|

مورد جالب آقای «ما»

وزارت دادگستری آمریکا اخیرا اعلام کرد ‌یک مأمور سابق سیا در دادگاه فدرال این کشور در شهر هانولولو در هاوایی به جاسوسی برای رژیم چین در یک دهه گذشته اعتراف کرده است.

مورد جالب آقای «ما»

وزارت دادگستری آمریکا اخیرا اعلام کرد ‌یک مأمور سابق سیا در دادگاه فدرال این کشور در شهر هانولولو در هاوایی به جاسوسی برای رژیم چین در یک دهه گذشته اعتراف کرده است. الکساندر یوک چینگ ما، شهروند آمریکایی، در سال ۲۰۲۰ بازداشت ‌و به توطئه ارسال اطلاعات فوق‌محرمانه برای مقامات اطلاعاتی چین متهم شد. «ما» که از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۹ برای سازمان سیا کار می‌کرد، به کمک یکی از خویشاوندان خود که او نیز مأمور سابق سیا بود، دست به توطئه زد تا اطلاعات محرمانه وزارت دفاع ملی آمریکا را در اختیار رژیم چین بگذارد. او در دوران فعالیت خود در سیا یک مجوز فوق‌محرمانه داشت و ضمن امضای چند توافق‌نامه عدم افشای اطلاعات، به وظایف خود در قبال محافظت از اسرار دولت آمریکا واقف بود. او پس از ترک سازمان و قبل از نقل مکان به هاوایی، در سال ۲۰۰۱ به شانگهای چین رفت و مدتی در آنجا به کار و زندگی پرداخت. بر اساس اسناد دادگاه، خویشاوند آقای «ما» به اطلاعات فوق‌محرمانه سیا، از‌جمله هویت مأموران مخفی سازمان دسترسی داشته است.

در این سند آمده است که دو مأمور سابق سیا با مقامات اطلاعاتی پکن توطئه‌چینی کردند تا اطلاعات محرمانه وزارت دفاع ملی را در طول 10 سال با هم رد‌و‌بدل کنند. به گفته دادستان‌ها، این طرح جاسوسی بعد از جلسات سه‌روزه آقای ما و خویشاوند او با مأموران وزارت امنیت کشور چین -‌مهم‌ترین آژانس اطلاعاتی رژیم- در هتلی در هنگ‌کنگ در سال ۲۰۰۱ کلید خورد. این‌ دو مأمور سابق سیا، در این جلسات اطلاعات فوق‌محرمانه‌ای را در رابطه با کارمندان، ساختار داخلی، عملیات و راه‌های ارتباطی سیا به طرف چینی منتقل کردند. با توجه به بخشی از گفت‌و‌گوهای ضبط‌شده، آقای ما برای افشای این اسرار ۵۰ هزار دلار پول نقد دریافت کرده بود. توافق پیش از محاکمه نشان داد که آقای ما به دنبال استخدام در اف‌بی‌آی بود تا به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده سازمان دسترسی پیدا کند و آنها را برای مقامات اطلاعاتی چین بفرستد. او در سال ۲۰۰۳ برای فعالیت به‌عنوان زبان‌شناس قراردادی در دفتر اف‌بی‌آی در هانولولو در هاوایی آمریکا درخواست کار کرده بود. اف‌بی‌آی که از روابط او با مقامات اطلاعاتی چین آگاه بود، آقای ما را به‌عنوان بخشی از یک طرح تحقیقاتی استخدام کرد تا فعالیت‌های او را زیر نظر بگیرد. آقای ما از آگوست ۲۰۰۴ تا اکتبر ۲۰۱۲ به‌عنوان زبان‌شناس قراردادی در زمینه بررسی و ترجمه اسناد چینی دورکاری می‌کرد. دادستان‌ها می‌گویند او طی شش سال مرتب‌ از مدارک عکس‌برداری می‌کرد و اسناد طبقه‌بندی‌شده را می‌دزدید. او این اسناد را طی سفرهایی به چین منتقل می‌کرد و به طرف چینی تحویل می‌داد و اغلب با هزاران دلار پول نقد و هدایای گران‌بها مانند چوب‌های گلف جدید به آمریکا بازمی‌گشت. اسناد دادگاه نشان داد آقای ما در سال ۲۰۱۹ با یک مأمور مخفی اف‌بی‌آی که گمان می‌کرد مأمور اطلاعاتی چین باشد، دیدار کرده است. آقای ما در این دیدار تأیید کرد که برای سازمان اطلاعات چین کار می‌کرد و رژیم پکن به نشانه قدردانی به او دو هزار دلار پول داده است. او همچنین پیشنهاد داد کار خود را برای سازمان اطلاعات چین از سر بگیرد. در آخرین دیدار آقای ما با مأمور مخفی اف‌بی‌آی که در آگوست ۲۰۲۰ و قبل از دستگیری او رخ داد، آقای ما دوباره بابت جاسوسی‌های قبلی خود از رژیم چین پول گرفت و برای حمایت از رژیم چین ابراز تمایل کرد و گفت که دوست دارد «سرزمین مادری‌اش» موفق و پیروز باشد. بر اساس توافق پیش از محاکمه، آقای ما باید با مقامات آمریکایی همکاری کند و اطلاعاتی را که منتقل کرده، در اختیار سازمان‌های دولتی بگذارد. در صورت تأیید همکاری او از جانب دادگاه، آقای ما به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم خواهد شد.

اقدامات جاسوسی

این پرونده یکی از چندین طرح جاسوسی رژیم چین برای هدف قرار‌دادن کارمندان نظامی و اطلاعاتی آمریکاست. در سال ۲۰۱۹، جری چون شینگ لی، مأمور سابق سیا، پس از اعتراف به توطئه انتقال اطلاعات طبقه‌بندی‌شده آمریکا به سرویس‌های اطلاعاتی چین پس از خروج از سازمان در سال ۲۰۱۰، به ۱۹ سال زندان محکوم شد.

یکی از سربازان سابق نیروی دریایی آمریکا در اوایل سال جاری به دلیل ارائه اطلاعات حساس نظامی آمریکا به رژیم کمونیستی چین که به‌ ازای دریافت پول بود، به تحمل ۲۷ ماه زندان محکوم شد. در سال ۲۰۲۱، یکی دیگر از سربازان سابق نیروی دریایی آمریکا به دلیل توطئه‌چینی به کمک همسرش برای ارسال غیرقانونی تجهیزات نظامی حساس به چین به تحمل ۳۰ ماه زندان و پرداخت ۲۰ هزار دلار جریمه محکوم شد. این پرونده‌ها از فعالیت‌های اطلاعاتی رژیم چین در آمریکا حکایت دارند. کریستوفر ری، مدیر ا‌ف‌بی‌آی، در سال ۲۰۲۰ گفت: «سازمان سیا هر ۱۰ ساعت به بررسی یکی از فعالیت‌های اطلاعاتی چین می‌پردازد‌». آقای ری افزود که سازمان سیا در آن مقطع بیش از دو هزار پرونده تحقیقی در رابطه با فعالیت‌های اطلاعاتی رژیم چین داشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها