|

پتانسیل مصطفی پورمحمدی برای ادامه تحول‌گرایی در کشور

تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم و حضور نامزدها در مناظرات و برنامه‌های تلویزیونی و رسانه‌ای، کمتر کسی چهره واقعی مصطفی پورمحمدی را می‌شناخت. سوابق ایشان بیشتر گره خورده بود به مسائل قضائی و امنیتی، اگرچه او دبیر کل جامعه روحانیت مبارز تهران نیز هست -جایی که روحانیت را به مسائل کلان کشور گره زده است- ولی پورمحمدی قبای قضائی و امنیتی بیشتری بر تن داشت؛

پتانسیل مصطفی پورمحمدی برای ادامه تحول‌گرایی در کشور

کیکاوس پورایوبی: تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم و حضور نامزدها در مناظرات و برنامه‌های تلویزیونی و رسانه‌ای، کمتر کسی چهره واقعی مصطفی پورمحمدی را می‌شناخت. سوابق ایشان بیشتر گره خورده بود به مسائل قضائی و امنیتی، اگرچه او دبیر کل جامعه روحانیت مبارز تهران نیز هست -جایی که روحانیت را به مسائل کلان کشور گره زده است- ولی پورمحمدی قبای قضائی و امنیتی بیشتری بر تن داشت؛ به‌ویژه مسئولیت ایشان در مسائل قضائی و امنیتی سال ۶۷، اگرچه بسیاری از ابعاد قضایا به‌ علت امنیتی‌بودن آن پیچیده و مکتوم مانده است، ولی آقای پورمحمدی می‌تواند مشخص کند پرونده مختص چه کسانی بوده است و همچنین بیان اینکه چنین اقدامی و رأیی بدون تصمیم سلسله‌مراتب قدرت و اذن مافوق محال بود صورت پذیرید، آن‌وقت صورت مسئله کاملا دگرگون خواهد شد. قبلا پورمحمدی مقداری در این خصوص توضیح داده است ولی به‌صراحت می‌توان گفت هنوز افکار عمومی سؤال‌هایی از ایشان دارد و مرتب آن را کنکاش می‌کند، به‌ویژه پس از انتشار فایل صوتی مرحوم آیت‌الله منتظری که مانند بمب ساعتی بود. 

بنابراین اکنون از آن روزگار زمان زیادی می‌گذرد، شاید تاریخ ببخشد اما به‌هیچ‌وجه فراموش نخواهد کرد و با توجه به سخنوری و سخندانی ایشان در اسکات خصم لازم است ایشان برای بازسازی آینده و اعاده حیثیت خود اصل مطلب را بدون لکنت زبان با مردم در میان بگذارد. چهره پورمحمدی بسیار متحول و به‌روزشده است، افزایش معلومات ایشان در امور سیاسی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و حتی اقتصادی، ایده‌های جدیدی را از ایشان ثبت و ضبط کرده است، این ایده و پدیده جدید را نباید دست‌کم گرفت و باید از پتانسیل آن استفاده کرد. او در مناظرات نشان داد تبحر خاصی برای ساماندهی احزاب سیاسی و اجتماعی دارد، تشکل‌ها و سندیکای مردمی را می‌شناسد، نگاه ویژه‌ای به سمن‌ها و ان‌جی‌او‌ها دارد، بنابراین نیاز به ضرورت ساماندهی، بازنگری و تجدید قوای آنان را بیش‌از‌پیش در کشور احساس می‌کند. در مناظرات، سوار بر کلمات بود، با طمأنینه و شمرده صحبت می‌کرد، نشان می‌داد برنامه دارد و فقط شعار نمی‌دهد. پس چنین سرمایه سیاسی‌ای را هم دولت منتخب و هم اصلاح‌طلبان باید مغتنم شمرده و پاس بدارند. به‌کارگیری چنین نیروی کارکشته‌ای در وزارت کشور آینده انتخابات را از شوری مضاعف برخوردار خواهد کرد. گرچه شاید به نظر برسد برای دستگاه اطلاعاتی کشور نیز چنین فردی مغتنم باشد، اما کشور با داشتن سیستم‌های متعدد اطلاعاتی، بیشتر نیاز به سرمایه‌های سیاسی برای خدمت‌گذاری و تحول‌خواهی دارد. البته فراموش نشود برای مجلس بعدی و ریاست آن، روی مصطفی پورمحمدی می‌توان سرمایه‌گذاری کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها