|

نظارت با مانع در شورای شهر؛ دسترسی‌ها باز می‌شود‌؟

: برخی از اعضای شورای شهر تهران بارها در صحن شورای شهر به میزان دسترسی‌های خود به سامانه‌های شهرداری انتقاد کرده و این محدودیت را مانعی برای نظارت می‌دانند‌.

نظارت با مانع در شورای شهر؛ دسترسی‌ها باز می‌شود‌؟

شرق: برخی از اعضای شورای شهر تهران بارها در صحن شورای شهر به میزان دسترسی‌های خود به سامانه‌های شهرداری انتقاد کرده و این محدودیت را مانعی برای نظارت می‌دانند‌. در جریان یکی از جلسات صحن شورای شهر تهران، مشخص شد که برخی از اعضا دسترسی‌های بیشتری نسبت به سایر اعضا دارند. هرچند بعد از مدتی شهرداری اعلام کرد این موضوع را اصلاح کرده است، اما هفته گذشته مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی شورای شهر تهران، از پیگیری 9‌ماهه خود برای دسترسی به سامانه جامع حقوقی خبر داد و 10 روز به شهرداری برای ایجاد این دسترسی مهلت داد.

ناصر امانی نیز بارها نسبت به محدودیت دسترسی اعضا به برخی از سامانه‌های شهرداری تذکر داده است. او در یکی از جلسات صحن شورا گفته بود: در شهرداری تهران از دوره‌های قبل سیستم‌هایی وجود دارد که این سیستم‌ها دسترسی مدیران شهری و اعضای شورا را به آنچه در شهرداری اتفاق می‌افتد، تسهیل می‌کنند. اگر اعضای شورای شهر تهران به این سیستم‌ها دسترسی داشته باشند، هم کارشان راحت‌تر می‌شود و هم نیازشان به نیروی انسانی و تردد در سطح شهر کمتر می‌شود. از روز اولی که در شورا مستقر شدیم، کتبی و شفاهی از شهرداری تهران خواهش کردیم امکان دسترسی ما به این سیستم‌ها را فراهم کنند. مدتی گفتند مشکل سیستمی است و بعد از آن مسئله هک سیستم‌های شهرداری پیش آمد.

به نظر می‌آید مشکل دسترسی تعدادی از منتقدان برطرف شده است؛ اما تفاوت سطح دسترسی اعضا این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا برخی از اعضای شورا محرم‌تر هستند که سطح دسترسی بیشتری دارند؟

مجید باقری، معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران می‌گوید:‌ مطلقا چنین منطقی در شهرداری تهران حاکم نیست. دسترسی اعضای شورای شهر به سامانه‌های شهرداری بر اساس تقاضاهایی که دارند ایجاد می‌شود و پس از هکی که در شهرداری تهران رخ داد، نهادهای ناظر نسبت به سطح دسترسی کل کارکنان شهرداری تهران تمهیداتی داشتند که باید مرکز توجه قرار می‌گرفت و مراقبت می‌کردیم.

او ادامه می‌دهد:‌ برای ساماندهی این موضوع، حوزه نظارت شهرداری تهران گزارش جامعی با همکاری مجموعه فاوای شهرداری آماده کرده و به رئیس شورای شهر ارائه کردند و در آنجا مشخص شد هر‌کدام از اعضای شورا به چند سامانه دسترسی داشته و چقدر از این دسترسی‌ها استفاده شده است و راهکارهایی نیز برای اینکه بتوانیم دسترسی‌ها به صورت عام برای همه در نظر گرفته شود، ارائه شد.

به گفته باقری، شهرداری مطلقا نسبت به اینکه ممانعتی برای دسترسی اعضای شورا به سامانه‌ها داشته باشد، هیچ برنامه‌ای نداشته، ندارد و نخواهد داشت و فقط نکته این بود که بتوانیم تمهیدی اتخاذ کنیم که نسبت به اطلاعات مجموعه، مراقبت‌های لازم رخ دهد که در آن جلسه درباره نوع و سطح دسترسی و اینکه آیا افرادی غیر از اعضای شورای شهر می‌توانند این دسترسی را به کسی دیگر مثلا رئیس‌دفتر یا‌... بدهند، بحث‌هایی صورت گرفت و تمهیدی اتخاذ و قرار شد آقای چمران در جلسه داخلی موضوع را با اعضای شورا در میان بگذارد و منطق شهرداری را کاملا توضیح دهد.

ایشان هم قبول کردند که باید مراقبت شود و بعد از آن اتفاقات، مجموعه‌های نظارتی شهرداری کاملا اعلام آمادگی کردند. برای اعضای شورا طبق قانون هر دسترسی که نیاز داشته باشند از نظر ما اشکالی ندارد و فقط باید ملاحظات سازمان فاوا و نهاد نظارتی مورد توجه قرار گیرد و این قضیه در آینده نزدیک ساماندهی می‌شود. همچنین درباره یک دسترسی خاص که یکی از اعضای شورا داشت، این دسترسی برایش ایجاد شد و هیچ ممانعتی وجود ندارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها