|

فرانک پرتوآذر با طلاى اسپانیا نزدیک المپیک است

فرانک پرتوآذر، دختر تاریخ‌ساز کوهستان‌سوار ایران، در بازی‌های آسیایى ٢٠٢٢ هانگژو قهرمان مسابقه کلاس دو جهانى اسپانیا شد.

فرانک پرتوآذر با طلاى اسپانیا نزدیک المپیک است

فرانک پرتوآذر، دختر تاریخ‌ساز کوهستان‌سوار ایران، در بازی‌های آسیایى ٢٠٢٢ هانگژو قهرمان مسابقه کلاس دو جهانى اسپانیا شد. به گزارش «ورزش سه»، فرانک پرتوآذر که تنها مدال تاریخى بازی‌هاى آسیایى دوچرخه‌سوارى ایران را به گردن آویخته است، بعد از مدال برنز چندى قبل خود در رقابت‌هاى آفریقاى جنوبى، حال موفق به کسب مقام قهرمانى و مدال طلاى مسابقه کلاس دو جهانى ماده کراس‌کانترى المپیک در شهر ایسپایستر منطقه باسک اسپانیا در نزدیکى بیلبائو شد. ماده «کراس‌کانترى المپیک» نام رسمى یکى از ماده‌هاى ورزشى دوچرخه‌سوارى کوهستان است که در بازی‌هاى المپیک وجود دارد و به همین دلیل این ماده در رقابت‌هاى دوچرخه‌سوارى چنین اسمى دارد. سکوى اول و مدال طلاى این مسابقه در اتحادیه دوچرخه‌سوارى جهان (UCI) داراى ٣٠ امتیاز در رنکینگ جهانى بود که به فرانک پرتوآذر کوهستان‌سوار عنوان‌دار کشورمان تعلق گرفت. فرانک پرتوآذر که دو مدال انفرادى و دو مدال تیمى قهرمانى دوچرخه‌سوارى کوهستان آسیا را در کنار تنها مدال دوچرخه‌سوارى تاریخ زنان ایران در بازی‌هاى آسیایى به گردن آویخته است، تا قبل از کسب این امتیاز در جایگاه و رنکینگ ١٤٩ جهان و هفتم آسیا قرار داشت که احتمالا با بررسى امتیازات جدید هفتگى دیگر ورزشکاران جهان مى تواند تا رده ١٣٣ صعود کند. در حال حاضر بین رکاب‌زنان کوهستان آسیایى سه دوچرخه‌سوار قزاقستانى، یک دوچرخه‌سوار چین‌تایپه و دو ژاپنى در رنکینگ اتحادیه جهانى دوچرخه‌سوارى از فرانک پرتوآذر بالاتر قرار دارند که جایگاه مطلوبى تا قبل از رقابت‌هاى قهرمانى کوهستان آسیا در دهه دوم اردیبهشت به میزبانى مالزى محسوب مى‌شود. فرانک پرتوآذر که به عنوان لژیونر براى سومین سال سه متوالى عضو باشگاه حرفه‌اى «پامپ فور پیس» سوئیس است، هفته آینده در این کشور مسابقه مهم دیگرى در سطح دو جهانى خواهد داشت تا با آمادگى کامل در قهرمانى آسیا به فکر بهترکردن رنگ مدال‌هاى خود در قاره کهن باشد تا دوباره تاریخ‌ساز شود. این دوچرخه‌سوار ایرانی امیدوار است با توجه به درخشش در رقابت‌هاى بین‌المللى مختلف، اتحادیه جهانى را مجاب کند که براى حضور در المپیک ٢٠٢٤ پاریس یکى از معدود «وایلدکارت‌هاى» موجود به عنوان سهمیه ماده کراس‌کانترى به کشور ایران اهدا شود. اهداى وایلدکارت المپیک یا همان مجوزهاى رسمى که به دعوت‌نامه مشهور است، رسم رایج و راهکارى براى توسعه ورزش در کشورهایى به حساب مى‌آید که قهرمانان بزرگى دارند و این نفرات در سطح بین‌المللى درخشیده‌اند اما نتوانسته‌اند سهمیه حضور در بازی‌هاى المپیک را به هر دلیلى کسب کنند.

کمیته ملى المپیک ایران و فدراسیون دوچرخه‌سوارى باید با ادامه نامه‌نگارى با اتحادیه جهانى این رشته ورزشى در پى درخشش فرانک پرتوآذر در رقابت‌هاى این‌چنینى و تلاش‌هاى مضاعف فردى او در افتخارآفرینى‌هاى مختلف با حضور در مسابقه‌هاى متعدد شرایطى را فراهم آورد تا در ماده کراس‌کانترى و رشته کوهستان، وایلدکارت المپیک به دوچرخه‌سوارى کشورمان اهدا شود. اتفاقى که دور از دسترس نیست و با تلاش‌هاى این دوچرخه‌سوار در سطح بین‌المللى به شرط حمایت مدیریت ورزش کشور احتمال بالایی براى تحقق آن وجود دارد. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها