|

هشدار وزیر بهداشت درباره حوادث چهارشنبه آخر سال

وزیر بهداشت با هشدار نسبت به حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال به‌ویژه صدمات جبران‌ناپذیر حوادث چشمی ناشی از انفجار مواد محترقه، در‌عین‌حال از آماده‌باش مراکز درمانی از‌جمله بیمارستان‌های تخصصی چشم و سوختگی خبر داد.

هشدار وزیر بهداشت درباره حوادث چهارشنبه آخر سال

ایسنا: وزیر بهداشت با هشدار نسبت به حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال به‌ویژه صدمات جبران‌ناپذیر حوادث چشمی ناشی از انفجار مواد محترقه، در‌عین‌حال از آماده‌باش مراکز درمانی از‌جمله بیمارستان‌های تخصصی چشم و سوختگی خبر داد. بهرام عین‌اللهی در حاشیه دیدارش با وزیر بهداشت بورکینافاسو، با حضور در جمع خبرنگاران درباره وضعیت ارائه خدمت مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در چهارشنبه پایان سال، گفت: یکی از حوادث تلخ در پایان سال به‌خصوص برای پزشکان و چشم‌پزشکان، حوادث مربوط به چهارشنبه‌سوری است. استفاده از برخی وسایل آتش‌زا و وسایلی که ایجاد انفجار می‌کند، اغلب می‌تواند حادثه‌آفرین باشد و به‌ویژه در شب چهارشنبه‌سوری در اورژانس‌ها شاهد این حوادث هستیم. او افزود: برخی تصور می‌کنند فقط کسانی که در این مراسم شرکت کرده یا از وسایل آتش‌زا استفاده می‌کنند، دچار این حادثه می‌شوند؛ در‌حالی‌که بیشترین حوادث را در عابران و افرادی که تماشا می‌کنند، دیده‌ایم. عین‌اللهی گفت: یکی از اتفاقات بسیار دلخراش صدمه به کودکان است. بچه‌هایی که در کنار آتش قرار می‌گیرند، دچار حادثه می‌شوند و گاهی این اجسام به چشم‌ اصابت می‌کند. وقتی چشم انسان دچار صدمه شود، به‌هیچ‌وجه برگشت‌پذیر نیست و مانند شیشه‌ای است که بشکند. حتی اگر قرنیه را بخیه هم کنیم، دیگر مانند قبل نمی‌شود. اگر این اجسام به داخل چشم نفوذ کرده و شبکیه را خراب کنند، فرد مادام‌العمر دچار ضعف بینایی یا کوری می‌شود که برگشت‌پذیر نیست. این حادثه خیلی تلخ است و جامعه پزشکی این روز را با تلخی طی می‌کند؛ زیرا افراد زیادی در سنین مختلف دچار حادثه می‌شوند. او با بیان اینکه توصیه می‌کنم که مردم از اجسام انفجاری استفاده نکنند، گفت: باید توجه کرد که موج انفجار می‌تواند همه چیز را پرتاب کرده و منجر به صدمه شود. در‌عین‌حال ما به‌عنوان وزارت بهداشت، به همه مراکز درمانی آماده‌باش کامل دادیم؛ به‌ویژه مراکز سوختگی و تخصصی چشم. امیدواریم با کمترین حادثه چهارشنبه‌سوری را بگذرانیم. عین‌اللهی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از اهدای ۲۰۰ هزار دوز واکسن کرونا به کشور بورکینافاسو خبر داد و گفت: با توجه به روابط بسیار خوبی که بین کشور ما و بورکینافاسو وجود دارد و درخواست وزیر بهداشت این کشور، ایران ۲۰۰ هزار دوز از واکسن‌های ایرانی را به بورکینافاسو اهدا می‌کند. اگر باز هم نیاز داشتند، آمادگی اهدای واکسن کرونا را داریم. 

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری با اشاره به اینکه نوجوانان آسیب‌پذیرترین گروه در حوادث چهارشنبه‌سوری هستند، گفت: میانگین سنی افرادی که دچار سوختگی می‌شوند، بین ۱۵ تا ۲۵ سال است. این گروه سنی بسیار آسیب‌پذیر هستند و خانواده‌ها باید از آنها مراقبت کنند. دکتر مصطفی ده‌مرده‌ای با اشاره به اینکه تاکنون و قبل از فرارسیدن چهارشنبه‌سوری سال جاری، حدود ۳۰ مجروح مرتبط با این حوادث به بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری مراجعه کرده‌اند، گفت: همه این افراد هنگام ساخت مواد منفجره و ترقه مجروح شده‌اند. اکثر این افراد به شکل سرپایی مداوا شدند؛ اما تعدادی هم بستری شدند. او افزود: متأسفانه نسبت به مدت مشابه در سال قبل (ایام نزدیک به چهارشنبه‌سوری) آمار مراجعان افزایش یافته است. تا سال‌های قبل، پیش از فرارسیدن چهارشنبه‌سوری حدود ۱۰ مراجعه داشتیم که این آمار امسال رشد داشته است. در حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری سال قبل میزان مراجعه به بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری حدود صد نفر بود که ۳۰ نفر هم بستری شدند. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها