|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و چهارم مرداد

درخواست بادامچیان برای متحد شدن ارزشی‌ها/تعطیلی مطبوعات و بازداشت روزنامه‌نگاران، سیاست‌ کلی قضایی است؟

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز بیست و چهارم مرداد دیدارش با اسدالله بادامچیان و نگاه‌های انتقادی به دولت سید محمد خاتمی در جریان اصولگرایی را روایت کرده‌است. او همچنین از سیاست قوه قضاییه در قبال روزنامه‌نگاران نیز نوشته‌است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

درخواست بادامچیان برای متحد شدن ارزشی‌ها/تعطیلی مطبوعات و بازداشت روزنامه‌نگاران، سیاست‌ کلی قضایی است؟

برای مراسم تشییع جنازه ۳۰۰ شهیدی که اخیراً در جبهه‌ها پیدا شده، به مجلس رفتم. آقای کروبی، [رئیس مجلس] صحبت کرد و با اشاره، جواب انتقادات دفتر تحکیم وحدت و دیگران را داد و گفت، وامدار گروه‌های سیاسی نیست. به آقای بهزاد نبوی [نایب‌رئیس مجلس] و جمعی از اعضای هیئت‌رئیسه که به استقبال و بدرقه آمده بودند، گفتم که اگر از این منازعات جلوگیری نکنند، به جای بدی خواهد رسید.

آقای دکتر [جواد] گرجی آمد. برای روشن شدن وضعیت زمین‌ خود در کرج که از ابتدای پیروزی انقلاب در طرح قرار گرفته است، استمداد کرد. آقای [سعید] فائقی [معاون فنی و امور فدراسیون‌های سازمان تربیت‌بدنی] آمد و گفت، جمع زیادی از اهل نظر، امروز مشی مناسب وضع کشور را همان سیاست‌های دولت سازندگی می‌دانند و بنا دارند برای پیگیری آن، حزبی تأسیس کنند. خواست که کمک‌شان کنم و گفت، نه سیاست‌های رهبری و نه سیاست‌های آقای خاتمی، افاقه‌ای نمی‌کنند.

[آقاى محسن قائمى‌نسب، مدیر رادیو معارف و] مسئولان شبکه رادیویی معارف قم آمدند. برنامه‌هایشان را توضیح دادند و از من کمک فکری ‌خواستند. معتقدند، خیلی‌خوب جا افتاده است. عصرآقای [اسدالله] بادامچیان آمد. خطرات تحرکات دوم خردادی‌ها و شخص آقای [سیدمحمد] خاتمی و ضررهای احتمالی تجدید انتخاب ایشان را گفت و خواستار وجود سیاست روشن از سوی رهبری و تأسیس حزب نیرومند و متحدشدن نیروهای ارزشی شد.

در رسانه‌های داخلی و خارجی و اظهارات گروه‌ها، انتقادات زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از اقدامات رهبری در مورد اصلاحات و مطبوعات می‌شود که در انقلاب بی‌سابقه است. در مقابل هم تأییدات زیادی از نیروهای ارزشی می‌شود؛ من‌جمله در مراسم تشییع جنازه امروز.

یک زیردریایی -کروسک - بزرگ روسیه در دریای بارنتز، در شمال به گل نشسته و آسیب دیده است. ۱۱۶ سرنشین دارد و احتمال برخورد با شیء خارجی و شاید زیردریایی آمریکایی که برای کنترل مانور روس‌ها در منطقه بوده، مطرح است. جان سرنشینان در خطر است. زیردریایی اتمی است و خطر نشت اورانیوم هم هست.

آقای [هادی] مروی، معاون اول قوه قضائیه، در مصاحبه‌ای گفته که تعطیلی مطبوعات و بازداشت روزنامه‌نگاران، سیاست‌ کلی قضائی نیست و بسیاری از قضات، با این تفسیر قانون موافق نیستند و نظر بعضی از قضات است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها