|

ماه اسیر زباله‌ها

فرارو گزارشی از آسیا تایمز درباره زباله‌هایی که در ماه وجود دارند، ترجمه کرده است. طبق این گزارش در‌حال‌حاضر زباله‌های زیادی در ماه وجود دارند؛ از‌جمله نزدیک به صد کیسه زباله انسانی و با توجه به سفرهای فضایی کشورهای مختلف جهان به ماه تعداد زیادی زباله نیز در سطح ماه و در مدار زمین در راه خواهند بود.

ماه اسیر زباله‌ها

زینب همتی- فرارو گزارشی از آسیا تایمز درباره زباله‌هایی که در ماه وجود دارند، ترجمه کرده است. طبق این گزارش در‌حال‌حاضر زباله‌های زیادی در ماه وجود دارند؛ از‌جمله نزدیک به صد کیسه زباله انسانی و با توجه به سفرهای فضایی کشورهای مختلف جهان به ماه تعداد زیادی زباله نیز در سطح ماه و در مدار زمین در راه خواهند بود.

در آگوست ۲۰۲۳ میلادی کاوشگر لونا - ۲۵ روسیه به سطح ماه برخورد کرد؛ در‌حالی‌که مأموریت چاندرایان - ۳ هند با فرود موفقیت‌آمیز انجام شد و هند را به چهارمین کشوری تبدیل کرد که بر روی ماه فرود آمد. با فرود کشورهای بیشتر بر روی ماه فضانوردانی که به زمین بازمی‌گردند، باید به این فکر کنند که برای همه فرودگرها، زباله‌ها و زباله‌های متفرقه باقی‌مانده در سطح ماه و در مدار چه اتفاقی رخ خواهد داد.

بشر فضا را وسیع و خالی قلمداد می‌کند، این در حالی است که محیط نزدیک به زمین در حال شلوغ‌شدن است. بیش از صد مأموریت اکتشافی ماه برای انجام در دهه آینده از سوی دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی مانند اسپیس‌ایکس و بلو اوریجین برنامه‌ریزی شده‌اند. مدار نزدیک زمین حتی بیشتر از فضای بین زمین و ماه متراکم است و از ۱۶۰ تا ۸۰۴ کیلومتر مستقیم به بالاست، در مقایسه با 386‌هزارو 160 کیلومتر تا ماه. در‌حال‌حاضر نزدیک به هفت‌هزار‌و 700 ماهواره در چند صد کیلومتری زمین وجود دارند.

این تعداد می‌تواند تا سال ۲۰۲۷ به چند صد هزار افزایش یابد. بسیاری از این ماهواره‌ها برای ارائه اینترنت به کشورهای در حال توسعه یا نظارت بر کشاورزی و آب و هوا بر روی زمین استفاده خواهند شد. شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس هزینه‌های پرتاب ماهواره را به شکل چشمگیری کاهش داده‌اند و این موج از فعالیت‌ها را هدایت می‌کنند.

«جاناتان مک داول»، کارشناس پرتاب فضایی، به سایت «اسپیس دات کام» گفته است: «این مانند یک بزرگراه بین‌ایالتی خواهد بود و در ساعت شلوغی و در شرایط توفان و برف همگان با سرعت بسیار زیاد رانندگی می‌کنند». تمام این فعالیت‌ها باعث ایجاد خطرات و زباله می‌شود. انسان‌ها زباله‌های زیادی را بر روی ماه بر جای گذاشته‌اند؛ از‌جمله بقایای فضاپیما مانند تقویت‌کننده موشک باقی‌مانده از بیش از ۵۰ فرود، نزدیک به صد کیسه زباله انسانی و اشیای متفرقه مانند توپ گلف و چکمه که حدودا می‌توان گفت حدود ۲۰۰ تن زباله را شامل می‌شوند. از آنجایی که هیچ‌کس مالک ماه نیست، در نتیجه هیچ‌کس نیز مسئول تمیز و مرتب نگه‌داشتن آن نیست. به‌هم‌ریختگی در مدار زمین شامل فضاپیمای از کار افتاده، تقویت‌کننده‌های موشکی مصرف‌شده و اقلامی است که فضانوردان آن را دور انداخته‌اند؛ مانند دستکش، آچار و مسواک همچنین شامل تکه‌های کوچک زباله مانند لکه‌های رنگ است.

در آنجا حدود 23 هزار شیء بزرگ‌تر از ۱۰ سانتی‌متر و حدود صد میلیون قطعه زباله بزرگ‌تر از یک میلی‌متر وجود دارند. تکه‌های کوچک زباله ممکن است مشکل بزرگی به نظر نرسند؛ اما این زباله‌ها با سرعت 24هزارو 140 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند که ۱۰ برابر سریع‌تر از یک گلوله است. با این سرعت حتی یک تکه رنگ می‌تواند لباس فضایی را سوراخ کند یا یک قطعه حساس الکترونیکی را از بین ببرد. یک نکته کاملا مشخص است که هیچ‌کس در آن بالا مسئولیت برعهده نمی‌گیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها