|

نتایج آخرین نظرسنجی «ایسپا» و مراکز افکارسنجی معتبر درباره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳؛ در نظرسنجی‌های جدید «مسعود پزشکیان» پیشتاز است یا «سعید جلیلی»؟/ تصاویر

نتایج آخرین نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری «ایسپا»، و مراکز افکارسنجی رسمی افکارسنجی معتبر، درباره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، منتشر شد.

نتایج آخرین نظرسنجی «ایسپا» و مراکز افکارسنجی معتبر درباره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳؛ در نظرسنجی‌های جدید «مسعود پزشکیان» پیشتاز است یا «سعید جلیلی»؟/ تصاویر

به گزارش شبکه شرق، نتایج آخرین نظرسنجی «ایسپا» و نظرسنجی چند مرکز افکارسنجی معتبر و رسمی مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، منتشر شدند.

نتایج آخرین نظرسنجی «ایسپا» و  نظرسنجی‌های رسمی مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، در خصوص درصد آرا و میزان شانس پیروزی «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی»، کاندیداهای مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری و درصد مشارکت در این انتخابات منتشر شدند.

نتایج آخرین نظرسنجی مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، از سوی «ایسپا» و چند مرکز افکارسنجی رسمی و معتبر منتشر شده است؛ بر این اساس، نتایج آخرین نظرسنجی‌ انتخابات ریاست جمهوری «ایسپا» و چند مرکز افکارسنجی معتبر دیگر، در ساعت پایانی باقی‌مانده به برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، منتشر شد.

در حالی که فردا، رای‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور دولت چهاردهم در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری انجام خواهد شد، همچنان نتایج نظرسنجی‌های رسمی و معتبر، در حال انتشار هستند؛ نتایج آخرین نظرسنجی‌های مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، حاکی از افزایش آرای «مسعود پزشکیان» نسبت به «سعید جلیلی» است.

نظرسنجی «ایسپا» در خصوص مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، حاکی از پیشی‌ گرفتن «مسعود پزشکیان» از «سعید جلیلی» است.

نتایج آخرین نظرسنجی‌های مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، در خصوص میزان آرا و شانس پیروزی «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی»، کاندیداهای مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری و درصد مشارکت در این انتخابات منتشر شدند.

کاندیدای پیشتاز آخرین نظرسنجی مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری «ایسپا» کیست؟

«ایسپا» نتایج آخرین نظرسنجی مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ را منتشر کرد. 

نظرسنجی ایسپا، در خصوص مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، حکایت از پیشی‌گرفتن مسعود پزشکیان از سعید جلیلی دارد.

نظرسنجی ایسپا مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری

جدیدترین نظرسنجی انتخاباتی «ایسپا» مربوط به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری که در «۱۳ تیر ماه ۱۴۰۳»، با روش مصاحبه حضوری و با اندازه نمونه «۳۶۰۶» نفر در سراسر کشور (شهرها و روستاها)، با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال اجرا شده است، به شرح زیر است:

«میزان مشارکت مردم در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، با در نظرگرفتن نرخ پاسخ‌گویی (۴۸ درصد)، کنترل متغیرهای موثر و  آزمون صحت‌سنجی داده‌ها، ۴۵ درصد با حاشیه خطای ۲ ± برآورد شده است.

نظرسنجی ایسپا مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری

میزان رأی احتمالی «مسعود پزشکیان» ۴۹.۵ درصد و میزان رای احتمالی «سعید جلیلی»، ۴۳.۹ درصد پیش‌بینی می‌شود.

۴.۸ درصد گفته‌اند که کاندیدای خود را انتخاب نکرده‌اند که احتمال دارد تا روز جمعه، کاندیدای این دسته از افراد مشخص شود که در این صورت، میزان آرای دو کاندیای ریاست جمهوری و حتی میزان آرای سفید یا باطله تغییر خواهد کرد.

نظرسنجی ایسپا مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری

در خصوص تماشای مناظره‌های مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، ۳۴ درصد مردم مناظره اول و ۳۹.۸ درصد مناظر دوم را تماشا کرده‌اند. ۴۶.۵ درصد از افراد، حداقل یکی از مناظره‌های دور دوم را تماشا کردند.

نظرسنجی ایسپا مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری

سبقت پزشکیان از جلیلی در نظرسنجی‌های مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری پس از پایان مناظره‌ها

آخرین نتایج نظرسنجی‌های مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، در فضای مجازی و نمودار بررسی روند «گوگل‌ترندز» و «اینستاگرام»، از برتری نسبی «مسعود پزشکیان» نسبت به «سعید جلیلی» حکایت دارند؛ با این حال، می‌توان این وضعیت را در شرایطی، با واقعیت انتخابات مرحله دوم انتخابات و افزایش میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، مرتبط دانست.

اگر تحلیل‌های آماری و نظرسنجی‌های مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، در هفته‌های اخیر را دنبال کرده باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که نتایج مرحله اول انتخابات که روز شنبه «۹ تیر ماه» اعلام شد، نزدیکی زیادی به توجه کاربران موتور جست‌وجوی گوگل، به دو کاندیدای اصلی «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» و سهم لایک کاربران اینستاگرام به کاندیداها داشته است.

از آنجایی‌که گوگل و اینستاگرام، شاهد بیشترین حضور کاربران ایرانی در فضای مجازی هستند، رفتار کاربران آن‌ها را می‌توان معیار بهتری در مقایسه با شبکه‌های کم‌جمعیتی، مانند «توئیتر فارسی» یا شبکه‌های داخلی، مانند «ایتا» دانست که شاهد حضور سازمان‌یافته طرفداران گروهی خاص هستند.

در نمودار یک، روند جست‌وجوی «مسعود پزشکیان» (آبی) و «سعید جلیلی» (قرمز) را در سرویس «گوگل‌ترندز» می‌بینید.

سهم توجه کاربران به «سعید جلیلی» از ساعت «۲۲» پنج‌شنبه «۷ تیر » (شب انتخابات)، تا بامداد «۸ تیر»، ناگهان افزایش یافته، اما از صبح انتخابات، این پزشکیان بوده است که دوباره بیشترین سهم توجه را به خود جلب کرده است. صبح ۹ تیر ماه، با اعلام چند مرحله‌ای نتایج انتخابات ریاست جمهوری، سهم توجه به این دو کاندیدا، تقریبا همسان شد؛ پس از اعلام قطعی نتایج انتخابات ریاست جمهوری، دوباره مسعود پزشکیان از سعید جلیلی پیشی گرفت.

آخرین نظرسنجی مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

نمودار یک- روند توجه کاربران گوگل به مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در ۷ روز اخیر

نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری

نتایج نظرسنجی‌‌های مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری پس از برگزاری دو مناظره‌ مسعود پزشکیان و سعید جلیلی

با فرونشست موج شگفتی ایجادشده پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و بهت‌زدگی از مشارکت پایین مردم در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، سهم توجه نسبی به «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، ، با اختلافی نه‌چندان زیاد، ادامه یافته است.

همان‌طور که در نمودار یک، مشخص است، با برگزاری مناظره‌های دونفره «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی»، توجه عمومی حتی از مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری نیز بالاتر رفته است؛ به‌خصوص، پس از مناظره دوم «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی»، توجه افکار عمومی و کاربران به این دو کاندیدا، به اوج خود رسیده است.

در نمودار یک، روند توجه و میزان اقبال کاربران گوگل به «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» در هفت روز اخیر، مشخص شده است. 

برای مشاهده نمودار یک، با ابعاد بزرگ، اینجا کلیک کنید.

هم‌اکنون، «مسعود پزشکیان»، اقبال و توجه بیشتری نسبت به «سعید جلیلی»، میان کاربران فضای مجازی در «گوگل‌ترندز» و «اینستاگرام» دارد.

بر اساس آمار و نمودارهای معتبر منتشرشده و نتایج آخرین نظرسنجی‌‌های مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، «مسعود پزشکیان» شانس بیشتری برای پیروزی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، و همچنین جلب توجه و آرای کاربران فضای مجازی نسبت به «سعید جلیلی»، دارد.

در جدول «۱»، سهم توجه نسبی به «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی»، کاندیداهای مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری را در استان‌های مختلف کشور منتشر شده است.

استان     مسعود پزشکیان   سعید جلیلی

کرمانشاه        ۶۵ درصد     ۳۵ درصد 

کردستان    ۶۴ درصد    ۳۶ درصد 

کرمان     ۶۳ درصد       ۳۷ درصد 

قم          ۶۲ درصد      ۳۸ درصد 

آذربایجان شرقی     ۶۲ درصد    ۳۸ درصد 

چهارمحال و بختیاری   ۶۲ درصد    ۳۸ درصد 

آذربایجان غربی   ۶۲ درصد      ۳۸ درصد 

سیستان و بلوچستان   ۶۲ درصد    ۳۸ درصد 

کهگیلویه بویراحمد    ۶۱ درصد     ۳۹ درصد 

خراسان رضوی    ۶۱ درصد    ۳۹ درصد 

همدان    ۶۱ درصد     ۳۹ درصد 

خراسان شمالی    ۶۱ درصد     ۳۹ درصد 

قزوین     ۶۱ درصد         ۳۹ درصد 

اصفهان    ۶۱  درصد     ۳۹ درصد 

مرکزی      ۶۱ درصد    ۳۹ درصد 

گیلان      ۶۱ درصد      ۳۹ درصد 

بوشهر      ۶۱ درصد     ۳۹ درصد 

خوزستان     ۶۱ درصد   ۳۹ درصد 

البرز      ۶۱ درصد    ۳۹ درصد 

مازندران    ۶۱ درصد     ۳۹ درصد 

فارس    ۶۱ درصد     ۳۹  درصد 

هرمزگان ۶۱ درصد     ۳۹ درصد 

ایران ۶۱ درصد  ۳۹ درصد 

ایلام ۶۰ درصد  ۴۰ درصد 

خراسان جنوبی ۶۰ درصد  ۴۰ درصد 

زنجان ۶۰ درصد  ۴۰ درصد 

تهران ۶۰ درصد ۴۰ درصد 

گلستان ۶۰ درصد ۴۰ درصد 

لرستان ۵۹ درصد ۴۱ درصد 

یزد ۵۹ درصد ۴۱ درصد 

سمنان ۵۹ درصد ۴۱ درصد 

اردبیل ۵۷ درصد ۴۳ درصد 

میانگین این آمار در سطر «ایران» ذکر شده است و از برتری پزشکیان نسبت به جلیلی حکایت دارد.

در نمودار «۲»، سهم توجه و لایک‌های کاربران در اینستاگرام، نسبت به مطالب «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» و سهم کامنت‌های این دو کاندیدا درج شده است.
آخرین نظرسنجی مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

نمودار ۲- سهم لایک و کامنت مسعود پزشکیان و سعید جلیلی​ در اینستاگرام

بنابراین، همان‌طور که در نمودار بالا نیز مشاهده می‌کنید، هر دو نمودار و آمار ارائه‌شده، از برتری نسبی مسعود پزشکیان به سعید جلیلی حکایت دارند؛ با این حال، این وضعیت را در شرایطی می‌توان به واقعیت انتخابات مرحله دوم تطبیق داد که میزان مشارکت بالا برود؛ درغیراین‌صورت جمعیت شرکت‌کننده به الگوی حاکم بر شبکه‌های اجتماعی داخلی مانند ایتا و روبیکا نزدیک می‌شود که طرفداران سازمان‌یافته سعید جلیلی آن را در کنترل دارند.

نتایج آخرین نظرسنجی‌های را تا شامگاه ۱۴ تیر ماه، می‌توانید در لینک گزارش «رقابت نزدیک پزشکیان و جلیلی در آخرین نظرسنجی‌ها + نمودار و جدول» مطالعه کنید.

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها