|

بررسی صلاحیت سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم/ تایید صراف از سوی کمیسیون آموزش مجلس/ نماینده مخالف: نگرانیم شما نفر اول وزارتخانه نباشید/ سیمایی صراف: استقلال نهاد علم و آزادی پرسشگری و پاسخگوئی را به رسمیت بشناسیم

بررسی صلاحیت حسین سیمایی صراف برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شد.

بررسی صلاحیت سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم/ تایید صراف از سوی کمیسیون آموزش مجلس/ نماینده مخالف: نگرانیم شما نفر اول وزارتخانه نباشید/ سیمایی صراف: استقلال نهاد علم و آزادی پرسشگری و پاسخگوئی را به رسمیت بشناسیم

به گزارش شبکه شرق، پس از بررسی برنامه‌های سیمایی صراف، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد تصدی وی بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اکثریت آرا موافقت کرد.

 

علیرضا عباسی، نماینده کرج/مخالف

شما به اسناد بالادستی و برنامه هفتم اشاره کردید اما انقدر موارد زیاد است که نتوانستم اولویتی را پیدا کنم. به صورت مشخص چند مورد را تعیین کنید که در 4 سالی که قرار است وزیر باشید چه اولویت هایی دارید.

چندین بار به اصلاح آیین نامه ارتقا اعضای هیات علمی اشاره کردید. نمی‌دانم به جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی در مهر 1402 و مصوبه این شورا توجه دارید یا نه. آیا می‌خواهید موازی کاری کنید؟

سهم آموزش‌های مهارتی در برنامه هفتم باید به 40 درصد برسد اما در برنامه شما مشخص نیست که چطور می‌خواهید فاصله‌ای که با این عدد داریم را پر کنید؟ نیروی انسانی ما در کشاورزی بسیار ضعیف شده و متولی تربیت نیرو در این حوزه وزارت علوم است.

سهم رساله‌ها و پایان‌نامه‌های تقاضا محور در حال حاضر 5/1 درصد است ولی باید در پایان برنامه هفتم به 20 درصد برسد اما در برنامه شما به این موضوع اشاره نشده است.

ما 73 هزار مقاله علمی و رتبه 16 جهان را داریم. باید به نقطه 14 جهان برسیم که نیاز به 90 هزار اثر علمی داریم. رای رسیدن به این رتبه جهانی چیست؟ نوع حمایت و کاری که می‌کند چطور است؟ آرزوی ما بوده که سهم پژوهش از بودجه عمومی 4 درصد بشود که الان نیم درصد است. چطور می‌خواهید سهم پژوهش را افزایش دهید؟

در دهه 80 حرکت علمی خوبی شروع شد و سرعت علمی کشور زیاد شد. اما در دهه 90 این سرعت کم شد. دلیل افت علمی سیاست‌ها و حاشیه‌سازی‌ها در دانشگاه‌ها بود. این لطمه از سوی کسانی بود که سیاسی کاری می‌کردند و انتظار ما این است که این گونه افراد در پست‌های دانشگاهی قرار داده نشوند. افرادی که تهمت «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری به نظام اسلامی زدند صلاحیت حضور در راس دانشگاه‌ها ندارند. یکی دیگر از حاشیه‌سازی ها بورسیه‌ها بود که رهبری گفتند در قضیه بورسیه‌ها به برخی ظلم شد. شما در آن زمان عضو شورای بورسیه‌ها بودید اما برای این دغدغه رهبری چه کردید؟

یک وزیر باید سلسله مراتب را در وزارتخانه طی کرده باشد. شما در سابقه خود ریاست یک دانشگاه و دانشکده را ندارید چطور می توانید در این مجموعه کار کنید. وزیر علوم باید در مجامع بین‌المللی شناخته شده باشد. خیلی گشتم تا رزومه شما را پیدا کنم. یک روزمه علمی در دانشگاه شهید بهشتی داشتید که شامل 27 مقاله داخلی دارید و انگشت شمار مقاله خارجی.

کسی که در وزارت علوم قرار دارد باید موضع‌گیری سیاسی داشته باشد. خیلی جاها از جمله سال‌های 88 و 1401 موضع‌گیری از سوی شما ندیده‌ایم. نگرانی ما از این است که شما نفر اول وزارت علوم نباشید و کسانی که می‌دانستند رای اعتماد از مجلس نمی‌گیرند، شما را فرستاده و می‌خواهند بعد از این خودشان وزارتخانه را اداره کنند.

 

 

 

سید مسعود خاتمی، نماینده گلپایگان/ موافق

دانشگاه اندوخته‌ای را برای خود کسب کرده و تبدیل به امر و جریان تاریخی شده است و نهایتاً به یک نهاد تبدیل شده است. اکنون دانشگاه مظهر بیداری و هوشیاری جامعه است و همواره در دفاع از استقلال و پیشرفت کشور نقش پیشگام داشته است. بسیاری از تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است.

نمی‌توان تاریخ سیاسی فرهنگ و اجتماعی یکصد سال گذشته ایران را بدون در نظر گرفتن دانشگاه نوشت، همواره در مظان این پرسش قرار گرفته که مناسبتش را با حیات اجتماعی و نهادهای سیاسی فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی همینطور جهان فناوری و بازار و جهان کسب و کار چگونه تنظیم می‌کند چه خدمتی به جامعه ارائه می‌کند؟

بخش علمی این وقوف و آگاهی این است که دانشگاه گونه به جامعه ملی و محلی خود سود می‌رساند به عبارتی در هر شهر و شهرستان مشکلات بومی داریم که انتظار می‌رود مراکز آموزشی در آن شهرستان ابتدا مشکلات همان شهر را حل کنند.

آیا باید دانشگاه‌ها به صورت فعال‌تر در مورد تربیت نیروی انسانی اقدام کنند. با پر رنگ شدن دغدغه‌هایی از این دست مسئولیت اجتماعی دانشگاه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته ایده اصلی مسئولیت اجتماعی دانشگاه این است که دانشگاه به عنوان عضوی از اجتماع که منابع و مزایایی دریافت می‌کند رسالت دارد که به حل مسائل جامعه بپردازد و به آن خدمت کند.

 

سید محمد موحد، نماینده بهمئی/ موافق

عمر نمایندگی من قطعا از همه شما بیشتر است. دولت و مجالس مختلفی را دیدم. امروز ماییم که شکرگزاری نعمت حضور پزشکیان دست به دست هم دهیم و بر اساس رهنمودهای رهبری با دولت ایشان همکاری کنیم تا هر چه زودتر کار شروع شود.

مخالف محترم بیشتر ابهاماتی را مطرح فرمودند تا ایرادات و اشکالات اساسی. این ابهامات توسط وزیر پیشنهادی جواب داده خواهد شد.. وزارت علوم یکی از ارکان اساسی ومهم حاکمیت است و نقش اساسی در توسعه اقتصاد دانش بنیان برعهده دارد. در راستای جلوگیری از اتکای کشور به درآمدهای نفتی و خام فروشی وزارت علوم یک رکن رکین در حوزه مطرح است.

همیشه انتخاب وزیر علوم از طرف دولت و مجلس دارای اهمیت بوده. امروز برنامه های پیشنهادی وزیر را مشاهده می کنیم. ایشان تحصیلات حوزویف دانشگاهی و سوابق اجرایی دارد.

 

محمد سراج، نماینده تهران/ مخالف

برنامه‌ای که از شما دریافت کردیم ۱۵ صفحه بود. شرایط امروزی که وزارتخانه را تحویل گرفتید در چه شرایطی هستیم. برنامه‌ها زمان‌بندی نداشت. 

آیین‌نامه‌های وزارت علوم اشکالات زیادی دارد. همچنین بحث معیشت اساتید هم مشکلاتی داریم که باید رسیدگی شود.

مطالبه داریم که برای دانشجویان تاپ دکترا هم مثل دانشجویان پزشکی حقوق پرداخت شود.

احمد مرادی، نماینده سنندج / موافق

ما برای رای به کابینه پرشکیان حداکثر مساعدت را خواهیم داشت. باید سعی کنیم در کارنامه علمی و توانمندی‌ها توجه کنیم برای سایر موضوعات دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی هستند و نظر خود را اعلام می‌کنند.

یکی‌ از نقاط قوت کابینه پزشکیان معرفی آقای‌ سیمایی است. وزارتخانه علوم نیاز به شخصیتی امین و دلسوز دارد. ایشان با ارائه برنامه‌ای اثرگذار و منطبق با برنامه هفتم توسعه مورد اقبال‌ اکثریت مجلس است.

سیمایی صراف جانباز و در چارچوب ولایت فقیه است. ورود به دانشگاه تهران با رتبه تک رقمی، کتاب و مقاله‌های زیاد، همکاری علمی و آموزشی با قوای سه گانه، حضور در دانشگاه‌ها برای تدریس و همچنین وزارتخانه علوم سابقه ایشان است.

دکتر سیمایی به امور رفاهی و معیشتی بسیار‌ اهمیت می‌دهد و این رویکرد را در برنامه ایشان هستیم. با این رویکر شاهد کاهش مهاجرت نخبگان و کاهش مشکلات اجتماعی خواهیم بود. 

انتظارات و خواسته‌های جامعه با حضور سیمایی بر وزارتخانه علوم رنگ و بوی منطقی می‌گیرد. 

ارتباط تنگاتگ بین مدرسه و دانشگاه و افزایش آموزش مهارت فنی ضامن اشتغال خواهد بود. سیمایی به این نگاه معتقد است.

او‌ متین، دانا، پاکدست، جامع‌نگر، اهل تعامل و مسلط به مسائل وزارتخانه است که می‌تواند صدا و مطالبات اساتید و دانشجویان را مورد توجه قرار خواهد داد.

 

محمد بهرامی سیف آباد، نماینده دنا/ موافق

پزشکیان به دنبال وفاق سیاسی است. اصطکاکی که بین نیروهای سیاسی وجود داشت فرصت حکمرانی خوب را از ما گرفت. این روزها در فضای مجازی حمله‌های زیادی به او می‌شود اما باید تحمل کنیم تا نتیجه آن مشخص شود. شاید از دعواهای سیاسی دست بکشیم. نماد این شیوه سیاست‌ورزی دکتر سیمایی است. ایشان دبیر دو دولت با دو نگاه متفاوت بوده.

من از دکتر سیمایی حمایت می‌کنم چون او از بدنه دانشگاه است. امروز ضعف‌های زیادی در این حوزه داریم برخی فقط علمی هستند و برخی فقط اجرایی. سیمایی هم علمی و هم اجرایی و هم حقوقدان است.

با شجاعتی که از سیمایی صراف سراغ دارم بدبینی‌ها را از محیط دانشگاه حذف کند و دانشگاه محیط امنی برای دانشجویان باشد. انتظار داریم وزارت علوم چتری برای دانشجویان و اساتید باشد

 

عبدالحسین همتی سراپرده، نماینده زرند/ مخالف

 برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بسیار کیفی است و سنجش پذیر نیست در حالی که باید برنامه وی زمان بندی شده و مشخص باشد تا نمایندگان مجلس بتوانند بر عملکرد وی در صورت کسب رأی اعتماد، نظارت داشته باشند.

 

احمد مرادی، نماینده هرمزگان/ موافق

ایشان معتقد است نیروی انسانی با انگیزه می‌تواند محرک توسعه باشد. یقین دارد آسایش فکری یاوران علمی اعم از اساتید و دانشجویان نقطه عطفی است که نظام علمی نخبه ساز را فراهم کند. ان‌شاءالله از این پس شاهد مهاجرت نخبگان نباشیم و آسیب‌های اجتماعی را کاهش و سلامت روان کشور را گسترش دهیم. این نگاه می‌تواند حال مردم و اساتید و دانشجویان را خوب کند.

 

حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات

نمایندگان ارجمند، من مفتخرم که بگویم فرزند نهاد علم هستم. تحصیل مستقل در دو نهاد علمی مستقل اصیل را در کارنامه دارم. نمایندگان عزیز، تقریبا در تمام کمیسیون‌ها گفتم که گفتمان این دوره آموزش عالی به انتخاب و نظر من، گفتمان مسئولیت اجتماعی است. در 4 سال آینده، پژوهش‌ها و دانشگاه‌ها بیش از هر زمان دیگر مسئولیت اجتماعی خود را برعهده خواهند گرفت.

پیش نیاز تحقق مسئولیت اجتماعی حفظ کرامت دانشجویان و دانش پژوهان است. احترام به علم جز احترام به علم پژوهان نیست. کرامت استاد و دانشجو اقتضاء می‌کند که استقلال نهاد علم و آزادی پرسشگری و پاسخگوئی را به رسمیت بشناسیم.

در حوزه مهارتی ضعیف هستیم و بعضا مدرک‌های بی مهارت به جامعه تحویل می‌دهیم. کسرت مهاجرت دانش آموختگان، قصه پرغصه‌ای است. هزینه می‌کنیم اما برای دیگران.

در حوزه علوم تجربی 650 هزار داوطلب داریم اما در حوزه علوم انسانی و علوم پایه جمعا 450 هزار داوطلب داریم. در حالی که حوزه علوم انسانی و علوم پایه زیربنای توسعه است.

پژوهش‌ها مساله محور نیستند، کتابخانه‌ها پر است از پژوهش‌های دولتی که از محل عمومی تامین مالی شدند اما به جای راه حل برای مسائل بر زمین مانده، تنها موجب ارتقاء رتبه می‌شوند.

دیر متوجه می‌شویم که باید سراغ چه حوزه‌ای برویم. در بهترین حالت سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی حدود نیم درصد است اگر تخصیص پیدا کند در حالی که در کشورهایی به مراتب کوچک‌تر از ما، این سهم 5 درصد است. با نیم درصد می‌توان جهش کرد؟

زیرساخت‌های ما بسیار فرسوده است. تحریم‌های نظام سلطه و انزوای علمی، فشار سنگینی را برآموزش عالی تحمیل کرده است. سطح نشاط در دانشگاه‌ها رضایت بخش نیست. البته سرزنده بودن دانشگاه بدون امید و مشارکت در تصمیم‌سازی ممکن نیست. سلامت اجتماعی ما به شدت نگران کننده است. حال استاد و دانشجو و کارمند ما خوب نیست. بنابر یک پیمایش، نزدیک به 30 درصد دانشجویان نیازمند خدمات مربوط به سلامت اجتماعی هستند.

گسست بین نسلی و فرهنگی رو به گسترش است. مهم است که حرف یکدیگر را بفهمیم. حرف نسل z را بفهمیم، انکار نکنیم. مبتکر کرسی‌های آزاداندیشی شخص مقام معظم رهبری است اما ما چقدر آن را جدی گرفتیم؟ دانشگاه پسا ارتباط را نمی‌توان با دست فرمان قبلی اداره کند. باید عالم به زمان باشیم تا در گرداب اشتباهات فرو نرویم.

برنامه اولیه‌ای که در اختیار نمایندگان قرار گرفت بسیار مختصر بود اما برنامه جدید که در سایت مجلس هم بارگذاری شده، مفصل‌تر است. برای فائق آمدن بر چالش‌ها، چند اولویت راهبردی وجود دارد از جمله ارتقاء کیفیت نظام آموزش عالی. توسعه کمی بس است. ما به اندازه بسیاری از کشورهای بزرگ، واحد آموزش عالی داریم. دیگر کسی به دلیل دوری از مرکز یا فقر معیشت و ناتوانی مالی، محروم از آموزش عالی نیست اما سیطره کمیت بر کیفیت بس است.

اولویت دوم ایجاد تحول در نظام آموزش عالی کشور مبتنی بر مهارت افزایی است. درصددیم مهارت افزایی را از روش‌هایی چون بازنگری در واحدهای درسی، تشویق بخش‌های مختلف اقتصادی در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز خود و بازنگری در آیین نامه‌ها براساس نیازها پیگیری کنیم.

ما باید به سمت ماموریت محور کردن دانشگاه حرکت کنیم. هر دانشگاه یک مزیت نسبی دارد، باید با توجه به آن مزیت به دانشگاه مزیت داد.

اولویت بعدی ما در زمینه ایجاد پیوند بین دانشگاه و صنعت است. اگر دانشگاه و صنعت با هم مرتبط شوند، هم صنعت رشد می‌کند و هم پژوهشگران با معضلات افزایش پیدا می‌کند، هم نوآوری در صنعت تزریق می‌شود، هم دانشگاه ثروت مند می‌شود و هم نشاط به همراه می‌آورد.

جذب و نگهداشت دانش آموختگان یکی دیگر از اولویت‌های ماست. مهاجرت آنان یک سری عوامل مادی چون معاش و درآمد دارد و یک سری عوامل غیرمادی چون احساس تبعیض و نقض کرامت. باید این علل را رفع کنیم. فقط یکی از راهکارهای جذب نخبگان و نگهداشت آنان، تسریع فرایند جذب آنان در دستگاه‌های مختلف است.

دیپلماسی علمی سودمندترین و سالم ترین گونه دیپلماسی است چون از عوام زدگی مبراست و خاستگاه علمی دارد. ارتباطات علمی، تبادل استاد و دانشجو و جذب دانشجویان خارجی از جمله همین دیپلماسی علمی است.

معتقدم در بخش فرهنگی به ترویج ارزش‌های دینی و اخلاقی در راستای انسجام ملی و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت و ارزش‌های دفاع مقدس.

تسهیلات قانونی برای تامین مسکن اساتید با جدیت پیگیری خواهد شد.

بنده را هیچ جناح سیاسی معرفی نکرده است، نه چپ نه راست. آقای عارف به من گفت که تو خودت بالا آمدی و وامدار هیچ کس نیست. مشی من همیشه اعتدال بوده است و همیشه افرادی را به کار گرفته‌ام که از همه گرایش‌های سیاسی بودند ولی با حفظ اعتدال.

در قضیه بورسیه‌ها عضو شورای بورس نبودم.

ما جامع و کامل نیستیم، معصوم هم نیستیم. نیازمند شنیدن هستیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها