|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و پنجم خرداد

موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات کره شمالی و جنوبی/ انتقاد از شیراک به دلیل سفر به سوریه/ مطرح نشدن طرح اصلاح قانون مطبوعات در مجلس

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز بیست و پنجم خرداد روایتی از سفر به رامسر و بازدید از یک شهرک تحقیقاتی و صحبت با روستاییان را مطرح کرده و در بخش دیگری نیز به مرور اخبار روز پرداخته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات کره شمالی و جنوبی/ انتقاد از شیراک به دلیل سفر به سوریه/ مطرح نشدن طرح اصلاح قانون مطبوعات در مجلس

ساعت هفت صبح، با اتومبیل به سوی رامسر حرکت کردیم. در مسیر از شهرک تحقیقاتی کاوش [واقع در هشتگرد کرج]، به صورت عبوری بازدید کردم. از جاده فرعیِ در دست ساختِ قزوین - اشکِوَر استفاده کردیم. آقای [جلیل] بشارتی، مسئول دفتر مناطق محروم [نهاد ریاست‌جمهوری]، از قزوین در ماشین من سوار شد؛ برای توضیح. دفتر [مناطق محروم]، مسئول این جاده است و با دستور من در گذشته، ساخت جاده‌های فرعی از مسیرهای مستعد بین جنوب و شمال پهنه البرز شروع شده است.

در مسیر، چند جا توقف کردم و با روستاییان صحبت‌ کردم؛ من‌جمله در بهرام‌آباد، راز‌میان، هیر، ویار و سپارده. معیشت مردم بیشتر از دامداری و کشاورزی است. منطقه محروم و منزوی است. امید دارند، این جاده‌ها وضع زندگی را بهتر کند. در انتهای دره هیر و ویار، کنار چشمه‌ای و زیر درخت بیدی، برای نماز و ناهار توقف کردیم. در این منطقه، بوته‌های گل‌کرده و زیبای ریواس و درخت‌های اُرس و گیاه‌های دیگر زیبا، زیاد است.

از خط‌الرأس البرز، وارد منطقه اشکور شدیم که قسمتی مربوط به گیلان و قسمتی مربوط به مازندران است. ساخت جاده، این منطقه محروم و خوش‌آب‌وهوا را از انزوا درآورده و می‌تواند، تبدیل به منطقه‌ای پررونق شود.

ساعت پنج به رامسر رسیدیم. تا شب به استراحت، مطالعه، خواندن اخبار و قدم‌زدن در ساحل گذشت. این روزها، اینجا باران خوبی آمده و امشب هم نم‌نم می‌بارد. برخلاف سفرهای قبلی، کسی از اعضای خانواده همراه نیست. فاطی و یاسر و خانواده‌هایشان به مکه رفته‌اند. فائزه به اردن رفته و محسن و مهدی و عفت، بناست بیایند.

در خبرها، موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات کره شمالی و کره جنوبی، مهم است و انتقادات زیاد به [ژاک] شیراک، رئیس‌جمهور فرانسه، به خاطر سفر به سوریه، برای احترام به حافظ اسد. در مسائل داخلی، مطرح نشدن طرح اصلاح قانون مطبوعات در جلسه امروز مجلس و بی‌جواب ماندن سؤالات فراوان خبرنگاران، مهم است.

چند روزی است که گفته می‌شد، یک کامپیوتر حاوی اسناد مهم مربوط به سلاح هسته‌ای از مرکز لُس‌آلاموس آمریکا، مفقود شده است و پیدا کرده‌اند. امروز [بیل کلینتون] رئیس‌جمهور آمریکا، این خبر را تأیید کرد و گفت، مسئله جدی و مهم است؛ گویا شش نفر از کارکنان مرکز هم بازداشت شده‌اند. بخشی از اسناد، مربوط به نحوۀ انهدام موشک‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها