|

با سخنان دکتر علی ربیعی دستیار رئیس جمهور انجام شد

رونمایی از مجموعه الگوریتم حقوق و وکالت استراتژیک گروه حقوقی لاوین

رونمایی از مجموعه الگوریتم حقوق و وکالت استراتژیک گروه حقوقی لاوین

 

گروه حقوقی لاوین در راستای اهداف خود و تحقق گامی نوین به سوی تحول در خدمات حقوقی و بهبود حرفه وکالت در ایران، از مجموعه پنج جلدی «الگوریتم حقوق و وکالت استراتژیک» نوشته حسین سرتیپی، وکیل و استاد دانشگاه رونمایی کرد.

به گزارش روابط عمومی گروه حقوقی لاوین، در این برنامه که ۱۲ مهر در هتل ارم تهران و با حضور دکتر علی ربیعی دستیار رئیس جمهور، دکتر صالحی معاون پیشین ریئس جمهور، قضات و وکلای دادگستری و مدیران ارشد اقتصادی و بنگاه های تجاری برگزار شد، بنیانگذار گروه حقوقی لاوین با اشاره به این که کتاب «الگوریتم حقوق و وکالت استراتژیک» تحول بسیاری در علم حقوق ایجاد خواهد کرد، با سپاس از حضور وکلا و مدیران کشور در مراسم رونمایی از کتاب گفت: این حضور نوعی تکریم علم و حمایت تولیدات علمی است که مایه دلگرمی فعالان این حوزه می‌شود.

احمد کریمی سغینی افزود: خدمات حقوقی که جامعه وکلا عهده‌دار انجام آن هستند، قابلیت واردات از کشورهای دیگر را ندارد و چه از نظر ماهیت و چه از نظر ساختار‌های سازمانی ارائه این خدمات، واجد ویژگی‌های سرزمینی است. با این وجود چند سؤال اساسی مطرح است: آیا وکلای دادگستری با پیشرفت بخش‌های اقتصادی به سمت تحولات صنعتی حرکت کرده‌اند؟ آیا زمینه ارتباط نزدیک وکلا با این بخش‌ها برای درک نیاز‌های جدید فراهم شده است؟ ساختار دفاتر وکلا در وضعیت فعلی پاسخگویی نیاز‌های حوزه اقتصاد و تجارت و خدمات مورد نیاز و درخور انتظار آن‌ها است؟ تردید نیست که با نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم. وظیفه جامعه وکلا این است با تلاشی صد چندان برای جبران این فاصله فعالیت کنند.

وی ادامه داد: قادر نیستم تلاش همکار عزیزم آقای سرتیپی در جهت تعالی حرفه‌ای وکالت را توصیف کنیم اما می‌توانم تأکید کنم ایشان به‌درستی نیاز فوری و اصلی جامعه وکالت را شناسایی کرده و خارج از فضاهای شعاری دست به قلم برده و 3 هزار صفحه کتاب درباره نظریه‌ها مهم و به‌روز وکالت نوشته است. درحالی که در این‌باره کسی کمتر دست به قلم شده و نوشته‌های منسجمی را در این زمینه نداریم. شما عزیزانی که دست به قلم سختی این کار را درک می‌کنید.

کریمی گفت: بی‌شک این کتاب را می توان نقشه راه جامعه وکالت برای عبور از وکالت سنتی و ورود به جامعه اقتصادی مدرن دانست.

علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیس جمهور هم در این مراسم در سخنانی گفت: متأسفانه ذخیره دانش در کشورمان محدود شده است.محمدعلی فروغی در سال 1315 دانشکده حقوق دانشگاه تهران را تأسیس کرد و تألیفات ارزشمندی هم به‌وجود آمد. ارزش کتاب به این است که دانش‌افزایی می‌کند علاوه بر رفرنس بودن، پایگاه دانشی را قوی می‌کند. به‌نظرم کارهایی که بر اساس تجربه زیسته انجام می‌شود، ارزش خاص خود را خواهد داشت.

ربیعی با بیان این‌که علم حقوق، علم دیرین اما محدودی در کشور ما است، گفت: اثر علم حقوق در قانونگذاری است که معمولا بیشتر تحت تأثیر فقه بوده است و کمتر کسی از وکیل استفاده می‌کرد زیرا علم حقوق محدود بود اما در دوره اخیر زندگی بدون حقوق را نمی‌توان درنظر گرفت و به نظرم زیست با حقوق افزایش یافته وبسیار «حق من» و«حق دیگران» و «حق جامعه» را می‌شنویم.

دستیار رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود درباره بحران نفوذ و کارکردی که علم حقوق در این باره می‌تواند داشته باشد با اشاره به نگاه نویسنده کتاب «الگوریتم حقوق» به مسئله مدیریت گفت: اما مسئله «اکنون زدگی» را در ایران داریم و بی‌عدالتی و ناامنی روانی رابه مسائل خارجی تعمیم می‌دهند. وظیفه نخبگان تبیین اکنون زدگی است. روشنگران علم حقوق، دریاهای حق و باطل را تبیین کنند. چون توسعه بدون توسعه حقوق افراد امکان‌پذیر نیست.

رمان حقوقی کاربردی!

حسین سرتیپی، وکیل، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب هم در سخنانی با خیرمقدم به حاضران گفت: بعد از دو دهه اشتغال به وکالت و مدیریت پرونده‌های بین‌المللی و تدریس در دانشگاه با خلأ عمیق تمایز بین «دانشِ حقوق» و «مهارت در حقوق» مواجه شدم. از سال ۱۹۶۰ به بعد در فضای بین‌المللی و محیط‌های دانشگاهی در زمینه وکالت حرفه‌ای و وکالت استراتژی ده‌ها هزار صفحه نوشته شده اما در کشور ما همچنان در این زمینه خلأ وجود داشت.

او سپس بیان کرد: وکالت استراتژیک یعنی تحلیل جامع و استفاده هوشمندانه از حقوق و قوانین برای دستیابی به اهداف بلند مدت حقوقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی صنعتی که متأسفانه در متون حقوقی فارسی به آن پرداخته نشده، به همین جهت یک از دغدغه‌‌های اصلی من در تهیه این مجموعه، ایجاد تمایزی بنیادین بین آموزش نظری حقوق و مهارت علمی وکالت است.

سرتیپی با بیان اینکه به دنبال تبیین تفاوت «دانش حقوق»و «مهارت حقوق» است، گفت: زمانی که دانش‌آموختگان حقوق با یک آزمون سخت وکالت وارد این حرفه می‌شوند یا بعد از سپری کردن دوران کارآموزی وارد این حوزه می‌شوند تماما دانش حقوق را باز تکرار می‌کنند درحالی که در دنیا وکیل بودن یک فن، شاخه و بخش جداگانه‌ای از دانش حقوق است.

این وکیل دادگستری افزود: ما نمی‌توانستیم این ادبیات جدید را بدون توجه به ادبیات رایج بین‌المللی در متون فارسی خلق کنیم بنابراین از از نظام‌های حقوقی وآراء حقوقدان و قضات آمریکا، کانادا، آلمان، انگلستان، فرانسه، ژاپن و مصر استفاده کردیم تا نگاهی جامع‌تر و مبتنی آخرین ادبیات حقوقی ارائه دهیم. همچنین مجبور بودیم برای ترسیم وکالت استراتژیک موضوعات بین‌ رشته‌ای درگیر با مهارت وکالت را هم ترسیم کنیم به همین جهت از فلسفه، منطق، روانشناسی، جامعه‌شناسی و حتی دانش مدرن مانند هوش مصنوعی، دنیای مجازی، آواتار و دانش‌نوین آی‌تی استفاده کنیم.

او خاطرنشان کرد: در این کتاب موضوعات جدید بین‌المللی، ادبیات رایج دنیا با مثال‌های کاربردی ارایه شده که منحصربه‌فرد هستند و تکراری و اقتباس شده نیستند. این مجموعه می‌تواند مانند یک «رمان حقوقی کاربردی» توسط همکاران استفاده شود.

سرتییپی با بیان این که به‌دنبال ارائه تعریف نوین از مفهوم وکالت است گفت: وکیل حرفه‌ای در دنیای امروز دیگر محدود به چهارچوب حقوقی و اداری نیست. او باید متفکر استراتژیک باشد و با درک گسترده‌ای از واقعیت ها، از ابزار‌های حقوقی به هوشمندانه برای میل به حقیقت و عدالت استفاده کند.

علی اکبر صالحی

علی اکبر صالحی، معاون اسبق رئیس جمهور ایران نیز در سخنانی با تأکید بر اینکه حقوق‌دان نیست گفت: حقوق‌دان‌ها با انسان سروکار دارند و کسانی که در این حرفه کار می‌کنند، شریف هستند. حقوقدان‌ها با روان انسان‌ها سروکار دارند و باید در این حرفه وجدان خود، خداوند و وجدان شخص دیگری را را درنظر بگیرند و در مسیر حقیقت قدم بردارند.

او با اشاره به تقسیم‌بندی علوم و با اشاره به آیات قرآن درباره عدالت و قسط گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید :مبادا رفتار نادرست قومی نسبت به شما باعث شود شما از عدالت دور شوید. حتی با دشمنان با عدالت رفتار کنید» دین ما، دین بزرگی و به جزئیات این چنین تأکید دارد است. شما حقوق‌دان‌ها ترازو قسط هستید و می‌گویید حق کجاست و باطل کجاست.

صالحی در سخنان خود تأکید کرد: اگر نظام حقوقی سالمی داشته باشیم، زندگی سالمی خواهیم داشت. اگر بدانیم نظام حقوقی قطعا از من نوعی دفاع می‌کند، دیگر نگرانی‌ای نداریم و با اطمینان از اجرای درست نظام حقوقی زندگی سالم و بدون دغدغه‌ای خواهیم داشت.

او در پایان با تأکید بر این که متخصص حقوق نیست، گفت: این کتاب می‌تواند نقطعه عطف در مطالعات حقوقی باشد.

در پایان نیز مراسم رونمایی انجام شد.

احمد کریمی سغینی بنیانگذار گروه حقوقی لاوین 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها