|

‌«جی‌‌دی‌ ونس» کیست؟

سیاست‌مداری که در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ را با هیلتر مقایسه و او را یک «احمق» نامیده بود، حالا با تصمیم این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری قرار است به‌عنوان معاون در این رقابت حضور یابد. دونالد ترامپ دو روز بعد از سوءقصد نافرجام، رسما سناتور جی‌دی ونس را به‌عنوان معاون خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ معرفی کرد. اگر دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر باشد، سناتور ونس که حالا ۳۹‌ساله است، جوان‌ترین معاون رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا خواهد بود.

‌«جی‌‌دی‌ ونس» کیست؟

 

سیاست‌مداری که در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ را با هیلتر مقایسه و او را یک «احمق» نامیده بود، حالا با تصمیم این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری قرار است به‌عنوان معاون در این رقابت حضور یابد. دونالد ترامپ دو روز بعد از سوءقصد نافرجام، رسما سناتور جی‌دی ونس را به‌عنوان معاون خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ معرفی کرد. اگر دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر باشد، سناتور ونس که حالا ۳۹‌ساله است، جوان‌ترین معاون رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا خواهد بود.

پیشینه خانوادگی

جی‌دی ونس در دوم آگوست ۱۹۸۴، در میدل‌‌تاون ایالت اوهایو دیده به جهان گشود. کتاب خاطرات او‌ «مرثیه هیلبیلی» نام دارد که با عنوان فرعی «خاطره‌ای از خانواده و فرهنگ در بحران»، در سال ۲۰۱۶ منتشر شد‌ و در سال ۲۰۲۰ هم فیلمی با اقتباس از آن با همین عنوان ساخته شد. این کتاب که مشکلات اجتماعی-اقتصادی در زادگاه جی‌دی ونس و چرخه فقر در منطقه «آپالاش» را بررسی می‌کند، فرهنگ خودتخریبی در مناطق روستایی آمریکا را مورد انتقاد قرار می‌دهد و تلاش می‌کند محبوبیت دونالد ترامپ را در میان سفیدپوستان آمریکایی کم‌درآمد توضیح دهد. این کتاب به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز تبدیل شد و در رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ توجه درخور توجهی را به خود جلب کرد. ونس در کتاب خاطراتش، کودکی‌اش را سرشار از فقر و آزار و اذیت توصیف کرده‌ و گفته است پدر و مادرش خیلی زود از هم جدا شدند. پس از این رویداد، او و خواهرش سال‌های زیادی را با مادربزرگ‌شان زندگی کرده‌اند. او بعد از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، به نیروی دریایی آمریکا می‌پیوندد و در زمان حمله آمریکا به عراق، در این کشور ایفای نقش کرده است. او همچنین در دانشگاه ییل حقوق خوانده و همان‌جا هم با همسر کنونی‌اش، اوشا که زنی با تبار هندی است، آشنا شده است.

ورود به سیاست

عمر حضور رسمی او به سیاست چندان طولانی نیست و کمتر از دو سال قبل وارد مجلس سنا شد. ونس یک سرمایه‌گذار و تاجر است که از لزوم حمایت از استارت‌آپ‌ها می‌گوید. او در سال ۲۰۲۲ و در حالی که در جریان انتخابات درون‌حزبی هم از سایر رقبای خود عقب بود، با حمایت دونالد ترامپ ناگهان دچار جهش شد و توانست با تبدیل‌شدن به نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات سنا در اوهایو، تیم رایان، سناتور دموکرات این ایالت را شکست دهد و در ژانویه ۲۰۲۳ وارد مجلس سنا شود. ونس در سال ۲۰۱۶ یکی از منتقدان جدی دونالد ترامپ بود و در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال، ترامپ را یک «احمق» خوانده بود. ونس همچنین گفته بود ‌ترامپ می‌تواند «هیتلر آمریکایی‌ها» باشد. به مرور اما او به یکی از مدافعان سرسخت ترامپ تبدیل شد و در سال ۲۰۲۰ حمله گروهی از طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره را کم‌اهمیت جلوه داد. جی‌دی ونس از همان سال ۲۰۲۰ به ترامپ نزدیک شد و روابط این دو به مرور زمان با یکدیگر مستحکم‌تر شد. البته رسانه‌های آمریکایی می‌گویند پیش از آنکه ونس با خود ترامپ روابط نزدیکی داشته باشد، یک دوست صمیمی برای پسرش یعنی دونالد ترامپ جونیور بوده است.  زمانی که ونس وارد رقابت برای ورود به مجلس سنا شد، همچون ترامپ بر لزوم کامل‌کردن دیوار مرزی میان ایالات متحده و مکزیک تأکید و حتی کارزار انتخاباتی خود را بر این محور متمرکز کرد. 

سیاست خارجی

ونس یکی از حامیان جدی اسرائیل در ساختار قدرت در آمریکا محسوب می‌شود. او بارها دولت بایدن را متهم کرده که دست اسرائیل را برای اقدامات لازم و ضروری برای امنیت بسته است. سناتور ونس، اسرائیل را «یکی از مدرن‌ترین و پویاترین‌ها در جهان» نامیده است. ونس همچنین از ادامه جنگ در غزه توسط اسرائیل دفاع کرده و مخالف اعمال فشار دولت بایدن بر اسرائیل برای پایان‌دادن به جنگ بوده است. او که خود در جریان حمله آمریکا به عراق به‌عنوان سرباز این کشور حضور داشته، از منتقدان حمله به عراق بوده است. ونس یک‌ بار در جریان یک سخنرانی در این زمینه گفته بود: «من برای خدمت به کشورم به عراق رفتم و آنجا دیدم که چیزهایی که به ما گفته شده بود، دروغ بود». او در یک گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان تأکید کرد مهم‌ترین چیز برای واشنگتن باید انجام دو کار باشد؛ «یکی جلوگیری از ایجاد یک درگیری گسترده منطقه‌ای و دوم حمایت از متحدان اسرائیلی‌مان». سناتور ونس همچنین از مخالفان ارسال کمک به اوکراین است‌ و موافق بسته کمک‌های ۶۱‌میلیاردی به کی‌یف که در ماه آوریل به تصویب رسید، نبود و در مجلس سنا هم در این خصوص سخنرانی کرده بود. او یک بار در یک سخنرانی در این زمینه گفت: «من قطعا اوکراینی‌هایی را که علیه روسیه می‌جنگند، تحسین می‌کنم، اما فکر نمی‌کنم‌ ادامه تأمین مالی یک جنگ بی‌پایان در اوکراین به نفع آمریکا باشد». او در عین حال پشتیبانی از اسرائیل را امری ضروری و متفاوت از آنچه درباره اوکراین گفته می‌شود، می‌داند. ونس یک بار در مؤسسه کوئینسی در‌این‌باره گفت: «عجیب است برخی تصور می‌کنند که اسرائیل و اوکراین دقیقا یکسان هستند. آنها با یکدیگر فرق می‌کنند و من تصور می‌کنم باید این دو مورد را به صورت جداگانه تجزیه و تحلیل کنیم». نگاه ونس در قبال اروپا هم می‌تواند شایان توجه باشد؛ جایی که او می‌گوید: «من فکر می‌کنم ‌اروپا واقعا باید از خواب بیدار شود. شما در جنگ‌ها با تولید ناخالص داخلی، یورو یا دلار پیروز نمی‌شوید؛ شما برای پیروزی در جنگ به سلاح نیاز دارید و غرب به اندازه کافی سلاح نمی‌سازد. من فکر نمی‌کنم ما باید از ناتو خارج شویم، اما فکر می‌کنم ایالات متحده باید بیشتر به سمت شرق چرخش کند». رویکردی که مشابه دیدگاه‌های دونالد ترامپ در قبال ناتو و همچنین جنگ روسیه و اوکراین است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها