|

درگیری‌های مرگبار در بنگلادش

هم‌زمان با درگیری‌های مرگبار سراسری میان دانشجویان و پلیس ضد‌شورش در سراسر بنگلادش، پلیس این کشور از حمله به چندین ساختمان دولتی و به آتش‌کشیدن آنها از سوی معترضان خبر داد. گزارش‌های غیردولتی نیز حاکی از کشته‌شدن دست‌کم ۲۵ نفر در درگیری‌های خشونت‌آمیز اخیر این کشور است.

درگیری‌های مرگبار در بنگلادش

هم‌زمان با درگیری‌های مرگبار سراسری میان دانشجویان و پلیس ضد‌شورش در سراسر بنگلادش، پلیس این کشور از حمله به چندین ساختمان دولتی و به آتش‌کشیدن آنها از سوی معترضان خبر داد. گزارش‌های غیردولتی نیز حاکی از کشته‌شدن دست‌کم ۲۵ نفر در درگیری‌های خشونت‌آمیز اخیر این کشور است.

بیانیه پلیس روز گذشته و در شرایطی صادر شد که اینترنت در سراسر این کشور قطع شده است.

در این بیانیه آمده که معترضان کانال تلویزیونی دولتی بی‌تی‌وی، آژانس ملی مدیریت بلایای طبیعی به‌همراه ساختمان‌های دیگر متعلق به پلیس و دیگر سازمان‌های دولتی را به «آتش کشیده‌اند، تخریب کرده‌اند و فعالیت‌های مخربی انجام داده‌اند».

آسوشیتدپرس نیز بر‌اساس تماس‌های تلفنی دو خبرنگار که به هویت آنها اشاره‌ای نشده، نوشته که معترضان به دفتر مرکزی تلویزیون دولتی بنگلادش حمله کرده، یکی از دروازه‌های اصلی را شکستند و وسایل نقلیه و محل استقبال از میهمانان را به آتش کشیدند.

پلیس و حامیان دولت روز پنجشنبه با فعالان دانشجویی که تلاش می‌کردند حمل‌ونقل در سراسر بنگلادش را به‌عنوان بخشی از تظاهرات چندروزه خود بر سر تخصیص مشاغل دولتی تعطیل کنند، درگیر شدند.

معترضان خواستار پایان‌دادن به سیستم سهمیه‌بندی هستند که تا ۳۰ درصد مشاغل دولتی را برای بستگان کهنه‌سربازانی که در جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ شرکت کردند، ذخیره می‌کند. خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع محلی از کشته‌شدن ۱۹ نفر در این خشونت‌ها در روز پنجشنبه خبر داده است.

روزنامه «پروتوم الو»، مستقر در داکا، که شبکه‌ای قوی از خبرنگاران در سراسر کشور را در اختیار دارد، اعلام کرده که تا اواخر شب پنجشنبه، گزارش‌هایی مبنی‌بر کشته‌شدن ۱۹ نفر در داکا و دیگر مناطق دریافت کرده است. روزنامه انگلیسی‌زبان دیلی‌استار در این کشور نیز روز پنجشنبه گزارشی از کشته‌شدن همین تعداد منتشر کرد.

تلویزیون بنگلادش نیز اعلام کرده که ۱۰۴ پلیس و ۳۰ روزنامه‌نگار نیز جزء مجروحان این درگیری‌ها هستند. شمار دقیق مجروحان این خشونت‌ها هنوز اعلام نشده است. تلفات جدید روز پنجشنبه از روز دوشنبه که خشونت‌ها در دانشگاه معتبر داکا در پایتخت آغاز شد، مجموع کشته‌ها را به ۲۵ نفر می‌رساند. با‌این‌حال مقامات رسمی بنگلادش هنوز آمار کشته‌شدگان را تأیید نکرده‌اند.

خشونت‌ پلیس بنگلادش، معترضان را در مقابل گروه‌های دانشجویی طرفدار دولت و پلیس قرار داد و به‌سرعت به شهرهای دیگر گسترش یافت. شش نفر در روز سه‌شنبه کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

پس از بروز اولین خشونت‌های منتهی به مرگ در روز سه‌شنبه این هفته، دولت از دانشگاه‌های سراسر کشور خواسته بود به امید سرکوب ناآرامی‌های دانشجویی تعطیل شوند.

معترضان شامگاه چهارشنبه در واکنش به خشونت‌های دولتی اعلام کردند که در روز پنجشنبه «تعطیلی کامل» حمل‌ونقل در سراسر کشور را به‌غیر‌از خدمات اضطراری اعمال خواهند کرد. حزب اپوزیسیون ملی‌گرای بنگلادش نیز خبر داد که به این تلاش‌ها خواهد پیوست. آنها شماری از بزرگراه‌های مهم در کشور را هم مسدود کردند.

در جریان درگیری‌ها، پلیس صدها معترض را پس از بستن یک جاده و سردادن شعار تعقیب کرد. در مناطق دیگر نیز پلیس برای متفرق‌کردن معترضانی که در اقدامی واکنشی، به آنها سنگ پرتاب می‌کردند، از گاز اشک‌آور و باتوم استفاده کرد.

دانشجویان استدلال می‌کنند که این سیستم استخدام سهمیه‌ای، تبعیض‌آمیز بوده و باید جایگزین سیستمی مبتنی‌بر شایستگی شود. آنها معتقدند سیستم استخدام‌های فعلی به‌نفع حامیان نخست‌وزیر، شیخ حسینه است که حزب عوامی لیگ او جنبش استقلال را رهبری  می‌کرد.

این در‌حالی است که حزب حسینه احزاب مخالف را به دامن‌زدن به خشونت متهم کرده است. اعتراضات در بنگلادش در شرایطی ادامه دارد که یک دادگاه این کشور سیستم سهمیه‌بندی را قانونی اعلام کرده  است.

دولت حسینه پیش از این به‌دنبال اعتراضات گسترده دانشجویان در سال ۲۰۱۸، سهمیه‌های شغلی را متوقف کرده بود. اما ماه گذشته، دادگاه‌عالی بنگلادش این تصمیم را باطل کرد و پس از ارسال دادخواستی از سوی بستگان برخی از کهنه‌سربازان ۱۹۷۱، این سهمیه‌ها را بازگرداند. سپس دیوان‌عالی حکم دادگاه‌عالی را به حالت تعلیق درآورد و گفت که تا هفتم ماه آگوست در این زمینه تصمیم خواهد گرفت. در‌حالی‌که فرصت‌های شغلی در بخش خصوصی بنگلادش گسترش یافته است، بسیاری از مردم مشاغل دولتی را ترجیح می‌دهند؛ چراکه مشاغل دولتی، نه‌تنها ثبات بیشتر، بلکه درآمد بهتری نیز دارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها