|

محمود صادقی، فعال سیاسی:

جلیلی فراتر از دولت سایه عمل می‌کند

یک فعال سیاسی گفت: سعید جلیلی فراتر از دولت در سایه عمل می‌کند، دولت در سایه هیچ‌گونه دخالتی ندارد اما ایشان مثلا در شورای عالی امنیت ملی حضور دارند یا مثلا برادر ایشان در صداوسیما حضور دارند و ممکن است شائبه استفاده از امکانات آنجا پیش بیاید که این مساله حتما اشکال دارد.

جلیلی فراتر از دولت سایه عمل می‌کند

به گزارش شبکه شرق، یک فعال سیاسی گفت: رهبری فرمودند نباید تشکیلاتی موازی با دولت ایجاد شود اگر بخواهد موازی‌کاری و مداخله شود طبیعتا این خلاف قانون است. من اصل دولت سایه را نفی نمی‌کنم اما شیوه اجرایی آن را به شکلی که مستلزم مداخله باشد نمی پذیرم آن چیزی که قابل پذیرش است مدلی است که در دنیا متداول است.

 محمود صادقی، درباره استمرار فعالیت دولت سایه و اینکه این شبکه‌سازی چه مبنای قانونی و حقوقی دارد، گفت: مفهوم «دولت سایه» در انگلیس متداول است و معمولا حزب و اپوزیسیونی که در انتخابات رأی نمی‌آورد در خودشان کابینه سایه تشکیل می‌دهند. به طور مثال در حال حاضر که حزب محافظه‌کار شکست خورد اعضایش بلافاصله کابینه تشکیل دادند و گفتند فلانی وزیر کشور و فلانی وزیر کار دولت سایه است و دیگر وزرا اعلام کردند، از این رو در دوره‌ای که در قدرت نیستند مسائل را دنبال، بررسی و اظهارنظر می‌کنند آن هم بدون این‌که اختیار خاصی داشته باشند در درون حزب خودشان اظهارنظر می‌کنند.

این فعال سیاسی، با اشاره به این‌که در ایران احزاب جایگاهی ندارند، ادامه داد: حال نمی‌دانم آقای جلیلی حزب دارند یا خیر که بخواهند در داخل حزب این کار انجام دهند.

وی با بیان این‌که توجه داشته باشید اشکالی ندارد احزاب سیاسی تشکیل کابینه سایه دهند، یادآور شد: در قوانین سیاسی ما چنین چیزی (تشکیل دولت سایه) پیش‌بینی نشده، در قانون احزاب هم نیامده است که ترتیب کار دولت در سایه چیست؟ توجه داشته باشید نفس دولت سایه چیز بدی نیست و خوب است احزاب هم این کار را انجام دهند، زیرا از یک سو احزاب می‌توانند بر دولت نظارت داشته باشند از سوی دیگر هم به روز هستند و اتفاقات را دنبال می‌کنند. منتها مفهومی که در خصوص دولت سایه در ذهن آقایان است با آن چیزی که در دنیا وجود دارد و متداول است به نظرم متفاوت می‌آید و یک مقداری از نوع اظهارنظر ایشان نوعی مداخله در کار دولت مستقر برداشت می‌شود که اگر اینطور باشد، درست نیست.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: برای تشکیل دولت سایه باید حزب وجود داشته باشد نه شخص؛ یعنی تشکیلاتی باشد، حزب در وزارت کشور ثبت شده باشد و افرادش را اعلام کند، در این صورت به نظر من اشکالی ندارد و بدون مداخله می‌تواند مسائل را رصد کند، شخص نمی‌تواند دولت سایه تشکیل دهد.

صادقی در پاسخ به این‌که چرا شخصی مانند جلیلی در چارچوب قانون و حزب این کار را انجام نمی‌دهد، گفت: اصلا ایشان عضو چه حزبی هستند؟ این حرف بی‌معنا است یک فرد تشکیل دولت سایه دهد. آن چیزی که در دنیا متداول این است که احزاب سیاسی نسبت به این کار اقدام می‌کنند و اصطلاحاً چون خارج از قدرت قرار دارند و به آن‌ها اپوزیسیون گفته می‌شود دست به چنین کاری می‌زنند که اتفاقا چیز خوبی است، زیرا حزب وقتی خارج از قدرت است کارها و روندها را دنبال می‌کند وقتی به قدرت رسید اطلاعاتش به روز است و نظر دارد، اما هیچ مداخله‌ای در امور دولت مستقر نمی‌کنند. لازمه‌ این کار اولا کار حزبی است هرچند در قانون احزاب چنین چیزی پیش بینی نشده است ولی به نظرم منعی هم ندارد، ثانیاً صرفا یک کنشگری حزبی است و هیچ‌گونه دخالتی در امور دولت و وزارت خانه‌ها انجام نمی‌دهند

این فعال سیاسی درباره این‌که چقدر ضرورت منابع و عملکرد دولت سایه‌ شفاف شود و روی آن هم نظارت شود، عنوان کرد: ایشان فراتر از دولت در سایه عمل می‌کند، دولت در سایه هیچ‌گونه دخالتی ندارد اما ایشان مثلا در شورای عالی امنیت ملی حضور دارند یا مثلا برادر ایشان در صداوسیما حضور دارند و ممکن است شائبه استفاده از امکانات آنجا پیش بیاید که این مساله حتما اشکال دارد.

وی یادآور شد: اخیرا صحبتی از رهبری دوباره منتشر شد که برای گذشته است، ایشان فرمودند نباید تشکیلاتی موازی با دولت ایجاد شود اگر بخواهد موازی‌کاری و مداخله شود طبیعتا این خلاف قانون است. من اصل دولت سایه را نفی نمی‌کنم اما شیوه اجرایی آن را به شکلی که مستلزم مداخله باشد نمی پذیرم آن چیزی که قابل پذیرش است مدلی است که در دنیا متداول است.

صادقی با بیان این‌که حتی به شخصه معتقدم جبهه اصلاحات هم باید این کار را انجام دهد، گفت: بارها گفته‌ام احزاب اصلاح‌طلب بیایند این کار را انجام دهند که اتفاقا هم باعث می‌شود کنشگری فعالی داشته باشند هم اطلاعات‌شان به روز باشند و اگر این کار صورت می‌گرفت امروز که قدرت در دست جریان اصلاحات است، برنامه‌های به روز و بهتری داشتیم که روی میز می‌گذاشتیم و این یکی از ضعف‌های احزاب است. بازهم تکرار می‌کنم تشکیل دولت سایه کار حزب است، کار شخص نیست مضافا بر این که نباید شائبه استفاده از جایگاه وجود داشته باشد.

 

منبع: ایلنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها