|

وزیر آموزش و پرورش:

200 هزار معلم کم داریم

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، در برنامه تلویزیونی درباره کلاس خالی از معلم در کشور اظهار کرد: اکنون گزارشی درباره کلاس خالی از معلم در کل کشور نداریم. چهار هفته کلاس‌های ما معلم واقعی خود را نداشتند، اما در ادبیات آموزش و پرورش کلاس خالی با کمبود معلم دو حرف متفاوت است؛ چراکه تمام نیروهای آموزش و پرورش معلم هستند. در جاهایی که معلم نداشتیم کارشناسان ادارات آموزش و پرورش و معاونان و مدیران کلاس را دنبال می‌کردند تا معلمان جدید ملحق شوند.

200 هزار معلم کم داریم

شرق: رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، در برنامه تلویزیونی درباره کلاس خالی از معلم در کشور اظهار کرد: اکنون گزارشی درباره کلاس خالی از معلم در کل کشور نداریم. چهار هفته کلاس‌های ما معلم واقعی خود را نداشتند، اما در ادبیات آموزش و پرورش کلاس خالی با کمبود معلم دو حرف متفاوت است؛ چراکه تمام نیروهای آموزش و پرورش معلم هستند. در جاهایی که معلم نداشتیم کارشناسان ادارات آموزش و پرورش و معاونان و مدیران کلاس را دنبال می‌کردند تا معلمان جدید ملحق شوند.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه در خلال این برنامه خانواده‌ها با تماس با صداسیما اعلام کردند کلاس بچه‌هایشان معلم ندارد، گفت: واقعیت این است که من بالاخره باید به گزارش مدیران کل آموزش و پرورش و رؤسای آموزش و پرورش اعتماد کنم یا به تلفن‌هایی که بعضا می‌شود؟ صحرایی یادآور شد: ما قریب به ۶۰۰ هزار کلاس درس داریم، بر فرض اینکه آمار ارائه‌شده درست باشد و ۲۰ هزار کلاس درس ما در چهار هفته اول مهرماه معلم نداشته باشند هم تعداد این کلاس‌ها چند درصد کل کلاس‌های ما می‌شود؟ با این حال معلم آن ۲۰ هزار کلاس درس هم تأمین شد. این مواردی را که می‌گویند کلاس درس خالی از معلم است حتما ما پیگیری می‌کنیم. با این حال خانواده‌ها نیز می‌توانند با آموزش و پرورش شهر خود تماس بگیرند و این مسئله را اعلام کنند.

ضریب‌دادن به اینکه کلاس درسی در جایی از کشور خالی از معلم است، به نظر غیرمعقول می‌آید

وی در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا افرادی که تماس می‌گیرند و می‌گویند کلاس درس فرزندانشان خالی است، خلاف واقع صحبت می‌کنند؟ بیان کرد: من گزارشی از مدیران کل آموزش و پرورش کشور درباره کلاس خالی از معلم ندارم. برخی جاها می‌گویند که برای مثال درس فلسفه و منطق ما هنوز معلم ندارد. در این شرایط گاهی معلمان دیگری باید دروس دوواحدی یا چهارواحدی را تدریس کنند؛ چراکه ما یک معلم را برای یک درس دوواحدی استخدام نمی‌کنیم. با این حال اما ضریب‌دادن به اینکه کلاس درسی در جایی از کشور خالی از معلم است، به نظر غیرمعقول می‌آید. وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود با طرح این پرسش که آیا این کسری معلم ناگهان ایجاد شده است؟ یادآور شد: کسری ما بیش از ۲۰۰ هزار معلم است. مسئله خشکاندن ریشه این کمبود است. هرکسی در هر نقطه‌ای از ایران که می‌گوید معلم ندارد را به ما اعلام کنید، پیگیری می‌کنیم. صحرایی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه بعضا خانواده‌ها مطرح می‌کنند کلاس درس فرزندشان معلم نداشته است و برای این کلاس یک معلم را از یک شهرستان با تجربه تدریس برای دو دانش‌آموز برای تدریس در کلاس درس با تراکم بیشتر به تهران آورده‌اند، توضیح داد: این موارد قابل راستی‌آزمایی نیستند. معلم‌ها، معلم‌اند؛ حال برای دو دانش‌آموز یا ۲۰ دانش‌آموز فرقی ندارد. این معلم منتقل شده است. یکی از راه‌های تأمین کسری ما انتقال است.

۱۷هزار و ۶۰۰ کلاس درس بالای ۴۰ دانش‌آموزش تراکم دارند

صحرایی در بخش دیگر سخنان خود درباره تراکم کلاس‌های درس عنوان کرد: تراکم ۱۷هزار‌و ۶۰۰ کلاس درس ما از تعداد کل ۶۰۰ هزار کلاس درس در کشور، بالای ۴۰ نفر است. تعداد مطلوب ما تراکم ۲۵‌نفری است اما همواره ضریب دیده‌شدن آن کلاس‌های ۴۰نفره بیشتر از کلاس‌های زیر ۳۰ نفر است. با این حال نزدیک ۲۵ هزار کلاس درس در کشور بین پنج تا ۱۰ دانش‌آموز دارند. ما ۵۰۵ مدرسه یک‌نفره و نزدیک ۱۰ هزار مدرسه با کمتر از پنج دانش‌آموز داریم.

در تهران مشکل شدید معلم داریم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در تهران مشکل شدید معلم داریم، درباره تعداد معلمان جذب‌شده در شهر تهران از طریق آزمون استخدامی خاطرنشان کرد: در شهر تهران شش‌هزارو 500 معلم جدید استخدام کردیم. گذشته را نگاه کنیم. در کدام سال این تعداد استخدام را در شهر تهران داشته‌ایم؟ به مشهد هفت هزار معلم جدید دادیم. به تبریز دوهزارو 600 معلم جدید داده‌ایم که هزارو 200 معلم آن از طریق دانشگاه فرهنگیان و باقی از طریق آزمون استخدامی جذب شده‌اند. بنا بر اظهارات وی، در شش‌ماهه نخست امسال آموزش و پرورش ۴۳ هزار معلم استخدام کرده است که این رقم با جذب تعدادی معلم دیگر در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دبیری، به رقم ۵۰ هزار معلم می‌رسد. صحرایی ادامه داد: از سوی دیگر ۲۵ هزار نیرو هم از طریق دانشگاه فرهنگیان استخدام کردیم. یعنی مجموعا ۷۵ هزار معلم استخدام کردیم. هیچ وزارتخانه‌ای به‌جز وزارت بهداشت ۷۵ هزار نیرو ندارد. این یعنی این دولت تأمین معلم باکیفیت که امانات مردم را خوب تربیت کند اولویت خود می‌داند. افرادی که از طریق آزمون استخدامی جذب شده‌اند باید به اندازه یک سال و مشخصا بالغ بر ۶۰۰ ساعت دوره آموزشی ببینند. این نیروها هم‌زمان با تدریس در مدرسه در روزهای پنجشنبه و جمعه دوره می‌بینند. برای جذب این معلمان بیش از ۷۰۰ کانون ارزیابی هم‌زمان در کشور راه‌اندازی شدند تا افراد را ارزیابی کنند.

در برنامه پنجم توسعه بخش درخور توجهی از فضاهای آموزش و پرورش به وزارتخانه دیگری واگذار شد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر فضای دانشگاه فرهنگیان از سال تأسیس طبق برنامه توسعه پیدا می‌کرد باید امروز سالی ۴۰ هزار معلم ورودی و ۴۰ هزار خروجی می‌داشت، یادآور شد: در برنامه پنجم توسعه بخش درخور توجهی از فضاهای آموزشی خود را به وزارت دیگری واگذار کردیم. ۲۰ اردیبهشت سال گذشته که من رئیس دانشگاه فرهنگیان شدم، این دانشگاه ۵۰ هزار دانشجو خارج از خوابگاه داشت. درحالی‌که طبق اساسنامه این دانشگاه، دانشجو باید در مکان دانشگاه باشد تا هویت معلمی او شکل گیرد. در طول دو سال اخیر ۷۰۰ هزار مترمربع به فضای دانشگاه فرهنگیان اضافه شد و الان اهتمام دولت و مجلس در این است تا چنان فضای دانشگاه فرهنگیان را بالا ببرند که بتواند نیاز اصلی آموزش و پرورش را تأمین کند.

رتبه‌بندی معلمان تا پایان آبان وارد فاز «ارتقا» می‌شود

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت اعتراضات به رتبه‌بندی معلمان تصریح کرد: رتبه‌بندی معلمان مطالبه بیش از یک دهه برزمین‌مانده‌ای بود که این دولت علی‌رغم تنگناها آن را اجرا کرد. آن‌قدر کار سنگین بود که برخی جرئت نمی‌کردند به آن نزدیک شوند، اما ما آن را اجرا کردیم. در اجرا اشکالاتی از نظر معلمان وجود داشت. همکاران به رتبه‌ها اعتراض کردند و ما با آغوش باز اعتراضات را بررسی کردیم. صحرایی تأکید کرد: آنچه وارد بود اعمال کردیم و رتبه‌ها را اصلاح کردیم. در پایان آبان وارد فاز جدید رتبه‌بندی یعنی مرحله ارتقا خواهیم شد. با کمک همکاران در حال اصلاح آیین‌‌نامه آن هستیم. آیین‌‌نامه جدید مقتضیات جامعه معلمی را بیشتر می‌بیند، اما برخی ویژگی‌های آیین‌‌نامه قبلی متناسب با شرایط معلمان دیده نشده بود. تمام اعتراضات بررسی شده و آنهایی که اعتراضشان وارد بوده است اصلاح احکام شده‌اند. اگر اعتراضی وارد نبوده نیز به افراد اعلام شده است. اکنون نیز آیین‌‌نامه مرحله جدید رتبه‌بندی در حال آماده‌سازی است.

درخواست از  رئیس قوه قضائیه برای حل مشکل سمپاد

وی درباره رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال شرایط آزمون سمپاد و الزام دانش‌آموزان سمپادی پایه نهم به شرکت در آزمون سمپاد برای ادامه تحصیل در پایه دهم سمپاد، توضیح داد: اختلاف‌نظر گاهی بین دوایر مختلف ایجاد می‌شود. توقع ما این است که به دستگاه تعلیم و تربیت اعتماد کنند و بگذارند ما کارمان را بر مبنای نگاه تعلیم و تربیتی درست انجام دهیم.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: در آیین‌‌نامه سمپاد که مصوبه هیئت امنای سمپاد است و حکم قانون برای خود سمپاد دارد، آمده که دانش‌آموزان پایه ششم در آزمون سراسری سمپاد شرکت می‌کنند و اگر پذیرفته شوند تا پایان پایه دوازدهم تحت شروطی که در آیین‌‌نامه آمده است، می‌توانند ادامه تحصیل دهند. دانش‌آموزان سمپادی درواقع جمعیت یک تا سه درصدی دانش‌آموزان تیزهوش کشور هستند که شرایط، نوع نیاز و تقاضای آنها برای یادگیری و حجم اشتهای آنها برای یادگیری متفاوت است. صحرایی بیان کرد: رأی صادرشده دیوان عدالت اداری می‌گوید شما دانش‌آموزان سمپادی را در پایان پایه نهم تخلیه کنید، یعنی همه را بریزید بیرون تا دوباره از نو امتحان بگیرید. این برنامه تربیتی شش‌ساله ما را به هم می‌زند. ما در پایان سال سوم متوسطه اول یعنی کلاس نهم، یک امتحان تکمیل ظرفیت می‌گیریم تا افراد وارد سمپاد شوند و فردی که نتواند طبق آیین‌نامه سمپاد ادامه تحصیل دهد به طور طبیعی از سمپاد خارج می‌شود.

وی تصریح کرد: خواسته من از رئیس فرهیخته قوه قضائیه این است که ایشان به این مسئله ورود کنند. خانواده‌ها از ما این توقع را دارند. ما تقاضای اعمال ماده ۹۱ کردیم و رأی مجددا به دیوان رفت اما اعضای دیوان رأی قبلی خود را تأیید کردند. آنها نیز نگرانی‌هایی مبتنی بر اصول قانون اساسی دارند. من دوباره تقاضا دادم. والدین نیز تجمعی کردند و از ما خواستند که از بچه‌ها حمایت کنیم. اینها سرمایه این کشور هستند و با این اقدام این فرایند شش‌ساله تربیتی به هم می‌خورد. البته خود رئیس دیوان راهنمایی کردند که در حال دنبال‌کردن این راهنمایی هستیم. وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا این رأی دیوان عدالت اداری عطف به ماسبق می‌شود و شامل حال دانش‌آموزان سمپادی که هم‌اکنون در پایه نهم درس می‌خوانند نیز می‌شود؟ توضیح داد: به معاونت امور حقوقی وزارتخانه پیگیری این را سپرده‌ام که آیا این رأی اشاره به قبل هم دارد یا خیر. ظاهرا ساکت است و می‌توان این‌طور تعامل کرد و به این صورت تفسیر کرد که شامل حال دانش‌آموزان جدیدالورود به سمپاد می‌شود. خواهشم این است که در این فرایند نفع عمومی کشور را در نظر بگیریم.

منطقه ۳ تهران یکی از مناطق دارای بیشترین تعداد مدرسه غیردولتی در تهران

صحرایی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه مدارس غیردولتی تقریبا دومیلیون‌و ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار دانش‌آموز دارند، اظهار کرد: برخی مناطق برخوردار هستند و در آن مناطق این مدارس بیشتر وجود دارند. مثلا منطقه سه تهران یکی از مناطقی است که بیشترین تعداد مدارس غیردولتی در این منطقه است. مهم این است که دولت به دنبال چیست. اولین اقدام برای تقویت مدارس دولتی مصوبه ضریب تأثیر قطعی امتحانات نهایی داوطلبان بود. نتایج مشخص است که سهم دانش‌آموزان مدارس غیردولتی در بین نفرات برتر کنکور، بیشتر از سهم کلی آنها از دانش‌آموزان کشور نیست. بنابراین تفاوت معناداری وجود ندارد. یعنی اگر ۱۴ درصد کل دانش‌آموزان ما در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند، سهم این دانش‌آموزان از رتبه برتر کنکور نیز حوالی همان ۱۴ درصد است. از سوی دیگر سهم بچه‌های دولتی از صندلی دانشگاه‌ها به‌ویژه صندلی‌های برتر چندان متفاوت نیست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها