|

هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۰۳/۰۸

هشدار بارندگی شدید، رگبار و طوفان در ۶ استان کشور/ ویدئو

سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید و طوفان، بارش رگباری باران و احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی در ۶ استان کشور هشدار داد.

هشدار بارندگی شدید، رگبار و طوفان در ۶ استان کشور/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، سازمان هواشناسی با صدور هشدار فعالیت سامانه بارشی در برخی استان‌ها، از افزایش گرادیان فشاری در ۶ استان، وزش باد شدید و طوفان، احتمال وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی، سقوط اشیا و شکستن درختان کهنسال خبر داد.

بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی از امروز «سه‌شنبه، هشتم خرداد ماه» تا پنجشنبه، به‌تناوب در مناطقی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، نیمه شرقی سواحل دریای خزر، شمال سمنان و ارتفاعات البرز به‌ویژه در ساعات بعدازظهر رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی روز می‌دهد. در سایر مناطق کشور جو آرام همراه با افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

روز جمعه در ارتفاعات البرز مرکزی رگبار پراکنده، رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد. شنبه هفته آینده در شمال آذربایجان غربی و شمال آذربایجان شرقی رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

طی پنج روز آینده در مناطقی از جنوب غرب، شمال شرق و شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید و گردوخاک روی می‌دهد.

امروز و فردا، دریای خزر، خلیج‌فارس، تنگه هرمز و شرق دریای عمان مواج است.

هشدار زرد فعالیت سامانه بارشی تا پنجشنبه

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1403/03/08: نیمه شمالی آذربایجان شرقی، نیمه جنوبی اردبیل و ارتفاعات مازندران.

چهارشنبه 1403/03/09: آذربایجان شرقی، اردبیل و ارتفاعات استانهای زنجان، قزوین، البرز، تهران، مازندران و شمال غرب سمنان.

پنجشنبه 1403/03/10: آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، شمال کردستان و ارتفاعات استانهای قزوین، البرز، تهران، سمنان، مازندران و گیلان.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در ناوگان حمل‌و‌نقل، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال مه و کاهش دید، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین‌شهری، احتیاط در سفر با هواپیماهای سبک، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

هشدار افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1403/03/08: بوشهر، فارس، خوزستان، ایلام، نیمه جنوبی خراسان رضوی و شرق سمنان.

چهارشنبه 1403/03/09: شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان.

پنجشنبه 1403/03/10: شرق خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

هشدار هواشناسی درباره رگبار و رعدوبرق در برخی استان‌های کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از وقوع رگبار و رعد و برق در برخی استان‌ها و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در بعضی نقاط غرب و شرق کشور خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی افزود: از امروز تا پنجشنبه (۸ تا ۱۰ خرداد ماه)، به تناوب در مناطقی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، نیمه شرقی سواحل دریای خزر، شمال سمنان و ارتفاعات البرز به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد و سایر نقاط کشور جوی آرام همراه با افزایش نسبی دما پیش بینی می‌شود. جمعه (۱۱ خرداد ماه) در ارتفاعات البرز مرکزی، رگبار پراکنده و رعد و برق و وزش باد رخ می‌دهد. شنبه (۱۲ خرداد ماه) در شمال آذربایجان غربی و شمال آذربایجان شرقی رگبار و رعد و برق دور از انتظار نیست.

ضیاییان ادامه داد: طی پنج روز آینده در مناطقی از جنوب غرب، شمال شرق و شرق کشور به‌ویژه در نوار شرقی و منطقه زابل وزش باد شدید و گردوخاک رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی افزود: سه شنبه و چهارشنبه دریای خزر، خلیج فارس، تنگه هرمز و شرق دریای عمان مواج خواهند بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران فردا (۹ خرداد ماه) صاف تا قسمتی ابری، گاهی افزایش باد با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای۳۳ درجه سانتیگراد چهارشنبه (۱۰ خرداد ماه) صاف تا کمی ابری، گاهی افزایش باد با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان اظهار کرد: طی فردا و پس‌فردا، شهرکرد با کمینه ۷ و ۸ درجه سانتیگراد و اهواز با بیشینه ۴۵ و ۴۸ دمای درجه سانتیگراد خنک‌ترین و گرمترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شود.

هشدار هواشناسی درباره وزش باد شدید و بارش رگباری باران در ۶ استان کشور

سازمان هواشناسی اعلام کرد: امروز ۶ استان کشور به‌ویژه در ساعات بعدازظهر رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد اما در سایر مناطق کشور جو آرام همراه با افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، از امروز تا روز پنجشنبه، به‌تناوب در مناطقی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، نیمه شرقی سواحل دریای خزر، شمال سمنان و ارتفاعات البرز به‌ویژه در ساعات بعدازظهر رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد و در سایر مناطق کشور جو آرام همراه با افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

روز جمعه در ارتفاعات البرز مرکزی رگبار پراکنده، رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد. شنبه هفته آینده در شمال آذربایجان غربی و شمال آذربایجان شرقی رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

طی پنج روز آینده در مناطقی از جنوب غرب، شمال شرق و شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید و گردوخاک روی می‌دهد.

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها