|

بهترین صندوق بازنشستگی تکمیلی چیست؟

در کشور ما وظیفه فراهم کردن منابع مالی دوران بازنشستگی افراد، بر عهده یک سازمان مالی به نام صندوق بازنشستگی است. فعالیت اصلی این صندوق در حیطه تأمین درآمد دوران بازنشستگی افراد است.

بهترین صندوق بازنشستگی تکمیلی چیست؟

 

صندوق‌های بازنشستگی می‌توانند توسط دولت، شرکت‌های خصوصی، یا ترکیبی از این دو تأسیس شوند. این صندوق‌ها ممکن است پوشش‌های مختلفی از جمله بیمه، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، یا هر دو را ارائه دهند. همچنین، شرایط و مقررات مربوط به ورود، خروج، و استفاده از منابع صندوق‌های بازنشستگی ممکن است بسته به سیاست‌های هر صندوق متفاوت باشد.

صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی تکمیلی چیست؟

به تازگی نوع خاصی از صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار بورس شروع به فعالیت کرده‌اند که منافعی را برای دوران بازنشستگی افراد به ارمغان می‌آورند. این نوع از صندوق‌ها با نام صندوق بازنشستگی تکمیلی شناخته می‌شوند و سوال اصلی این است که صندوق بازنشستگی تکمیلی چیست. عمکلرد این دسته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر مبنای صندوق سهامی، شاخصی یا صندوق در صندوق بوده و با جمع‌آوری وجوه از کارفرمایان و سایر سرمایه‌گذاران عادی و خرید اوراق بهادار منجر به سوددهی می‌شود.

مراحل و نحوه صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی تکمیلی بدین شکل است که در ابتدا مدیر صندوق منابع مربوطه را از سرمایه‌گذاران تجمیع می‌کند. پس از تجمیع منابع مالی، مدیر صندوق با خریداری اوراق بهادار موضوع سرمایه‌گذاری این صندوق شروع به مدیریت بهینه آنها می‌کند. این اتفاق منجر به افزایش ارزش کل صندوق و درنهایت افزایش میزان سرمایه افراد می‌شود.

بهترین صندوق بازنشستگی تکمیلی چیست؟

در حال حاضر، صندوقهای بازنشستگی بسیاری در بازار بورس وجود دارند که صندوق کاریز یکی از بهترین و کارآمدترین آنهاست. در ادامه، به رونمایی از صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریزما، معرفی مزایای قابل توجه این صندوق و تفاوت‌های بارز آن با سایر صندوق‌های بازنشستگی خواهیم پرداخت.

صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی کاریز چیست؟

گروه مالی کاریزما به تازگی موفق به ایجاد یک صندوق بازنشستگی تکمیلی با نام کاریز در بازار سرمایه ایران شده است. صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز بدین منظور روی کار آمده است که با شروع سرمایه‌گذاری در آن سرمایه‌گذار بتواند مبلغی که قصد دریافت آن را در دوران بازنشستگی دارد، به صورت یکجا یا مستمری دریافت کند. در روش دریافت مستمری، میزان مستمری کاملا وابستـه مجموع سرمایه پایان دور‌ه وی می‌باشد. این عدد نیز تحت تاثیر مبالغ پرداختی فرد در طول دوران حضور در صندوق و بازدهی کسب‌شده در پایان دوران سرمایه‌گذاری خواهد بود.

ترکیب دارایی صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز

صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز از نوع صندوق‌های fund of fund (صندوق در صندوق) بوده که حداقل 85% از دارایی خود را در صندوق های مرتبط با آن سرمایه‌گذاری می‌شود. مابقی دارایی این صندوق در سایر صندوق‌ها سرمایه گذاری می‌شود.

هدف از تاسیس صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریزما

صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز (کاریزما) با این هدف ایجاد شده است که بازنشستگان عزیز عایدی حاصل از صندوق را به طور یکجا یا در قالب مستمری در بازه‌های زمانی مشخص دریافت کنند. این امر به نوبه خود کمک بزرگی به رفاه حال بازنشستگان و خانواده آنها می‌کند.

چرا سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی کاریز؟

سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی تکمیلی کاریز مزایای چشمگیری نسبت به سایر صندوق‌های بازنشستگی دارد چراکه  کلیه سرمایه‌گذاران صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز با شروع سرمایه‌گذاری در این صندوق تحت پوشش‌های بیمه زندگی کاریزما یعنی بیمه‌های فوت، حادثه و از کار افتادگی قرار می‌گیرند. بدین معنی که سرمایه‌گذاران صندوق کاریز اگر در طول دوران حضور خود در صندوق دچار هر یک از موارد مطرح شد‌ه در بیمه‌نامه شوند، علاوه‌بر بهره‌مندی از سود سرمایه‌گذاری، از پرداخت مبلغ تعیین‌شده (که متناسب با میزان سرمایه‌گذاری فرد در صندوق است) به خود یا ذینفعانشان نیز بهره‌مند خواهند شد.

2

مزایای صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز

از دیگر مزایای صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان ابطال واحدها و دریافت وجوه برای کارفرمایان و سایر سرمایه‌گذاران
  • مدیریت حرفه‌ای صندووق توسط افراد متخصص در بازار سرمایه
  • تنوع بالا در پرتفوی و کنترل ریسک به تبع آن
  • تعریف مزایای کاری جدید برای نیروی انسانی
  • امکان سرمایه‌گذاری برای مدت زمانی معین
  • امکان سرمایه‌گذاری بیش از دارایی
  • پوشش نرخ تورم در بلندمدت
  • امنیت در سرمایه گذاری

نحوه ثبت نام در بهترین صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز

همانند سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس، برای سرمایه گذاری در صندوق بازنشستگی تکمیلی نیز باید در ابتدا اقدام به دریافت کد بورسی از طریق یکی از کارگزاری‌های معتبر همچون کاریزما کنید. برای دریافت کد بورسی ابتدا باید در سامانه سجام احراز هویت حضوری یا غیر حضوری شوید. سپس برای شروع سرمایه گذاری در هر یک از صندوق‌ها، شرایط سرمایه گذاری در آن صندوق را مطالعه کنید.

جمع بندی​

صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی ابزاری مناسب برای سرمایه‌گذاری هستند که به موجب آنها می‌توان از مستمری دوران بازنشستگی نیز بهره‌مند شد. صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریز یکی از مطرح‌ترین صندوق‌هایی است که به تازگی وارد بازار سرمایه شده است و در این مقاله از نحوه ثبت نام در صندوق بازنشستگی تکمیلی کاریزو مزایای آن صحبت کردیم.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها