|

سیلاب و سیل تابستانی در راه ۱۰ استان کشور؛ شهروندان این استان‌ها هشدارها را جدی بگیرند/ ویدئو

سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای در سطح نارنجی از بارش‌های شدید و احتمال وقوع سیل، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی در ۱۰ استان خبر داد.

سیلاب و سیل تابستانی در راه ۱۰ استان کشور؛ شهروندان این استان‌ها هشدارها را جدی بگیرند/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، سازمان هواشناسی با صدور چند اطلاعیه‌ سطح نارنجی، از بارش‌های شدید و احتمال وقوع سیل، سیلاب ناگهانی، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی در ۱۰ استان کشور خبر داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید محلی، از فعالیت سامانه بارشی و بارش‌های سیل‌آسا، وزش باد شدید و طوفان، وقوع سیلاب و سیل در برخی استان‌ها تا آخر هفته خبر داد.

هشدار سیل و سیلاب ناگهانی در ۱۰ استان

سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای در سطح نارنجی از بارش‌های شدید و احتمال جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی در ۱۰ استان خبر داد.

اطلاعیه‌ سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش های شدید محلی هواشناسی

زمان شروع: شنبه 1403/04/02

زمان پایان: دوشنبه 1403/04/04

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

شنبه 1403/04/02: آذربایجان شرقی، اردبیل، نیمه شمالی در استان‌های آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مازندران و سمنان، شمال خراسان رضوی.

یکشنبه 1403/04/03: اردبیل، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، مازندران و گلستان.

دوشنبه 1403/04/04: اردبیل، زنجان، قزوین، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، دامنه و ارتفاعات در استان‌های گیلان، مازندران، تهران، البرز، سمنان.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرها بویژه بین شهری، عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، عدم دپوی محصولات در فضای باز و آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی.

هشدار وقوع سیل تابستانی در ۷ استان کشور

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار بارش‌های سیل‌آسا تابستانی در ۷ استان، از جمله تهران طی امروز خبر داد.

با توجه به آخرین پیش‌بینی سازمان هواشناسی، امروز «یکشنبه، سوم تیر ماه» در بخش‌هایی از شرق استان کردستان، شمال همدان، شمال مرکزی، قم و خراسان رضوی نیز رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

دوشنبه «چهارم تیر ماه» در شمال غرب استان‌های واقع در دامنه‌های البرز مرکزی و غربی و سواحل دریای خزر رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد. روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در مناطقی از شمال غرب غرب و مناطقی در مرکز و شمال شرق کشور افزایش ابر و رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

طی پنج روز آینده در نوار شرقی کشور به ویژه در منطقه زابل و بخش‌هایی از مرکز دامنه‌های جنوبی البرز و مناطقی در غرب و شمال غرب کشور در بعضی ساعات وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می‌شود. طی سه روز آینده دریای عمان و شنبه و یکشنبه دریای خزر مواج است.

حداکثر دما امروز تهران ۳۶ درجه خواهد بود. دما هوا در اهواز نیز به ۵۰ درجه بالای صفر خواهد رسید.

هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های شدید محلی هواشناسی

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۳

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۳: نیمه جنوبی اردبیل، شمال آذربایجان غربی، شرق آذربایجان شرقی، دامنه و ارتفاعات سمنان.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرها بویژه بین شهری، عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی، خودداری از محلول پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع.

هشدار سیل و طوفان هواشناسی

هشدار هواشناسی برای ۱۰ استان کشور

کارشناس هواشناسی از صدور هشدار هواشناسی برای وقوع سیل در ۱۰ استان کشور خبر داد. 

فریبا گودرزی، کارشناس هواشناسی از صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی برای جاری شدن سیل و بر روز روان آب در برخی از نواحی کشور خبر داد و گفت: سازمان هواشناسی در پی احتمال وقوع بارش‌های محلی شدید، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر کرد.

او افزود: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک و بارش تگرگ در نقاط مستعد از جمله مخاطرات این سامانه خواهد بود.

 

 این سامانه در روز شنبه، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، نیمه شمالی آذربایجان غربی، شمال استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی و در روز یکشنبه، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل را دربرخواهد گرفت.

کارشناس هواشناسی اظهار کرد: در پی فعالیت این سامانه احتمال جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌های  کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود خواهد داشت. در نتیجه در سفر‌های بین‌شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی و خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع توصیه می‌شود.

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها