|
نویسنده: رضا فتوح

مدیرکل ادارۀ انتقال خون اصفهان:

بزرگ‌ترین چالش ادارۀ انتقال خون در استان اصفهان کمبود نیروی انسانی است

دهراب‌پور با اشاره به اینکه زیرساخت ادارۀ انتقال خون اصفهان متناسب با نیازهای مراکز درمانی استان اصفهان نیست و برای سال جدید دست‌کم ۱۵۰ نیروی استخدامی نیاز دارد، افزود: بزرگ‌ترین چالش ادارۀ انتقال خون در استان اصفهان کمبود نیروی انسانی است.

بزرگ‌ترین چالش ادارۀ انتقال خون در استان اصفهان کمبود نیروی انسانی است

کیان دهراب پور،مدیرکل ادارۀ انتقال خون استان اصفهان، در نشست خبری این سازمان در مجتمع فرهنگی و مطبوعاتی اصفهان که به مناسبت ۹ مرداد، پنجاهمین سالروز تأسیس سازمان انتقال خون در ایران برگزار شد گفت: 9 مرداد به عنوان روز ملی اهدای خون نام نهاده شده است.

وی افزود: خون مایۀ حیات انسان است، ادامۀ حیات ما وابسته به خون است و تاکنون انسان نتوانسته مادۀ جایگزینی برای آن کشف کند، در گذر زمان، داروهای مختلفی کشف شده که توانسته‌ایم به کمک آن‌ها بر انواع بیماری‌ها غلبه پیدا کنیم، اما خون تنها از طریق انسان‌های دیگر می‌تواند، تأمین شود.

مدیرکل ادارۀ انتقال خون استان اصفهان بیان کرد: وظیفۀ ادارۀ انتقال خون تأمین، تهیه و توزیع فرآورده‌های خونی است. دهراب پور گفت: ادارۀ کل انتقال خون اصفهان، ۱۱ مرکز متفاوت دارد که پنج پایگاه آن مربوط به انتقال خون است، ۶۳ مرکز درمانی در اصفهان وجود دارد که هرکدام بانک خون مجزا دارند و فرآورده‌های خونی آن‌ها از طریق ادارۀ کل انتقال خون تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه پایگاه‌های انتقال خون شهرضا، نجف‌آباد، کاشان، خوانسار و گلپایگان علاوه بر دریافت خون، فرآورده‌های خونی را نیز از اهداکنندگان دریافت می‌کنند، افزود: مراکز خمینی‌شهر، زرین‌شهر و سمیرم نیز فعال هستند. در اصفهان دو مرکز اهدای خون خواجو و شهید حججی وجود دارد که برای فرآورده‌گیری به مرکز مشتاق انتقال پیدا می‌کند. بیشترین فرآوردۀ دریافتی گلبول قرمز فشرده است که بیشترین مصرف را دارد و زمان نگهداری‌اش هم مخصوص است.

دهراب پور تصریح کرد: ۱۲۰۳ بیمار تالاسمی ماژور در استان وجود دارد که تعدادی از آن‌ها هر دو هفته دو واحد گلبول قرمز فشرده دریافت می‌کنند، بیش از ۱۱۰۰ بیمار هموفیلی نیز فرآورده‌های خونی می‌گیرند.

مدیرکل ادارۀ انتقال خون اصفهان خاطرنشان کرد: هیچ جراحی تا زمانی که از بانک خون و فرآورده‌های خونی بیمارستان مطلع نشود، عمل جراحی انجام نمی‌دهد. بخش آی‌سی‌یو نوزادان و دیگر بخش‌های بیمارستان هر روز نیازمند فرآورده‌های خونی هستند.

دهراب‌پور با اشاره به اینکه زیرساخت ادارۀ انتقال خون اصفهان متناسب با نیازهای مراکز درمانی استان اصفهان نیست و برای سال جدید دست‌کم ۱۵۰ نیروی استخدامی نیاز دارد، افزود: بزرگ‌ترین چالش ادارۀ انتقال خون در استان اصفهان کمبود نیروی انسانی است، این مسئله باعث کندشدن روند دریافت خون از اهداکنندگان می‌شود،همچنین سبب می‌شود بین نیروی کنونی با عملکردی که از مراجع انتقال خون انتظار دارند، تناسبی وجود نداشته باشد.

وی تأکید کرد: در سال ۱۴۰۲ روزانه ۸۰۰ و در سال ۱۴۰۱ روزانه ۸۴۵ فرآوردۀ دریافتی داشتیم که امسال به ۸۵۰ فرآورده در روز رسیده است. این بدان معنی است که ما به حضور نیروی انسانی نیازمندیم. دومین چالش اداره، فضای فیزیکی است که به لطف خیرین قابل‌حل است، اما نمی‌توان بدون برخورداری از نیروی انسانی صرفاً به تأسیس مراکز انتقال خون اقدام کرد.

دهراب‌پور دربارۀ سومین چالش سازمان اظهار کرد: سومین چالش، اعتبارات هزینه‌ای است که روزی در صدر همۀ چالش‌های اداره قرار داشت، ادارۀ کل انتقال خون اصفهان با تولید گلبول قرمز اشعه‌دیده با تعداد ۲۵۸۷ در صدر کشور قرار دارد. بعد از تهران بیشترین خون‌گیری توسط کارکنان مربوط به استان اصفهان انجام می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها