|

گزارشی از سومین روز ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین ریاست‌جمهوری در وزارت کشور‌

حقانیان آمد، برق پرید

‌سومین روز ثبت‌نام نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، متفاوت از دو روز قبل رقم خورد و حضور داوطلبانی با سوابق متفاوت سیاسی و اجرائی برای نام‌نویسی، فضای ستاد انتخابات را نسبت به دور روز گذشته متفاوت‌تر کرد و بعضا چهره‌هایی که تاکنون نامی از آنها در میان نبود هم به وزارت کشور آمدند، مانند وحید حقانیان.

حقانیان آمد، برق پرید
وحیده کریمی دبیر گروه سیاست روزنامه شرق

‌سومین روز ثبت‌نام نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، متفاوت از دو روز قبل رقم خورد و حضور داوطلبانی با سوابق متفاوت سیاسی و اجرائی برای نام‌نویسی، فضای ستاد انتخابات را نسبت به دور روز گذشته متفاوت‌تر کرد و بعضا چهره‌هایی که تاکنون نامی از آنها در میان نبود هم به وزارت کشور آمدند، مانند وحید حقانیان.

سرداری که به نام کوچکش و با لفظ «آقا وحید» شناخته می‌شود، در حالی وارد کورس رقابت‌ها شد که تا دیروز نه نامی از او برای نامزدی در انتخابات بود و نه گمانه‌زنی‌ای.

تاکنون باب نبوده از مسئولان اجرائی و در واقع «اداری» بیت رهبر انقلاب یا حتی نزدیکان به بیت فردی نامزد انتخابات شود؛ هرچند حقانیان به‌صراحت‌ گفت‌ «با تصمیم شخصی نامزد ریاست‌جمهوری شده است» و بعید هم هست نزدیکی او به بیت، به‌عنوان امتیازی برای او در انتخابات پیش‌رو تعبیر شود و حتی برخی کارشناسان سیاسی پیش‌بینی می‌کنند که تأیید صلاحیتش دور از انتظار است. حتی او سابقه اجرائی مدنظر قانون‌گذار در باب شرایط نامزدی را ندارد، اما آماده آمده بود؛ زیرا هم‌زمان با حضورش، تصاویری از او در قامت پوسترهای انتخاباتی منتشر شد و جو رسانه‌ای که به راه افتاد نشان داد تصمیم خلق‌الساعه‌ای نبوده و او برای آمدن برنامه داشته است. بنابراین دیروز یکی از عجیب‌ترین رویدادهای مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام تیر‌ماه 1403 با حضور سردار وحید در صفحه انتخابات ثبت شد، به‌‌خصوص که حتی آمدنش هم بدون حاشیه نبود و هم‌زمان شد با قطع برق در ستاد انتخابات تا جایی که او رنجیده‌خاطر بعد از سه بار قطع برق گفت: «امیدوارم قطع برق عمدی نباشد». البته فارغ از این جمله، حضورش باعث شد تا به تعبیری برق از سر خیلی از فعالان و کارشناسان سیاسی نیز بپرد.

گذر از مغز نظام به پوسته!

با توجه به سلیقه و نگاه شورای نگهبان و البته رأی‌دهندگان در ایران، احتمالا او و مشاورانش پیش‌بینی می‌کنند که رسیدن به پاستور برایش می‌تواند ناممکن باشد، اما او که به میانه‌روی شهره است و با توجه به مشی سیاسی و رسانه‌ای خاصی که از خود نشان داده، این گمانه‌زنی را تقویت کرده که آمدنش به نفع نامزدی میانه‌رو خواهد بود یعنی علی لاریجانی و اینکه او مقابل نامزد جریان‌های رادیکال ازجمله جلیلی و زاکانی ساکت نخواهد بود. سردار وحید‌‌ که صریح‌اللهجه است و ابایی از بیان نظرات خود ندارد، دیروز پس از ثبت‌نام در انتخابات گفت: «امروز بنا دارم در معرض و منظر شما ملت صبور و فهیم قرار بگیرم. از آخرین لایه مغز نظام به پوسته اول گذر کنم‌». او همچنین گفت: «گذر از این مرحله تاریخی و بحران‌های ناشی از نظم نوین جهانی، با تعاریف گوناگون و با توجه به منافع ملی کشورها، نیازمند بهره‌گیری از خرد جمعی، حضور گسترده مردم و استفاده از تمام توانایی‌های مادی و معنوی کشور است که در این میان جایگاه مردم و خردمندان را برجسته و لازم می‌نمایاند؛ زیرا عصر، عصر دانایی است‌». حقانیان در ادامه گفت: «دیگران در تاریکی فیل مدیریت را لمس کرده‌اند، اما من از بالاترین سطح ممکن، در ادوار گوناگون به روشنی دیده‌ام این فیل را؛ گاه دست‌آموز و گاه بی‌مهار، گاه باربر و گاه آبروبر و گاه مثمر و گاه بی‌ثمر، یکی تحریم را به دست گرفته است و دیگری ستون دموکراسی و آن یکی فقط سقف شرع را‌ اما من به روشنی دیده‌ام فیلی را که آنها در تاریکی لمس کرده‌اند. از نزدیک با آمال و آرزوها و جاه‌طلبی‌های برخی از مدیران آشنایی دارم و از سوی دیگر شاهد تلاش‌ها و از‌خود‌گذشتگی‌های جمع کثیری از مدیران متخصص و متعهد در جهت ارتقای سطح کشور بوده‌ام»‌. او افزود: «در شرایط فعلی کشور، نیازمند به‌کارگیری قدرتمندان‌ مدیریت، اقتصاد، سیاست، علم، فرهنگ و اهمیت ویژه به دو بازوی اصلی نظام، یعنی مردم و کاربلدان جامعه، با هر نوع تفکر، سلیقه و نگرش هستیم. ایران عزیز، متفکران و اندیشمندان بزرگی را در خود جای داده‌ که در علوم مختلف مجتهد مسلم هستند».

پزشکیان هم آمد

تنها نامزد مهم دیروز حقانیان نبود و آمدن پزشکیان که پشتوانه آرای قومیتی را نیز با خود دارد و چهره‌ای اصلاح‌طلب و البته بدون سابقه نامزدی در ریاست‌جمهوری است نیز اهمیت بسزایی داشت. اینکه از روز اول شناسنامه‌به‌دستان 20 سال گذشته نامشان در رأس اخبار مهم انتخابات بود، اما دیروز نام‌های جدیدی ثبت شد که از نکات جالب روز سوم به حساب می‌‌آید. او در جمع خبرنگاران گفت: «برای اینکه بتوانم به شکل‌گیری مشارکت پرشور در انتخابات کمک کنم، وارد عرصه انتخابات شدم». پزشکیان با بیان اینکه باید به دنبال کسانی برویم‌ که علم، مهارت و تجربه دارند، اظهار کرد: «موظف هستیم سیاست‌های کلی را عملیاتی کنیم. کسی که قدرت را به دست می‌گیرد و پاسخ‌گو نیست، برخلاف سیاست‌ها عمل می‌کند. باید در داخل کشور وحدت و انسجام بین تمام گروه‌ها و جناح‌ها بر اساس تقوا ایجاد شود. تقوا یعنی حرکت بدون خطا در اقتصاد، ‌صنعت، کشاورزی و فرهنگ. برای حل مشکلات کشور باید به عالمان، دانشمندان و انسان‌های توانمند متکی شویم. باید وحدت و انسجام داشته باشیم و با هم در مسیر اهداف و سیاست‌ها قدم برداریم‌». داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر ایجاد امکانات عادلانه و فرصت‌های برابر و رفع تبعیض ناروا در مناطق مختلف کشور‌ گفت: «آیا الان مناطق مختلف کشور از نظر عدالت، دسترسی و امکانات برابرند؟ آیا مدیران ما بر اساس این برابری اقدام کرده‌اند؟ قانون برنامه باید اجرا می‌شد، روندی که هست باید عمل می‌شد و ارتباط منطقی با دنیا باید برقرار می‌کردیم؛ چرا نشده؟». دیگر داوطلب‌ انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری که البته آمدنش کاملا قابل پیش‌بینی بود، به‌خصوص بعد از آمدن علی لاریجانی و احتمال حضور پر‌قدرت اصلاح‌طلبان در انتخابات، زاکانی بود که با علم به اینکه شانسی برای رسیدن به پاستور ندارد، آمد؛ زیرا او اگر تأیید صلاحیت شود، فرصت حملات بی‌امان به این نامزدها را غنیمت خواهد شمرد؛ فرصتی که بسیار برایش مطلوب است. او دلیل آمدنش را این‌گونه توضیح داد: «آمده‌ام تا با مشارکت مردم، خط اصلی انقلاب و گفتمان خدمت صادقانه را در دولت خدمت‌محور قرار دهم».

اولین داوطلب زن

البته زهره الهیان هم یکی از غافلگیری‌های دیروز بود؛ اینکه از سد شورای نگهبان رد شود، تقریبا ناممکن است، اما خب خواسته شانس خود را امتحان کند. او هم گفت: «‌دولت سالم بن‌بست ندارد، شفافیت در رأس امور و مبارزه با فساد در اولویت‌های امور و پیشگیری از فساد و خشکاندن فساد در آن به عنوان اصلی اساسی مطرح است». یکی دیگر از ‌داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، میرتاج‌‌الدینی بود که اولین نامزد معمم هم نام گرفت. او هم ضرورت آمدن خود را این‌گونه وصف کرد: «کلید تحول کشور را در دستان معلمانی می‌بینم که با جان و دل نسل‌های آینده را تربیت می‌کنند. راهبرد توسعه اقتصاد کشور را در دستان پینه‌بسته کشاورزان، کارگران و تولیدکنندگان می‌بینم و با شناختی که از وضعیت اقتصادی کشور دارم، با صراحت عرض می‌کنم تحول در اقتصاد کشور نیاز به گام‌های بلند و اصلاحات اساسی دارد». این داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «پایه اصلی انقلاب اقتصادی برنامه‌ریزی دانش‌بنیان، مشارکت واقعی مردم در اقتصاد و جهش تولید است که محور اصلی آن عدالت است؛ ثمره ملموس آن پیشرفت کشور، رفاه و رضایتمندی مردم عزیزمان است که کلیات آن در سیاست‌های کلان و اسناد بالادستی به‌خصوص در برنامه هفتم توسعه آمده است، اما برای تحقق آن مدل‌های اجرائی و برنامه‌های عملیاتی لازم داریم‌».

فداحسین مالکی، نماینده سابق مجلس نیز با حضور در ستاد انتخابات کشور برای کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. حبیب‌الله دهمرده داوطلبی بود که با بیان اینکه «حزب و گروهی ندارم و حزب و گروه من مردم شریف ایران هستند» اعلام نامزدی کرد. احمد رسولی‌نژاد هم با شعار دولت خوب، اقتصاد خوب وارد وزارت کشور شد و پس از ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری‌ گفت: «در دولت من با به‌کارگیری افراد نخبه، توانمند، کاردان، متخصص، متعهد، مجرب، ساده‌زیست و پاکدست ـ‌به معنای واقعی کلمه خارج از جریان‌ها و جناح‌های سیاسی‌ـ اولویت‌ در برنامه‌ها و خط‌‌مشی‌های اجرائی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از‌جمله قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام، اقتصاد، اشتغال، مسکن و رفع مشکلات معیشتی خواهد بود که به تفصیل تقدیم ستاد انتخابات وزارت کشور شد‌». البته بازار داغ گمانه‌زنی‌ها همچنان ادامه داشت و در‌حالی‌که فتاح، رئیس ستاد اجرائی فرمان امام، در پیامی رسمی از عدم حضور خود در انتخابات گفت، کارگزاران سازندگی از حمایت خود برای نامزدی اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی خبر داد. این در حالی است که پررنگ‌ترین نام در جبهه اصلاحات، ‌محمد صدر است و انتظار برای ائتلاف بر روی نامزدی او در حال قوت‌گرفتن است.

در این بین، نمایندگان مجلس هم مانند سه سال پیش دست به نامه شدند تا این بار از قالیباف برای ریاست‌جمهوری دعوت کنند؛ مردی که 20 سال است سودای پاستور دارد اما شانس کمی برای جلب آرای مردم به‌خصوص این روزها خواهد داشت.

به‌هرحال، طبق آمار رسمی که از زبان سخنگوی ستاد انتخابات منتشر شده است، «طی هشت روز ۸۰ نفر به ستاد انتخابات مراجعه کردند که هشت نفر خانم و ۷۲ نفر آقا بودند و امروز و فردا هم از ساعت هشت صبح تا شش بعد‌از‌ظهر فرایند ثبت‌نام ادامه دارد‌».

 

 
  • گزارش «شرق» از روز رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری و حضور گسترده فعالان و چهره‌های سیاسی پای صندوق‌ها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها