|

راهنمای اجرا و نحوه آهن کشی سقف شیروانی به ترتیب

سقف شیروانی از انواع بسیار محبوب سقف است که به واسطه مزایای زیاد خود بسیار رایج شده‌است. این نوع سقف برای اغلب سازه‌ها بسیار مناسب خواهد بود اگر به نحوه آهن کشی سقف شیروانی به درستی توجه کرده و جزئیات مهمی که شاید به چشم نمی‌آیند را هم در نظر بگیرید.

راهنمای اجرا و نحوه آهن کشی سقف شیروانی به ترتیب

مرحله آهن کشی در اجرای سقف شیروانی مهم‌ترین مرحله است؛ از این رو در ادامه این نوشته قصد داریم به صورت کامل به بررسی راهنمای اجرا و نحوه آهن کشی سقف شیروانی به ترتیب، بپردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

 

بهترین متریال برای اجرای سقف شیروانی

پیش از بررسی مراحل آهن کشی این نوع سقف، بهتر است بررسی کنیم که اصلا چه متریالی برای اجرای آن مناسب‌تر است؟ در بین تمام مصالح کاربردی برای اجرای سقف شیروانی، تیرآهن، پروفیل آهن و ورق گالوانیزه پر مصرف‌ترین مصالح هستند. در این بین برای اجرای آهن کشی تیرآهن بیشتری مصرف می‌شود و از این رو قیمت آهن ۱۴ امروز تاثیر بسزایی در قیمت نهایی پروژه دارد.

سقف‌های شیروانی معمولا در شرایط آب و هوایی مرطوب و پربارش مورد استفاده قرار می‌گیرند و از این رو امکان اکسیده شدن و آسیب دیدن آنها بالا است! بنابراین باید توجه داشته باشید که حتما از مصالح مناسب و با کیفیت استفاده کنید تا سقف از مقاومت لازم برخوردار باشد.

نحوه اجرای آهن کشی سقف شیروانی

نحوه آهن کشی سقف شیروانی

اجرای سقف شیروانی مراحل مختلفی دارد اما مهم‌ترین آن، آهن کشی است. این مرحله خود جزئیات مختلفی دارد که در ادامه به بررسی این جزئیات پرداخته‌ایم.

بررسی و طراحی 

هیچ فرایند مهندسی، خصوصا در امر ساختمان‌سازی بدون طراحی نقشه و بررسی اطلاعات امکان‌پذیر نیست! طراحی این نقشه کار راحتی نیست و نیاز به نیروی متخصص یعنی مهندس یا معمار دارد و باید جزئیات دقیقی در آن در نظر گرفته شوند. طراح در این مرحله با بررسی شرایط محیط، اندازه‌ها، ارتفاع‌ها، زوایا و شیب‌های کار را تعیین می‌کند.

آماده‌سازی محیط 

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند اجرای سقف شیروانی را تحت تاثیر قرار دهد آلوده بودن محیط است! اجرای سقف در محیطی که آلاینده‌های مختلف در آن وجود دارند کار بسیار سختی خواهد بود و از این رو توصیه می‌شود با استفاده از روش‌های مختلف، محیط را از آلودگی‌ها پاک کنید. در این مرحله ممکن است که نیاز به استفاده از مواد پاک‌کننده شیمیایی وجود داشته باشد؛ بنابراین حتما از تجهیزات ایمنی مناسب نظیر ماسک و دستکش استفاده کنید.

جدا از پاکسازی باید محیط را برای کار آماده کنید؛ یعنی نقشه را به دقت بررسی کرده و تمام تجهیزات لازم را فراهم کنید تا فرایند اجرای سقف، کار دچار تاخیر نشود.

نصب اسکلت 

اولین مرحله اجرایی در نحوه آهن کشی سقف شیروانی، نصب اسکلت کار است! اسکلت سقف شیروانی شامل بسترها و تیرهای اصلی می‌شود که این اجزا ساختار اصلی سقف را شکل می‌دهند. در این مرحله باید دقیق طبق نقشه پیش رفت و تیرها را طبق اصول مهندسی صحیح قرار داد تا سقف از مقاومت و کارایی لازم برخوردار باشد. در صورتی‌که اجرای این مرحله غیراصولی باشد، تیرها تحمل ساختار سقف را نخواهند داشت و سازه مستحکم نخواهد بود.

نصب قوس‌ها 

قوس‌ها یا (Arcs) اجزایی هستند که شیب منحنی شکل سقف را ایجاد می‌کنند. اهمیت اجرای درست و اصولی این قوس‌ها دست کمی از تیر‌ها ندارد و باید به شکلی بنا شوند که توانایی تحمل ساختار سقف را داشته باشند. جدا از این، قوس‌ها نقش مهمی را در ظاهر سقف شیروانی دارند و از این رو توصیه می‌شود حتما به اجرای آنها دقت ویژه داشته باشید.

آهن کشی

پس از نصب قوس‌ها، نوبت به آهن کشی می‌رسد. آهن کشی خود فرایندی چند مرحله‌ای است که مراحل این کار به شرح زیر هستند:

  1. نصب تیرهای فولادی: تیرهای فولادی برای اجرای قوس‌ها و پشتیبانی از سقف به کار می‌روند و باید با اتصالات مناسب اجرا شوند.
  2. قرار دادن میلگردها: میلگردها برای تقویت ساختار سقف و ایجاد پایه برای مواد ساختمانی به کار می‌روند و باید طبق نقشه و اصول درست مهندسی بنا شوند.
  3. تثبیت میلگردها با بتن: در سومین مرحله باید با استفاده از قالب‌های مناسب، بتن را به دور میلگردها ریخت تا اتصال بین میلگرد و ساختار قوی شود.
  4. بررسی و تست ساختار: بعد از سفت شدن بتن، باید با بررسی‌های ظاهری و فنی و روش‌های خاص استحکام سازه را سنجید و از آن مطمئن شد.

پوشش سقف 

بعد از بررسی نحوه آهن کشی سقف شیروانی و انجام این فرایند، نوبت به اعمال پوشش سقف میرد. این پوشش می‌تواند از متریال‌های مختلفی مانند بلوک، برگه‌های چوبی، سفال و برخی وارد رایج دیگر باشد که بر اساس شرایط آب و هوایی منطقه انتخاب می‌شوند. اما معمولا ورق گالوانیزه محبوب‌تر است و به همین جهت توصیه می‌شود در اجرای سقف شیروانی حتما قیمت ورق گالوانیزه امروز را بررسی کنید.

نحوه آهن کشی سقف شیروانی

جمع بندی

نحوه آهن کشی سقف شیروانی کار خیلی سختی نیست؛ تنها کمی جزئیات وجود دارند که در این فرایند باید در نظر گرفته شوند. آهن کشی در اجرای سقف شیروانی مهم‌ترین مرحله است که خود دارای یکسری مراحل دیگر است و باید با دقت زیادی اجرا گردد چرا که این بخش قرار است کل وزن سقف را تحمل کند. از طرفی اجرای درست آهن کشی تاثیرات واضحی در ظاهر نهایی سقف دارد. با توجه به اهمیت این سازه ما در این نوشته کوشیدیم تا مهمترین نکات درباره مراحل اجرای سقف شیروانی را با شما در میان بگذاریم و امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند.

در صورتی‌که برای اجرای آهن کشی سقف شیروانی قصد خرید مصالح آهنی با کیفیت را دارید، پیشنهاد ما برای شما مجموعه آیرومارت است! آیرو مارت یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان مصالح آهنی در کشور است که تمامی محصولات خود را از معتبر‌ترین تولید کنندگان دریافت می‌کند. با مراجعه به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com و یا تماس با شماره تلفن ... می‌توانید از قیمت روز مصالح مختلف، از قیمت تیرآهن ۱۸ اصفهان امروز گرفته تا قیمت هر مصالح دیگری در هر کجای کشور اطلاع حاصل کرده و بعد از دریافت مشاوره رایگان اقدام به خرید کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها