|

گفت‌وگو با مهرداد فاخر، رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ فاخر و مدیرعامل تیپاکس

راه‌های لجستیکی خلاقانه‌تر می‌شود

آینده صنعت لجستیک، حرکت به سمت دیجیتالی‌شدن بخش‌های مختلف، تصمیمات حاکمیتی و دغدغه فعالان این حوزه، موضوع اصلی گفت‌وگو با مهرداد فاخر رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ فاخر و مدیرعامل تیپاکس است.

راه‌های لجستیکی خلاقانه‌تر می‌شود

آینده صنعت لجستیک، حرکت به سمت دیجیتالی‌شدن بخش‌های مختلف، تصمیمات حاکمیتی و دغدغه فعالان این حوزه، موضوع اصلی گفت‌وگو با مهرداد فاخر رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ فاخر و مدیرعامل تیپاکس است.

 در مورد چگونگی شکل‌گیری هلدینگ فاخر بگویید و اینکه چرا صنعت لجستیک را انتخاب کردید؟

«هلدینگ فاخر» با هدف توسعه شبکه ارزش صنعت پست و لجستیک با چشم‌انداز خلق فراگیرترین شبکه مبادله ارزش میان فعالان و ذی‌نفعان خدمات پست لجستیکی ایران و با مأموریت شکل‌دهی و راهبری اکوسیستمی هوشمند و پایدار در صنعت پست و لجستیک و تجارت الکترونیکی با محوریت کسب‌وکارهای فروش آنلاین کالا تأسیس شد. امروز با بیش از 15 شرکت در حوزه‌های مختلف به‌ویژه صنعت لجستیک از تأثیرگذاران این صنعت برشمرده می‌شود. بنیان‌گذاران هلدینگ فاخر، با اتکا به بیش از شش دهه تجربه زیسته در دو عرصه پست لجستیک و تجارت الکترونیکی، به طور مستمر کسب‌وکارهایی را توسعه داده و راه‌اندازی کرده یا در حال رایزنی و مشارکت با صاحبان سرمایه و ایده هستند. امیدوارند بتوانند با مشارکت در توسعه اکوسیستم صنعت پست لجستیک و تجارت الکترونیکی (در شبکه ارزش فروش آنلاین کالا) بازاری حرفه‌ای‌تر، رقابتی‌تر و باکیفیت‌تر را خلق کنند و برای هر ایرانی این فرصت را فراهم کنند تا مرسوله پستی یا کالای تولیدی خود را به دست هر گیرنده‌ای در سراسر ایران و جهان برسانند. این امر در گرو شکل‌گیری محیطی پویا با قابلیت تبادل ارزش میان فعالان کنونی و بالقوه صنعت پست لجستیک و زنجیره ارزش آن و نیز شرکت‌های تجارت الکترونیکی مبتنی بر خلق بسته است. خلق چنین محیطی، نیازمند رویکردهای تازه، ایده‌های نوآورانه و کارآفرینانی جسور و شجاع برای پای‌نهادن در راهی دیگر است. یکی از اهداف اصلی هلدینگ فاخر ایجاد یک اکوسیستم لجستیکی است که در این اکوسیستم شرکت‌ها بتوانند در کنار هم خدمات جدیدی را تعریف کنند و از ظرفیت‌های هم برای تعریف سرویس‌های اشتراکی استفاده و زنجیره تأمین هوشمند مورد نیاز مشتری را فراهم کنند؛ زیرا در عصر حاضر نیازهای انسان‌های جدید متفاوت است و نمی‌توان با تک‌خدمت یا تک‌محصول این نیازها را برآورده کرد.

 آیا سرمایه‌گذار جذب کرده‌اید؟ چه سالی؟ و چند درصد از سهام واگذار شده است؟

ما تا سال جاری در هلدینگ فاخر بنا بر پی‌ریزی کسب‌وکارهایی داشتیم که هرکدام به عنوان بازوهای اجرایی دیگر سازمان‌ها در این اکوسیستم به ما کمک کنند، زیرا به غیر از تیپاکس و اکتیران که به عنوان قدیمی‌ترین شرکت‌های هلدینگ فاخر محسوب می‌شوند، دیگر کسب‌وکارها، سازمان‌های نوپایی بودند که در حال شکل‌گیری، استقرار و طی‌کردن مراحل بلوغ سازمانی بودند. اما امروز به‌تدریج تمامی‌شان به مرحله بلوغ مدنظر ما رسیده‌اند و جای خودشان را به سازمان‌های جدید دیگری داده‌اند. به همین علت جذب سرمایه به مفهوم جذب سرمایه مالی تا امروز صورت نگرفته و در استراتژی کلان هلدینگ نبوده است، ولی ما در سال جاری تصمیم داریم تیپاکس را وارد بورس کنیم و در سال آینده نیز برای تی‌هاب این هدف را دنبال می‌کنیم. همچنین به دیگر شرکت‌های هلدینگ هم این مجوز را داده‌ایم که بتوانند برای سازمان خود جذب سرمایه‌ کنند. به طور معمول با این روند و بعد از انجام این پروسه‌ها مسیر ورود هلدینگ به بورس را فراهم خواهیم کرد. اما آنچه تاکنون به عنوان جذب سرمایه در هلدینگ اتفاق افتاده، جذب سرمایه‌های انسانی و ایده‌های نوآورانه بوده است، به این مفهوم ما در جذب سرمایه بسیار موفق عمل کرده‌ایم.

  اهداف اولیه هلدینگ چه بوده، آیا تاکنون محقق شده؟ هلدینگ فاخر تا به امروز برای چند نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است؟

همان‌طور که ابتدا عرض کردم هدف هلدینگ فاخر توسعه شبکه ارزش در صنعت پست و لجستیک بوده و گام‌های ما در مسیر راهبری این اکوسیستم است. این اهداف و مأموریت به عنوان اهداف غایی هلدینگ هیچ‌وقت به صورت کامل محقق نخواهد شد، در واقع ما در مسیری گام برمی‌داریم که هیچ‌وقت مقصد مشخصی ندارد و هر چقدر پیش‌ برویم هدف نیز بزرگ‌تر خواهد شد و بازیگران این مسیر بیشتر و تأثیرگذارتر خواهند شد. بنابراین اهداف اولیه ما محقق شده است و بنابر همین تحقق اهداف امروز به هدف‌های بزرگ‌تری فکر می‌کنیم. ما امروز با بیش از 10هزار شغل ایجادشده در این اکوسیستم همچنان در مسیر افزایش نیروی انسانی خواهیم بود.

آینده صنعت لجستیک در ایران را چطور می‌بینید؟

با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری و تغییراتی که در عصر دیجیتال اتفاق می‌افتد، انتظار دارم صنعت لجستیک نیز با تحولات بزرگی روبه‌رو شود. به طور خاص، تحولاتی مانند اتوماسیون و هوش مصنوعی در حمل‌و‌نقل کالاها، استفاده از ربات‌های همکار در انبارها، استفاده از فناوری‌های جدید در مدیریت زنجیره تأمین و همچنین گسترش فناوری بلاکچین در شفافیت و امنیت تراکنش‌های مالی و حمل‌و‌نقل کالاها، از جمله تحولاتی هستند که در پیش‌بینی‌های من برای صنعت لجستیک در آینده نزدیک وجود دارند. اما سرعت گذار به آینده و تحولات تکنولوژیک آن‌قدر زیاد است که پیش‌بینی آینده چندان کار ساده‌ای نیست. تیپاکس و مجموعه هلدینگ فاخر همان‌طور که در صحبت‌های قبلی عنوان کردم، تمام تلاش خود را برای سازگاری انجام می‌دهد تا در مسیر آینده عقب نماند و بتواند هر روز خود را به‌روز کند. ما اگر امروز تمام تلاشمان را برای ارائه بهترین خدمات انجام دهیم، در آینده نیز همچنان بهترین خود خواهیم بود. ما نباید آینده را محدود به جغرافیا کنیم زیرا در صنعت این آینده نیست که ما را رهبری می‌کند بلکه این ما هستیم که باید آینده را بسازیم.

در مورد آینده هلدینگ فاخر چه برنامه‌هایی دارید؟

ما امروز در هلدینگ فاخر علاوه بر تلاش برای توسعه کسب‌وکارهای موجود همچنان به دنبال جذب ایده‌های نوآورانه و منطبق با نیاز مشتری و مختصات دنیای تکنولوژیک هستیم و در مرکز نوآوری هلدینگ فاخر (نونا) تلاش می‌کنیم با ایجاد بسترهای مناسب بتوانیم به حضور و ظهور جوانان در این صنعت کمک کنیم. همچنین هلدینگ فاخر به عنوان مجموعه‌ای که برای ایجاد این اکوسیستم تلاش کرده، می‌کوشد تا بتواند بازیگران نوین این صنعت را هم با نگاهی اکوسیستمی مورد حمایت قرار دهد و علاوه بر افزایش هم‌افزایی درون‌خانوادگی بتواند نقش خود را در بیرون از خانواده هلدینگ فاخر ایفا کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها