|

دونالد ترامپ در اولین جلسه دادگاه، ۳۷ مورد اتهامی علیه خود را نپذیرفت

نمایش در میامی

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا برای دومین بار در سال میلادی جاری در دادگاه حاضر شد. او در این جلسه پس از تفهیم اتهام درباره نگهداری اسناد محرمانه گفت که بی‌گناه است و هیچ‌یک از ۳۷ مورد اتهامی را قبول ندارد. این جلسه دادگاه پس از حدود یک ساعت به پایان رسید. طبق گزارش رویترز، قاضی جاناتان گودمن به دونالد ترامپ دستور داد که با شاهدان مرتبط با پرونده تماس برقرار نکند.

نمایش در میامی

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا برای دومین بار در سال میلادی جاری در دادگاه حاضر شد. او در این جلسه پس از تفهیم اتهام درباره نگهداری اسناد محرمانه گفت که بی‌گناه است و هیچ‌یک از ۳۷ مورد اتهامی را قبول ندارد. این جلسه دادگاه پس از حدود یک ساعت به پایان رسید. طبق گزارش رویترز، قاضی جاناتان گودمن به دونالد ترامپ دستور داد که با شاهدان مرتبط با پرونده تماس برقرار نکند. با پایان دادگاه، ترامپ از میامی به سمت باشگاه گلف خود در نیوجرسی پرواز کرد؛ جایی که قرار است در آنجا در حضور خبرنگاران سخنرانی کند. دونالد ترامپ با این حال پیش از رفتن به نیوجرسی در رستوران ورسای در میامی توقف کرد و به مشتریان رستوران گفته است که «هزینه غذای همه را پرداخت می‌کند». در این میان، گروهی از مردم با شعارهایی تولد ترامپ را که روز گذشته ۷۷ساله شد، به او تبریک گفتند. خبرنگاران پیش از تشکیل جلسه بدون داشتن تلفن همراه یا سایر وسایل الکترونیکی وارد ساختمان دادگستری شدند، پیش از این یک قاضی درخواست رسانه‌ها مبنی بر اجازه دسترسی به عکس‌ها و ویدئو‌های این دادگاه را رد کرد.

حامیان دونالد ترامپ از صبح در مقابل ساختمان دادگاه تجمع کرده بودند، پلیس میامی خود را برای رویارویی با جمعیتی حدود ۵۰ هزار نفر آماده کرده بود، هلیکوپترها در آسمان پرواز می‌کردند و تدابیر امنیتی شدید در شهر حاکم بود. دادستان‌های آمریکا در کیفرخواستی که روز جمعه منتشر شد، ترامپ را به ۳۷ اتهام در رابطه با نگهداری اسناد محرمانه متهم کردند. به گفته آنها رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با اقدام خود در نگهداری اسناد محرمانه در اماکنی غیرمجاز، برخی از حساس‌ترین اسرار امنیتی کشور را به خطر انداخته است. این اتهامات پس از آن مطرح شد که مأموران اف‌بی‌آی در ماه آگوست بیش از صد سند با مهر اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را در املاک خصوصی ترامپ در فلوریدا پیدا کردند. ظاهرا آنها حاوی اطلاعاتی در مورد توانایی‌های دفاعی و تسلیحاتی ایالات متحده، کشورهای خارجی و همچنین برنامه‌هایی برای تلافی احتمالی در پاسخ به یک حمله خارجی بودند. دادستان‌ها او را به نگهداری پرونده‌های محرمانه، نگهداری برخی از آنها در سالن رقص و حمام و همچنین توطئه برای ممانعت از تحقیقات اف‌بی‌آی متهم کرده بودند. عکس‌های داخل کیفرخواست، جعبه‌هایی از اسناد را نشان می‌داد که در یک سالن رقص، در حمام و در طبقه انباری پخش شده‌اند.

دونالد ترامپ پس از پایان جلسه دادگاه، جو بایدن و گروهش را «اراذل و اوباش و مارکسیست‌» خواند که دستگیری او را سازماندهی کردند و گفت که این اوج یک «سوءاستفاده شیطانی و شنیع از قدرت» توسط یک رئیس‌جمهور مستقر است. ترامپ در جمع حامیانش گفت: «امروز، ما شاهد بدترین و فجیع‌ترین سوءاستفاده از قدرت در تاریخ کشورمان بودیم که بسیار غم‌انگیز است». به گفته ترامپ «یک رئیس‌جمهور فاسد، مخالف سیاسی اصلی خود را به اتهامات جعلی و ساختگی دستگیر کرد. اتهاماتی که بر اساس آن بسیاری دیگر از رؤسای جمهور سابق نیز مجرم خواهند بود و این اتفاقات درست در میانه انتخابات ریاست‌جمهوری که در آن بسیار بد شکست خواهد خورد رخ داده است». ترامپ با انتقاد شدید از جک اسمیت، بازرس ویژه، او را «دیوانه آشفته» خواند و بایدن را نیز متهم کرد که در برنامه‌ریزی برای دستگیری و انتساب اتهامات علیه او دست دارد. او کیفرخواست‌های صادرشده علیه خود را به‌عنوان مداخله در انتخابات و شواهدی از آزار و اذیت با انگیزه سیاسی توسط مخالف سیاسی اصلی‌اش که یادآور رژیم‌های توتالیتر است، توصیف کرد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا با اشاره به اینکه افراد نامناسب و مارکسیست‌ها سعی کردند دموکراسی آمریکایی را نابود کنند، گفت: «این روز با بدنامی روبه‌رو خواهد شد و جو بایدن نه‌تنها به عنوان فاسدترین رئیس‌جمهور تاریخ کشورمان، بلکه شاید مهم‌تر از آن، رئیس‌جمهوری همراه با گروهی از نزدیک‌ترین اراذل و اوباش خود، برای همیشه در یادها باقی خواهد ماند». ترامپ گفت او تهدید شده است که به دلیل «داشتن اسناد ریاست‌جمهوری خود –‌که تقریبا تمامی رؤسای جمهور دیگر آن را داشته‌اند- به ۴۰۰ سال زندان محکوم خواهد شد» و این را «یکی از بی‌شرمانه‌ترین و شرورانه‌ترین تئوری‌های حقوقی که تاکنون در یک دادگاه آمریکایی مطرح شده است» نامید.

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بارها تأکید کرده بود که بی‌گناه است و دولت جو بایدن را متهم به دروغ‌گویی کرده بود. او روز سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی، جک اسمیت، بازپرس ویژه را که رهبری دادستان‌های این پرونده را بر عهده دارد، فردی «متنفر از ترامپ» نامید. ترامپ اولین رئیس‌جمهور آمریکایی است که با اتهامات مجرمانه روبه‌رو شده است، اما این اتهامات، امید او را برای بازگشت به کاخ سفید از بین نبرده و به جایگاهش نزد رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه لطمه‌ای نزده است.

‌نظرسنجی‌ها به سود ترامپ

بر اساس نتایج یک نظرسنجی جدید که سایت خبری «هیل» آن را بازتاب داده است، ۶۱ درصد از رأی‌دهندگان بالقوه حزب جمهوری‌خواه از نامزدی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات سال ۲۰۲۴ حمایت می‌کنند. این نظرسنجی آقای ترامپ را ۴۰ امتیاز بالاتر از ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا قرار داده که به نظر می‌آید جدی‌ترین رقیب احتمالی رئیس سابق کاخ سفید در انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان خواهد بود. این در حالی است که فرماندار فلوریدا هنوز به صورت رسمی نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا اعلام نکرده است. نظرسنجی مورنینگ کانسالت نشان داد که دونالد ترامپ در حال حاضر با ۴۳ امتیاز پیشتاز رقابت جمهوری‌خواهان است و ران دسنتیس با کسب حمایت ۱۸‌درصدی او را تعقیب می‌کند. بر این اساس می‌توان گفت محبوبیت دونالد ترامپ در میان رأی‌دهندگان بالقوه حزب جمهوری‌خواه به نسبت اوایل ماه جاری میلادی یک درصد افزایش و در مقابل محبوبیت ران دسنتیس یک درصد کاهش یافته است. نتایج نظرسنجی یادشده همچنین نشان می‌دهد که مایک پنس، معاون سابق دونالد ترامپ در زمان تصدی ریاست کاخ سفید، به رغم آنکه او نیز رسما نامزدی خود را اعلام نکرده، با جذب شش درصدی رأی‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه در مکان سوم این رقابت درون‌حزبی جای دارد. نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی و ویوک راماسوامی، تاجر و کارآفرین سرشناس آمریکایی که هر دو قبلا وارد این رقابت شده‌اند، بر اساس نتایج نظرسنجی مورنینگ کانسالت هر کدام تنها چهار درصد رأی‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه را به سوی خود جذب کرده‌اند. برتری محسوس دونالد ترامپ نسبت به ران دسنتیس با نتایج دیگر نظرسنجی‌های اخیر که نشان می‌دهد رئیس‌جمهوری سابق در رقابت درون‌حزبی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۴ دست پیش را خواهد داشت کاملا مطابقت دارد.

دسنتیس همچنان مصر است که هنوز نامزدی خود را رسمی و علنی نکرده اما همه نشانه‌ها از‌جمله حملات مکرر دونالد ترامپ به وی در کارزارهای انتخاباتی حاکی از آن است که فرماندار فلوریدا کلاه خود را در رینگ انداخته است. نظرسنجی جدید درخصوص میزان محبوبیت نامزد‌های احتمالی جمهوری‌خواهان برای رقابت درون‌حزبی در روزهای ۱۲ تا ۱۴ ماه  می انجام شد. در این نظرسنجی که از حاشیه خطای دو درصدی برخوردار است، نقطه‌نظرات سه‌هزار‌و 571 رأی‌دهنده احتمالی حزب جمهوری‌خواه مورد ارزیابی قرار گرفت.

‌انتقاد از استانداردهای دوگانه

در همین حال، گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا با ارسال نامه‌ای به مریک گارلند، از دادستان کل ایالات متحده خواستند برای تسریع در روند تحقیقات روی پرونده هانتر بایدن و پدرش، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، هرچه زودتر یک مشاور ویژه تعیین کند. فاکس‌نیوز هفته گذشته در یکی از تازه‌ترین افشاگری‌ها، اعلام کرد که هانتر بایدن و پدرش در سال ۲۰۱۵ از شرکت نفتی و گازی اوکراینی بوریسما هلدینگ هر کدام پنج میلیون دلار رشوه دریافت کرده‌اند. دریافت این رشوه در نتیجه بازجویی سال ۲۰۲۰ پلیس فدرال آمریکا از یکی از مدیران پیشین این شرکت اوکراینی افشا شد. با فشار کنگره آمریکا، به‌تازگی ۱۷ فایل محرمانه مصاحبه با این مدیر اجرائی در اختیار برخی خبرگزاری‌ها از‌جمله شبکه فاکس‌نیوز قرار گرفت. این اسناد محرمانه نشان می‌دهند که در سال ۲۰۱۵، نه‌تنها هانتر بایدن که خود زمانی عضو هیئت‌مدیره بوریسما هلدینگ بود، بلکه جو بایدن هم شخصا با مقام‌های بوریسما هلدینگ مذاکره و رشوه دریافت کرده است. جو بایدن در آن زمان معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده بود. هدف بوریسما هلدینگ از پرداخت رشوه به معاون وقت باراک اوباما فشارآوردن آمریکا بر دولت کی‌یف به منظور تعلیق تحقیق و تفحص قضائی از آن شرکت و همچنین ورود به بازارهای گاز و نفت ایالات متحده بود. با فشارهای جو بایدن به دولت وقت اوکراین که ریاست آن بر عهده پترو پوروشنکو بود، دست دادستان اوکراینی مسئول تحقیقات روی پرونده فساد بوریسما هلدینگ از این پرونده کوتاه شد. در نامه این چهار سناتور جمهوری‌خواه شامل مارشا بلک‌برن، جی‌دی ونس، مارک براون و چاک گراسلی به دادستان کل، مریک گارلند، آمده است: «اتهامات برجسته فساد و تخلفات متعدد چند عضو خانواده بایدن بسیار نگران‌کننده است و اعضای این خانواده باید هرچه سریع‌تر و به صورت علنی و آشکار تحت تحقیق و تفحص قضائی قرار گیرند». به گفته این سناتورها، «تنها با انتصاب یک مشاور ویژه در پرونده تخلفات بایدن‌ها می‌توان به مردم آمریکا اطمینان داد که قانون در این کشور عادلانه و برابر اعمال می‌شود»‌.

نامه این سناتورهای جمهوری‌خواه هم‌زمان با طرح ۳۷ اتهام جدید جنایی در ارتباط با پرونده «آرشیو اسناد کاخ سفید» علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین جمهوری‌خواه ایالات متحده، به وزارت دادگستری دولت بایدن ارسال شد. در این نامه بدون اشاره به تحت فشار قراردادن دونالد ترامپ از سوی دادستان‌های ایالات متحده آمده است: «در حال حاضر، در مورد استانداردهای دوگانه دستگاه قضائی نگرانی‌های عمیقی وجود دارد. قوه قضائیه تحت نظارت دولت بایدن از هدف قراردادن اصلی‌ترین رقیب سیاسی رئیس‌جمهوری به عنوان یک سلاح برای انتخابات سال ۲۰۲۴ بهره می‌برد». سناتورهای جمهوری‌خواه در پایان این نامه، وزارت دادگستری را متهم کرده و گفته‌اند:‌ «‌وزارت دادگستری شما اتهامات موثق فساد رئیس‌جمهوری بایدن و خانواده‌اش را آشکارا نادیده گرفته است».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها