارائه می‌دهد.

تأمین اجتماعی سازمانی بزرگ و خدوم است که نقش کلیدی در تأمین معیشت و امنیت خاطر اقشار تحت پوشش دارد و بدون اتکا به منابع دولتی خدمات گسترده‌ای را به جامعه بزرگ تحت پوشش ارائه می‌دهد.

از سوی دیگر نگاه اجمالی و بررسی تطبیقی برنامه‌های «سند برنامه دولت» با وظایف مأموریتی سازمان تامین اجتماعی مشخصاً بیانگر آن است که بخش قابل ‌توجهی از برنامه‌های طراحی‌شده دولت سیزدهم ، به دلیل گستردگی و متنوع بودن فعالیت‌ها و خدمات تامین اجتماعی در کشور از بستر این سازمان محقق خواهد شد. از همین رو مدیرانی که هم ‌راستا با دولت مردمی سکان هدایت سازمان را بر عهده گرفتند ، همگام و همراه باسیاست‌های اصولی دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متبوع ، رویکرد سه‌گانه تحول، عدالت و اعتماد را در کلیه امور سازمان ازجمله تدوین برنامه تحولی در سطح کلان و خرد باهدف تحول در چشم‌انداز، تحول در جهت‌گیری و تحول در روندها و عملیات را در دستور کار قرار داده تا از این طریق بتوانند ضمن پیاده‌سازی بخشی برنامه‌های دولت در قالب سند مزبور به ‌غایت نهایی آن یعنی تقویت اعتماد عمومی نسبت به این سازمان را عینیت بخشند. دراین ‌بین و همگام با ابلاغ و اجرای سند تحولی دولت در کشور و پیاده‌سازی برنامه‌های تدوین‌شده مرتبط با سازمان در سطوح اجرائی ، سیاست‌های فراتر از برنامه‌ها و رویکردهای مثبت دولت، تحت عنوان «سیاست‌های کلی تامین اجتماعی» از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ گردید که این امر وظیفه سازمان و حوزه‌های ذیمدخل با تکالیف ابلاغی را صدچندان کرده است.

همچنین که سازمان یادشده؛ سازمان پیشرو در خدمت به مردم است و در چنین سازمانی بایستی روال سنتی فعالیت‌ها اصلاح شود و برون ‌سپاری و همچنین استفاده حداکثری از فن‌آوری اطلاعات در اولویت قرار گیرد.

در راستای برون سپاری بخش قابل توجهی از خدمات سازمان تامین اجتماعی به کارگزاری‌ها محول گردیده است.

واگذاری امور و برون‌سپاری در سازمان تأمین اجتماعی همراه با نظارت دقیق و پایش عملکرد کارگزاری‌ها انجام می‌گیرد و صلاحیت حرفه‌ای و اخلاقی در واگذاری‌ها همواره مورد توجه بوده است.

بر اساس این رویکرد محدودیت‌هایی که در رابطه با فعالیت کارگزاری‌ها وجود دارد مورد بازبینی و تا برطرف شده آن پیگیری های لازم انجام می‌گردد  که باعث شده در سال های اخیر همواره اختیارات و خدمات جدیدی به کارگزاری‌ها محول گردد.

از آنجا که  سازمان تأمین اجتماعی یک ‌نهاد اجتماعی و اقتصادی می‌باشد پس کارگزاری‌ها نیز بخشی از این خانواده بزرگ بوده که برای گسترش فعالیت آن‌ها و ارتقاء خدمت‌رسانی به جامعه هدف برنامه اصولی در سازمان تهیه شده است.

به همین دلیل است که کارگزاری‌های تأمین اجتماعی ضمن آنکه نهاد هایی مستقل هستند سازمان در نحوه اداره کردن این دفاتر و نیز بر عملکرد صحیح آنان نظارت می‌کند.

شایان ذکر است سازمان تامین اجتماعی از سالیان گذشته به دنبال دستیابی به ساختاری چابک و پاسخگو بوده است.به نحوی که جزء دستگاه‌های علاقمند به مقوله برونسپاری بوده و با ایجاد کارگزاری‌های رسمی تامین اجتماعی میزان رضایتمندی مخاطبان را افزایش داده است.در راستای دستیابی به سیاستهای  کلان ابلاغی نیز می‌توان به ظرفیت دفاتر موجود اشاره کرد.بطور نمونه در مبحث تعمیم و گسترش پوشش  بیمه‌ای کارگزاری‌های رسمی با جذب بیمه شده جدید در سطح استان در قالب بیمه های فراگیر ( اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد، زنا خانه دار و دانشجویان) توانسته‌اند نقش قابل توجهی در تحقق موضوع مزبور ایفاء کنند.همینطور در ارتباط با کاهش مصارف نیز در جهت پایداری صندوق بیکاری با بررسی پرونده های مقرری بگیران نسبت به صرفه جویی در هزینه های جاری سازمان اقدام کردند. لازم به توضیح است یکی از مشکلات قشر کارگری، عدم تمایل کارفرمایان به پرداخت حق بیمه و عدم شمول این عزیزان به قانون تامین اجتماعی می باشد.بمنظور توسعه بازرسی کارگاهی و جذب بیمه شدگان مورد اشاره، بازرسی از کارگاهها نیز در سال جاری به کارگزاری های رسمی برونسپاری شده و مطمئنا با سرعت گرفتن انجام فرایند مزبور کلیه افراد فاقد پوشش بیمه ای جذب سازمان شده و زمینه تحقق سیاستهای کلان تامین اجتماعی در جامعه محقق خواهد شد.

شایان ذکر است 16 کارگزاری و ۴ اقماری کارگزاری در شهرستان های  مختلف استان اصفهان مشغول فعالیت می‌باشند  که تعداد ۳۰ خدمت نیابتی از خدمات غیرحضوری و ۱۴ خدمت از امور میدانی و حاکمیتی سازمان توسط دفاتر مربوطه انجام می گردد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها