|

در صحن شورای شهر تهران چه گذشت

ایجاد برج‌های 80 متری تخلیه گاز در تهران

بارها در صحن شورای شهر تهران هشدار داده شده که اگر زلزله‌ای بزرگ در تهران رخ دهد، فاجعه قرن خواهد بود؛ اما تهران برای پیشگیری از خسارت‌های جانی و مالی این زلزله آماده نیست. روز گذشته محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، درباره ایجادنشدن برج‌های اضطراری تخلیه گاز هشدار داد. کارکرد این برج‌ها این است که در زمان زلزله باقی‌مانده گاز در لوله‌های شهری را تخلیه می‌کند و مانع انفجار می‌شوند.

ایجاد برج‌های 80 متری تخلیه گاز در تهران
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

  بارها در صحن شورای شهر تهران هشدار داده شده که اگر زلزله‌ای بزرگ در تهران رخ دهد، فاجعه قرن خواهد بود؛ اما تهران برای پیشگیری از خسارت‌های جانی و مالی این زلزله آماده نیست. روز گذشته محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، درباره ایجادنشدن برج‌های اضطراری تخلیه گاز هشدار داد. کارکرد این برج‌ها این است که در زمان زلزله باقی‌مانده گاز در لوله‌های شهری را تخلیه می‌کند و مانع انفجار می‌شوند.

آقامیری در تذکر خود با اشاره به اینکه تهران دارای انشعابات زیاد گاز است، گفت: طبق مصوبه مدیریت بحران در سال ۹۶، اداره گاز باید برج‌های اضطراری تخلیه گاز در مناطق مختلف تهران ایجاد کند. در این راستا ۲۳ نقطه شناسایی شده که اداره گاز برای ایجاد این برج‌های ۶۰ تا ۸۰ متری به فضای ۴۰۰ متری احتیاج دارد تا در زمان وقوع زلزله گازهای باقی‌مانده در لوله‌ها را به‌سرعت تخلیه کند. ۳.۵ میلیون مترمکعب گاز در زیر تهران وجود دارد که کارشناسان ژاپنی که چند سال پیش به تهران آمدند، اعلام کردند که قبل از اینکه ریزش آوار در زلزله‌های بالای هفت ریشتر جان مردم را بگیرد، شاهد انفجار علمک‌های گاز خواهیم بود. او ادامه داد: اداره گاز با ارائه گزارش فنی اعلام کرده است که می‌تواند با کارگذاری این برج‌ها در مدت چند ثانیه نسبت به تخلیه اضطراری گازها اقدام کند؛ اما پیگیری‌ها نشان داده که هنوز شهرداری زمین‌های مدنظر را در اختیار اداره گاز قرار نداده و این در حالی است که قرار بوده در سال ۹۸ ایجاد این برج‌ها تمام شود؛ اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و این در حالی است که اداره گاز معتقد است تجهیزات اجرای این طرح مهم را خریداری کرده و در انبارها نگه داشته است و تنها منتظر زمین هستند. مهدی چمران در واکنش به این تذکر گفت: خیلی از زمین‌های مد‌نظر گران‌قیمت هستند و باید شهرداری آنها را بخرد و بهتر بود اداره گاز که این مقدار انشعاب دارد، از اول خودشان فکر می‌کردند، نه اینکه توقع داشته باشند شهرداری آن را انجام دهد. البته شورا و شهرداری نیز این مسئله را پذیرفته‌اند؛ اما باید بررسی شود که ایجاد برج‌های ۸۰ متری آن هم وسط بافت مسکونی چگونه خواهد بود و نمونه‌های خارجی را نیز باید بررسی کنیم.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، هم با بیان اینکه از شرکت گاز سؤالاتی پرسیده شده بود که باید پاسخ داده شود، گفت: ممکن است زمین شهری نیز زمین‌هایی داشته باشد که بتواند در اختیار قرار دهد؛ البته باید نمونه‌های اجراشده این طرح مورد توجه قرار بگیرد.

  اتوبوس‌هایی که دولت به تهران نداد

در جلسه روز گذشته در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران دوباره موضوع اتوبوس‌های دولتی که قرار بود به تهران داده شود، از طرف رسانه‌ها پیگیری شد. درحالی‌که شهردار تهران معتقد است که اقدامات دولت در تهران بی‌نظیر است؛ اما مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد دولت نه 15 درصد پیش‌پرداخت قرارداد واگن‌های چینی را پرداخت کرده و نه به تعهدات خود در حوزه اتوبوس‌رانی عمل کرده است. او با اشاره به تزریق ۴۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان عمومی شهر تهران گفت: این ۴۰ دستگاه همان اتوبوس‌هایی هستند که در پایان سال گذشته یکی از کارخانه‌ها تماس گرفته و اعلام کرده بود که این ۴۰ دستگاه را می‌تواند تا پیش از پایان سال تحویل دهد. در حقیقت این ۴۰ دستگاه اتوبوس فراتر از ۶۵۰ دستگاه اتوبوسی است که مقرر شده وزارت کشور تحویل دهد که البته تاکنون تنها ۱۷۶ دستگاه را تحویل داده است. برای سال جاری حرکت خوبی را شروع کرده‌ایم و با توجه به بودجه خاصی که برای حوزه حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته‌ایم، هرچه کارخانه‌ها بتوانند اتوبوس بسازند، ما تحویل می‌گیریم. ظاهرا قرارداد دو هزار اتوبوس بسته شده که باید انتظار تحویل آن را در شش ماه آینده داشته باشیم و امیدواریم تا پایان سال وعده پنج هزار دستگاه اتوبوس محقق شود که نقطه ایدئال است. البته قرارداد هزار دستگاه اتوبوس برقی به‌زودی منعقد می‌شود و برای دو هزار دستگاه اتوبوس نیز وزارت کشور قرارداد منعقد کرده که با چانه‌زنی‌ها مقرر شده هزار دستگاه را به تهران بدهد. در‌حال‌حاضر ما پیش‌پرداخت ۶۰۰ دستگاه اتوبوس را واریز کرده‌ایم؛ ولی هنوز این اتوبوس‌ها ساخته و تحویل شهر تهران نشده است.

چمران ادامه داد: بی‌تردید از بودجه استفاده می‌کنیم تا اتوبوس‌های بیشتری را خریداری کنیم. از سوی دیگر در حوزه مترو نیز متأسفانه هنوز پیش‌پرداخت ساخت ۶۳۰ دستگاه واگن پرداخت نشده است. او درباره خریداری اتوبوس‌های دست‌دوم هم گفت: در حوزه خرید این اتوبوس‌ها آن‌قدر ان‌قلت وارد کردند که ما شرایط خرید را از دست دادیم. اتوبوس‌هایی که برای جام جهانی به قطر آورده شده بود، تقریبا نو بودند و استفاده کمی از آنها شده بود و علاوه‌بر‌این استانداردهای بسیار بالایی دارند. مقرر بود هزار دستگاه را خریداری کنیم؛ ولی اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه کسر شأن ماست که اتوبوس‌های دست‌دوم خریداری کنیم، منتشر شد و ما شرایط خرید را از دست دادیم.

 تذکرات زنانه شورا

زنان شورای شهر تهران نسبت به سایر اعضا در صحن علنی شورا کمتر در مباحث مشارکت می‌کنند. روز گذشته چهار عضو شورای شهر تهران در میان اعضای تذکردهنده بودند.

نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، به بازگشت پیکر یک شهید آشوری پس از 30 سال تفحص به کشور اشاره کرد و گفت:‌ سرباز «جانی بِد اوشانو» سرباز تیپ ۵۵ هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده، این شهید بزرگوار در عملیات بدر به درجه رفیع شهادت نائل می‌شود و پیکر مطهرش بعد از سی و چند سال تفحص می‌شود. سوده نجفی هم به مراسم افطاری که روزهای گذشته در برج میلاد برای خادمان خدمات شهری برگزار شده بود، اشاره کرد و از شهرداری تهران و معاون منابع انسانی این سازمان به دلیل توجه ویژه به پاکبانان قدردانی کرد.

زهرا شمس‌احسان هم در تذکر پیش از دستور خود بر ضرورت پیگیری مسائل مربوط به رود دره قوری‌چای در منطقه ۲۱ تأکید کرد و گفت:‌ یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهر تهران خطر سیلاب بوده که به دلیل موقعیت جغرافیایی پایتخت، ساختار فضایی شبه‌شطرنجی و جمعیت‌پذیری بالای آن، این خطر رو به فزونی است.

او با بیان اینکه رود دره «قوری‌چای» واقع در منطقه ۲۱ (محل پل فتح) با مشکلات اساسی و اجتناب‌ناپذیری مواجه است، گفت: این رود دره از مناطق بالادست وارد محدوده منطقه ۲۱ شده و پس از طی مسیری طولانی به مناطق پایین‌دست و حاشیه‌ای پایتخت سرازیر می‌شود که در زمان بارش‌های فصلی امکان جاری‌شدن سیلاب محتمل است. طبق برآوردهای صورت‌گرفته، حداکثر ظرفیت انتقال سیلاب در محدوده مذکور ۱۲ مترمکعب بر ثانیه است؛ در‌حالی‌که طبق طرح اضطراری مربوط به این رود دره، سیل با دوره‌های بازگشت مختلف به مقدار ۷۰ مترمکعب در ثانیه و در مواردی تا ۱۲۶ مترمکعب پیش‌بینی شده است. نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا هم بر ارائه خدمات لازم به جامعه تاکسیرانی و رعایت حقوق شهروندی و نیز نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا تأکید کرد.

سلیمانی گفت: در بررسی‌های به‌عمل‌آمده مدت زیادی است که خدمات مؤثری به جامعه تاکسیرانان در سطح شهر تهران ارائه نشده؛ برای مثال قطعات با استهلاک بالا مثل تایر، لنت، انواع روغن و از همه مهم‌تر بنزین باکیفیت با قیمت مناسب مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد که امیدواریم مدیریت شهری و بخش‌های ذی‌ربط در دستگاه‌های اجرائی بتوانند راه‌حل‌هایی را برای ایجاد یک مسیر مناسب و قانونی برای کمک به این جامعه خدوم و زحمتکش تدبیر کنند.

 گزارش مشکلات سرویس مدارس استثنائی در صحن شورا

پس از توقف دوباره خدمات‌رسانی سرویس مدارس استثنائی و خانه‌نشین‌شدن این دانش‌آموزان، علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، در تذکری گفت: موضوع رسیدگی به وضعیت سرویس مدارس استثنائی در صحن شورای اسلامی شهر تهران در حضور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح شد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز قول دادند که به وضعیت سرویس مدارس استثنائی رسیدگی کنند و پیگیری هم کردند، اما ظاهرا مشکلات سرویس مدارس استثنائی به صورت کامل حل نشده است و در پی تماسی که با معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران داشتم ایشان مطرح کردند که بخشی از مشکلات مالی سرویس مدارس استثنائی حل و پرداخت شده است، ولی بخش قابل توجهی از مبلغ مالی عملا در اختیار شرکت‌های سرویس مدارس قرار می‌گیرد که عملا تأمین مالی همه این مبالغ برای شهرداری تهران امکان‌پذیر نیست و مدارس و خانواده‌های محترم در این خصوص متحمل رنج می‌شوند.

سخنگوی شورای شهر تهران تأکید کرد: از معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران می‌خواهم که طی گزارش در صحن شورای شهر تهران عملکرد خود را در زمینه حل مشکل سرویس مدارس استثنائی ارائه دهند تا خانواده‌ها از حل کامل مشکلاتشان مطلع شوند.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه تأکید کرد: معاون حمل‌ونقل و ترافیک باید در جلسه آینده در شورا گزارش ارائه دهد و درباره قراردادهای اتوبوس‌ها نیز توضیحاتی را مطرح کند؛ وظیفه قانونی شورا و شهرداری نیست که سرویس دانش‌آموزان استثنایی را تأمین کند و وظیفه انسانی است و انتظار داریم سازمان بهزیستی به وظیفه خود عمل کند. الان تنها شهرداری است که موضوع را پیگیری می‌کند و بنده نشنیده‌ام که بهزیستی کاری در این خصوص انجام داده باشد. در جلسه روز گذشته طرح پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه اجرائی ماده یک قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها را برای ارسال به شورای عالی استان‌ها که یک‌فوریت آن در صدوسی‌و‌نهمین جلسه علنی شورا به تصویب رسیده بود در دستور کار قرار گرفت و اعضا به بررسی جزئیات این طرح پرداختند.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، در توضیح این موضوع عنوان کرد: با توجه به ابعاد این آیین‌نامه دو تغییر در این بخش پیشنهاد شده که تغییر نخست در بخش اول تعیین شرایط جزء پنجم این آیین‌نامه است که در این خصوص چند گزینه مطرح شده که مشتمل بر «غلبه پوشش توده درختان در ملک به‌نحوی‌که مطابق با تصاویر هوایی که از سال 1358 به بعد پوشش درختان بیش از نیمی از عرصه ملک را پوشانده باشد» و «قطع و امحای درختان مانع از محاسبه پوشش درختان نخواهد بود» و در بند دیگر «املاک واقع در محدوده باغات به‌هم‌پیوسته که در پهنه سبز قرار دارند» و «املاک دارای درختان با محیط بن بالا» و تغییر دوم در بخش دوم، بند الف تبصره دوم ماده 7 که عنوان دارد جایگزین اعضای شورای شهر به‌عنوان نماینده در جلسات ماده 7 شرکت کنند اظهار شده است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت: ۱۲ نفر از اعضای شورا در نامه‌ای براساس دلایلی که اعلام کردند نمی‌توانند به جلسات کمیسیون ماده ۷ در مناطق بروند و در این جلسات حضور پیدا کنند، بر این اساس بررسی طرح این آیین‌نامه در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: بی‌تردید همه مسائل مربوط به باغات را نمی‌خواهیم در این طرح حذف کنیم، بلکه تنها موضوع این است که اعضا اعلام می‌کنند رفتن به کمیسیون ماده ۷ مناطق نه عملی است و نه کار درستی است و در حقیقت قرارگیری عضو شورا در کنار دو مسئول اجرائی از شهرداری تهران کار درستی نیست و به نوعی ورود به کار اجرائی قلمداد می‌شود.

در ادامه عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: حضور اعضا در مناطق را کاملا غلط می‌دانم، دلایل این موضوع نیز بسیار است، در حال حاضر درخواست اصلاح به شورا آورده شده و تنها در کمیسیون ماده ۷ مرکزی عضو شورا حضور دارد، چراکه عنصر قضائی است و در آنجا رأی به شکایت‌ها داده می‌شود و در حقیقت اعتراضات در کمیسیون مرکزی دیده می‌شود.

احمد صادقی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در بخش دیگری از بررسی اصلاح این آیین‌نامه گفت: مصوبه تأکید می‌کند که کمیسیون باید با سه عضو تشکیل شود؛ اما کمیسیون در مناطق با چهار یا پنج عضو شکل می‌گیرد و این تخلف است و به‌همین‌دلیل من پرونده‌ها را امضا نکردم، من هیچ اصراری برای نمایندگی در هیچ منطقه‌ای ندارم ولی با توجه به دستوری که داده‌اید این کار را انجام داده‌ام ولی باید آیین‌نامه را به درستی اجرا کنیم، قطعا تصویب کمیسیون با ۴ یا ۵ عضو قانونی نیست و تخلف است.

در ادامه مهدی چمران، ریاست شورا، در واکنش به صحبت‌های احمد صادقی درباره بررسی این موضوع گفت: این تخلف نیست، البته اگر تخلفی شکل گرفته باید به دادگاه ارسال کنیم، در کمیسیون‌ها حتی اگر سه عضو شورا حضور داشته باشند، نهایتا امضای یک عضو گرفته می‌شود، لذا این موضوع تخلف نیست، من به دلایلی گفتم در منطقه ۱ و ۲ یک عضو شورا نرود و سه نفر بروند که مشکلی پیش نیاید، ولی رأی سه تا نیست، بلکه هر سه رأی که اخذ می‌شود هرکدام که بیشتر باشد به عنوان رأی اصلی در نظر گرفته می‌شود.

این موضوع باعث درگیری کلامی این دو عضو شد که در نهایت مهدی چمران صندلی ریاست شورا را تا پایان جلسه به پرویز سروری واگذار کرد. در نهایت کلیات طرح پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه اجرائی ماده یک قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها برای ارسال به شورای عالی استان‌ها پس از بحث و بررسی با اکثریت آرای موافق به تصویب رسید.

نادعلی در پایان جلسه شورا در جمع خبرنگاران با اشاره به مجادله‌ها و بحث‌های کارشناسی در جلسه شورای شهر تهران، گفت: بنده به‌هیچ‌عنوان با کلمه تشنج موافق نیستم، چراکه به‌هر‌حال چه در شورا و چه در پارلمان‌های دیگر از جمله مجلس، بحث‌های کارشناسی و مجادله‌هایی صورت می‌گیرد، به‌هر‌حال نفس کارهای مشورتی و پارلمان‌ها به همین شکل است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها