|

انتخابات چهاردهم ۲ دوره‌ای شد تا جلیلی و مسعود پزشکیان بار دیگر مقابل هم قرار گیرند

وعده تاریخی‌ در نیمه تیرماه

انتخابات چهاردهم با پایان اعلام رسمی رأی‌گیری در نیمه‌شب هشتم تیر‌ماه، به پایان نرسید و قرار است پانزدهم تیرماه مردم ایران برای تعیین رئیس‌جمهور چهاردهم به میدان بیایند و رأی خود را به صندوق‌ها بیندازند؛ در رویارویی که یک سوی آن طرفداران حفظ وضع موجود قرار دارند و ‌سوی دیگر آن مردمی خسته از مشکلات چند سال اخیر به دنبال تغییر برای اصلاح هستند.

وعده تاریخی‌ در نیمه تیرماه

شرق: انتخابات چهاردهم با پایان اعلام رسمی رأی‌گیری در نیمه‌شب هشتم تیر‌ماه، به پایان نرسید و قرار است پانزدهم تیرماه مردم ایران برای تعیین رئیس‌جمهور چهاردهم به میدان بیایند و رأی خود را به صندوق‌ها بیندازند؛ در رویارویی که یک سوی آن طرفداران حفظ وضع موجود قرار دارند و ‌سوی دیگر آن مردمی خسته از مشکلات چند سال اخیر به دنبال تغییر برای اصلاح هستند. میدان چهاردهم تقابل جریان تحول‌خواه و معتدلی است که قائل به تغییر و اصلاح در جهت منافع ملی هستند‌ با جریان رادیکالی ‌که جز جهت‌گیری‌های پر‌چالش‌ با مبانی و نیازهای توسعه و همچنین منفعت عمومی کنشی نداشته است.

جمعه‌شب، با پایان رسمی زمان اخذ رأی، از حدود ساعت 3:30 بامداد ‌۹ تیرماه محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات، اعلام آمار را آغاز کرد و در اولین آمار رسمی ستاد انتخابات از نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری سخن گفت که مسعود پزشکیان در صدر قرار داشت. بعد از آن سخنگوی ستاد چند مرحله دیگر نیز آمارهای جدید از شمارش آرا را اعلام کرد که در مرحله چهارم و پنجم جای پزشکیان و جلیلی تغییر کرد و جلیلی به صدر آمد، اما با فاصله اندک. صدرنشینی جلیلی اما ماندگار نبود و بعد از اعلام ششمین و هفتمین مرحله، بار دیگر صدر جدول به پزشکیان رسید. در هشتمین مرحله از اعلام نتایج و بعد از شمارش ۱۹ میلیون رأی، فاصله دو کاندیدا بیشتر شد و پزشکیان با یک‌میلیون‌و‌‌۱۱۲هزارو ۸۲۱ رأی بیشتر در صدر باقی ماند. نهمین و آخرین دور از اعلام نتایج نیز نشان داد در نهایت پزشکیان و جلیلی نتوانسته‌اند نصف + ۱ رأی را کسب کنند و راهی مرحله دوم شدند.

‌میزان مشارکت چقدر شد؟

بر اساس اخبار اعلام‌شده، مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۴۰ درصد بود. این عدد بسیار پایین‌تر از سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ است که رئیسی با حدود ۴۸ درصد راهی پاستور شد. همچنین بر اساس آمار اعلام‌شده، کل آرای شمارش‌شده ۲۴‌میلیون‌و‌۵۳۵‌هزار‌و ۱۸۵ رأی بود و تعداد آرای باطله در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری یک‌میلیون‌و ‌۵۶هزارو ۱۵۹ رأی بوده است.

‌«نتایج نهایی» انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم

۵۸‌هزار‌و ۶۴۰ شعبه در ۴۸۲ شهرستان شمارش شده که تعداد ۲۴‌میلیون‌و‌۵۳۵‌هزار‌و ۱۸۵ رأی اخذ شده است.

تعداد آرای مسعود پزشکیان: ۱۰‌میلیون‌و‌۴۱۵‌هزار‌و ۹۹۱ رأی

تعداد آرای سعید جلیلی: ۹‌میلیون‌و‌۴۷۳‌هزار‌و ۲۹۸‌‌ رأی

‌تعداد آرای محمدباقر قالیباف: سه‌‌میلیون‌و‌۳۸۳‌هزار‌و ۳۴۰ رأی

تعداد آرای مصطفی پورمحمدی: ۲۰۶‌هزار‌و ۳۹۷ رأی.

با توجه به فضای احساسی بعد از سقوط بالگرد رئیس‌جمهوری فقید و همراهانش، انتظار می‌رفت روند کاهش مشارکت در انتخابات قطع و شاهد افزایش‌ مشارکت باشیم اما این پیش‌بینی‌ها محقق نشد و حتی با حضور بخشی از رأی‌تحریمی‌ها، با توجه به عملکرد جریان اصولگرا و نارضایتی مردم، شاهد ادامه روند کاهشی بودیم. البته از منظری، بسیاری از کارشناسان نیمه تیرماه را یک وعده تاریخی می‌دانند که یک بار برای همیشه صندوق‌های رأی تکلیف کنش‌های رادیکال و ضد‌توسعه را مشخص کند. از این منظر، به نظر می‌رسد در موقعیت سیاسی بکری قرار گرفته‌ایم. مسعود پزشکیان به‌عنوان نماینده بخش تحول‌خواه و سعید جلیلی‌ به‌عنوان حامی وضع موجود‌ با پشتوانه اصولگرایان رادیکال می‌توانند جهت‌گیری برنامه‌های توسعه‌ای کشور را برای چهار سال آینده مشخص کنند. بدون شک حضور مردم می‌تواند برای این اتفاق یک قاب تاریخی باشد که آیا رادیکال‌ها‌ به‌عنوان نیروهای پرچالش با توسعه در صدر امور اجرائی قرار می‌گیرند یا تحول‌خواهان به روند توسعه ایرانی سرعت می‌بخشند. امید که جمعه‌ آینده با حضوری بی‌نظیر یک روز ماندگار در نیمه تیرماه شکل بگیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها