|

اختلاف بر سر یک شرکت مشکوک دولتی

اتهامات عجیب بیمه مرکزی به چند وزیر و معاون رییس جمهور

بیمه مرکزی در یک گزارش رسانه‌ای ضمن اتهام تخلف به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های بیمه‌ای اعلام کرده است که آنها با نهادهای دولتی لابی می‌کنند.

اتهامات عجیب بیمه مرکزی به چند وزیر و معاون رییس جمهور

بیمه مرکزی در یک گزارش رسانه‌ای ضمن اتهام تخلف به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های بیمه‌ای اعلام کرده است که آنها با نهادهای دولتی لابی می‌کنند.

اخیرا در همین راستا جلسه‌ای مابین شبکه فروش و بیمه مرکزی با محوریت سوییچ و فروش آفلاین بیمه‌نامه تشکیل شده است که مسئولان بیمه مرکزی در پاسخ به موارد اعتراضی شبکه فروش، موارد و اتهامات عجیبی را علیه چند وزیر دولت، معاون رییس جمهور و شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح کرده‌اند.

در این جلسه که روز گذشته به درخواست انجمن کارگزاران بیمه کشور و شورای هماهنگی ‌تشکل‌های صنفی نمایندگان بیمه برگزار شده بود، بهزاد پور رییس کل بیمه مرکزی، مفید امینی معاونت نظارت این سازمان، آقاجری مدیر کل نظارت و تنب چند از دیگر مسئولان بیمه مرکزی حضور داشتند. در بخشی از پاسخ مسئولان بیمه مرکزی به موارد اعتراضی شبکه فروش اعلام شده است که: «موضوع مراجعه این متخلفین [استارتاپ‌های بیمه] به وزارت اقتصاد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شورای رقابت و شکایت از بیمه مرکزی به این نهادها در نحوه برخورد بیمه مرکزی با نوآوری و اعتراض به برون سپاری پروژه سوئیچ توسط بیمه مرکزی به یک شرکت پیمانکاری (آمیتیس)، تایید می‌شود.»

همچنین در بخش دیگری، «تایید بیمه مرکزی مبنی بر مراجعه کارگزاران برخط متخلف به نهادهای بالادستی برای لابی کردن و اخذ مجوزهایی برای قانونی شدن نحوه عملکردشان از نهادهایی خارج از ارکان صنعت بیمه» آمده است.

وجود موارد دیگر اتهامی در جلسه مذکور و همچنین مصاحبه‌های قبلی مسئولان بیمه مرکزی، نشان می‌دهد مدیران این سازمان دولتی به هر قیمتی که شده به دنبال راه‌اندازی سامانه مشکوک خود خود هستند.

مدیران بیمه مرکزی حتی با اتهام لابی‌گری با مسئولان دولتی) و متخلف خواندن استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه و زیر سوال بردن دولت در رسانه‌ها می‌خواهند فضا را هر طور شده علیه ظرفیت‌های نوآورانه در کشور هدایت کنند.

 « بیمه مرکزی و یک شرکت مشکوک»

راه‌اندازی سامانه سوییچ بیمه توسط یک شرکت خصوصی (آمیتیس) با حمایت بیمه مرکزی واکنش‌های بسیاری را از سوی فعالان این عرصه برانگیخته بود. 

انجمن فین‌تک ایران و فعالان استارتاپ‌های بیمه‌ای در مخالفت خود با سامانه آمیتیس، پیش‌تر اعلام کرده بودند که نتیجه راه‌اندازی چنین پلتفرمی جز نابودی شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه و فرصت‌های نوآورانه نخواهد بود.

طراحی سوییچ بیمه به گونه‌ای انجام شده است که به جای تسهیل رابطه بین بازیگران این عرصه، جلوی ارتباط مستقیم استارتاپ‌ها و شرکت‌های بیمه و تبادل API را گرفته است. تجمیع انحصاری این API‌ها در یک شرکت به ظاهر خصوصی (آمیتیس) باعث می‌شود که استارتاپ‌های این صنعت ملزم به استعلام قیمت، صدور بیمه‌نامه و پرداخت فقط از طریق این سامانه شوند و این یعنی سیاست‌گذار می‌تواند در هر زمان بنا بر هر مصلحتی جلوی صدور بیمه و ارتباط تجاری آزادانه بین فعالان بازار بیمه را بگیرد.

علاوه بر این، وجود یک واسطه حاکمیتی تحت لوای شرکت «خصوصی» بین استارتاپ‌ها و شرکت‌های بیمه، عملا استارتاپ‌های بیمه را ملزم به تبعیت از تمامی قواعد این شرکت از قیمت‌گذاری گرفته تا نحوه طراحی محصول و… می‌کند و باب رقابت بین استارتاپ‌های فروش آنلاین بیمه را مسدود خواهد کرد و سرعت خلاقیت و نوآوری محدود به سرعت حرکت این شرکتِ واسطه خواهد شد؛ تجربه تلخی که کارشناسان اعتقاد دارند بارها در این کشور رخ داده است و نتایج آن را در صنایع مختلف مانند صنعت خودروسازی وجود دارد.

ورود بیمه مرکزی به لایه‌های کسب و کاری استارتاپ‌ها موضوعی است که از گذشته وجود داشته است و از نمونه‌های آن می‌توان به بخش‌نامه‌ منع ارائه تخفیف توسط استارتاپ‌ها اشاره کرد. این درحالی است که ارائه تخفیف از محل کارمزد موضوعی مرسوم در صنعت بیمه است و صدور چنین بخش‌نامه‌هایی با حفظ عدالت بین همه بازیگران این بخش منافات دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها