|

چت‌بات‌ها چه بر سر مصاحبه‌های شغلی آورده‌اند؟

در دنیای استخدام مهندسان نرم‌افزار، مدیران محصول و سایر استعدادهای فنی، مصاحبه فنی اولین قدم برای پذیرش درخواست‌دهنده‌ها است. مصاحبه‌های این طیف شغل‌ها شامل یک آزمون کدنویسی است. اما به نظر می‌رسد که درخواست‌دهنده‌ها این آزمون را با کمک چت جی‌پی‌تی و گیت‌هاب از سر می‌گذرانند

 چت‌بات‌ها چه بر سر مصاحبه‌های شغلی آورده‌اند؟

 در دنیای استخدام مهندسان نرم‌افزار، مدیران محصول و سایر استعدادهای فنی، مصاحبه فنی اولین قدم برای پذیرش درخواست‌دهنده‌ها است. مصاحبه‌های این طیف شغل‌ها شامل یک آزمون کدنویسی است. اما به نظر می‌رسد که درخواست‌دهنده‌ها این آزمون را با کمک چت جی‌پی‌تی و گیت‌هاب از سر می‌گذرانند. با اینکه توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در حال حاضر از این ابزارها برای تسریع کار خود استفاده می‌کنند، آیا استفاده از آنها در آزمون استخدام کار درستی است؟

 به نظر می‌رسد سیلیکون‌ولی هم اخیراً درگیر بحث‌های شدید در مورد استفاده از هوش مصنوعی در مصاحبه‌های فنی است. تامی هان، رئیس استعدادهای شرکت امرجنس کپیتال، گفت: «علی‌رغم افزایش پذیرش هوش مصنوعی در شرکت‌ها، هنوز حس خوبی در مورد استفاده از هوش مصنوعی به عنوان ابزار در مصاحبه‌های فنی وجود ندارد.»

 موافقان می‌گویند ممنوعیت چت‌بات‌ها در مصاحبه‌های فنی مانند ممنوعیت ماشین‌حساب در آزمون‌های ریاضی است. اگر کارمندان مجاز به استفاده از این ابزارها برای نوشتن و بررسی کد خود باشند، استفاده از چت‌بات‌ها باید در مصاحبه مجاز باشد.

 سانتوش سانکار، یکی از مدیران دینامو ونچرز، گفت: «شما می‌خواهید ببینید که یک کارجو در سازمان شما واقعاً چگونه عمل می‌کند؟ آیا نمی‌خواهید ببینید آنها از تمام ابزارهای موجود در سازمان چگونه استفاده می‌کنند؟ آیا نمی‌خواهید ببینید آنها چگونه از این ابزارها برای حل کارآمد و خلاقانه مشکلات استفاده می‌کنند؟»

 لاینر، استارت‌آپی که ابزارهایی را برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌سازد، به کارمندان اجازه می‌دهد آزادانه از این ابزارها استفاده کنند؛ اما از کارجوها می‌خواهد که آنها را در مصاحبه‌های شغلی خود غیرفعال کنند. کریستینا کوردووا، مدیر عملیاتی این شرکت گفت: «ما می‌خواهیم بفهمیم مهارت‌ها و قابلیت‌های شما چیست، بدون اینکه ابزار به شما کمک کند.»

 اکنون سؤال این است که آیا چت‌بات‌ها مصاحبه فنی را به سمت بهتر یا بدتر شدن تغییر خواهند داد؟

 مصاحبه‌های کتاب باز

 افرادی که از فرایند مصاحبه‌ها اطلاع دارند می‌گویند که شرکت‌ها برای جلوگیری از تقلب، آزمون‌های خود را مدام تغییر می‌دهند. کدیلیتی، یک برنامه برای غربالگری و آزمایش استعدادهای فنی است که یک بانک سؤال ایجاد کرده که نمی‌توان با کمک چت‌بات‌ها به آنها پاسخ داد. شرکت کدرپد نیز یک شرکت طراحی آزمون است که اجازه کپی و چسباندن را به آزمون‌دهندگان نمی‌دهد.

 یوسی کاهلون یک مهندس نرم‌افزار سابق در گوگل که صدها مصاحبه فنی انجام داده است، گفت: «من اکنون در حال استخدام نیرو برای استارتاپ خود هستم و دوست دارم از یک بازی فکری و یک سؤال باز برای آزمایش مهارت یک نامزد در طراحی سیستم‌های نرم‌افزاری دنیای واقعی استفاده کند. اگر شخصی از یک چت‌بات استفاده کند تا زمانی که مخفیانه نباشد، اهمیتی ندارد.»

 مدیر اجرایی آنویل نیز در این باره اظهار داشت: «اگر کارجوها بتوانند از هوش مصنوعی برای افزایش قابلیت‌های توسعه خود استفاده کنند، عالی است. اما آنها باید بتوانند توضیح دهند که کد چه کار می‌کند.»

 بی‌میلی شرکت‌های فناوری بزرگ به تغییر فرایندها

 مصاحبه فنی مدت‌هاست که راه اصلی شرکت‌های فناوری بزرگی چون گوگل و متا برای جذب نیرو است. این شرکت‌ها میلیون‌ها درخواست شغلی در سال دریافت می‌کنند و از مصاحبه فنی برای فیلتر کارجوها استفاده می‌کنند.

 آماندا ریچاردسون، مدیر اجرایی کدرپد گفت: «احتمال اینکه بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری فرایندهای استخدام خود را تغییر دهند، کم است. زیرا ایجاد تغییر در کل یک سازمان دشوار است.» صاحبان کسب‌وکارها ایده‌های خود را در مورد طراحی فرایند مصاحبه از شرکت‌های بزرگ فناوری می‌گیرند؛ بنابراین تا زمانی که شرکت‌هایی مانند متا و گوگل دست به تغییر نزنند، صنعت با مشکل مواجه خواهد بود.

 ترس از دست دادن

 ناتان فیشر یک شرکت جستجو به نام سیگل اسپروت را اداره می‌کند که در استخدام استعدادهای فنی تخصص دارد. در سال گذشته، او مشاهده کرد که کارجوها پس از اطلاع از اینکه شرکتی استفاده از چت‌بات‌ها را در مصاحبه‌ها ممنوع کرده است، درخواست خود را پس گرفتند.

 این حکایات نگرانی شرکت‌های فناوری را دو چندان می‌کند. اگر مصاحبه نماد فرهنگ یک شرکت باشد، نامزدها به‌درستی یا نادرست استنباط می‌کنند که ممنوعیت چت‌بات‌ها به این معناست که شرکت در پذیرش این ابزارها در کارهای روزمره کند است.

 به همین علت برخی از شرکت‌ها در مصاحبه‌ها موضع خود را در مورد ربات‌های چت تغییر می‌دهند تا به نامزدها نشان دهند که در لبه پیشرفت قرار دارند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها