|

کلاغ بیمه‌ کارگران ساختمانی هنوز به خانه‌اش نرسیده است

بیمه کارگران ساختمانی از آن موضوعاتی است که هنوز به ثمر نرسیده است. هر بار هم که خبری می‌آید، با کلی اما‌و‌اگر درباره‌اش صحبت می‌شود. کارگرانی که هم شغل‌شان جزء سخت‌ترین مشاغل است و هم کارشان از اموری است که به آب‌و‌هوا بستگی دارد. حالا هم که مطابق اخبار مشخص‌شده فقط در سه سال گذشته، بیمه 300 هزار نفر از آنها قطع شده است.

کلاغ بیمه‌ کارگران ساختمانی هنوز به خانه‌اش نرسیده است

شرق: بیمه کارگران ساختمانی از آن موضوعاتی است که هنوز به ثمر نرسیده است. هر بار هم که خبری می‌آید، با کلی اما‌و‌اگر درباره‌اش صحبت می‌شود. کارگرانی که هم شغل‌شان جزء سخت‌ترین مشاغل است و هم کارشان از اموری است که به آب‌و‌هوا بستگی دارد. حالا هم که مطابق اخبار مشخص‌شده فقط در سه سال گذشته، بیمه 300 هزار نفر از آنها قطع شده است.

داستان بیمه کارگران ساختمانی از اول قرن 14 شمسی شروع شد. از آنجا که بحث‌هایی درباره لزوم آن وجود داشت و نهایتا اولین قانون کارگران ساختمانی‌ در سال ۱۳۱۱ تصویب شد که مطابق آن در‌صورتی‌که انواع آسیب، از‌کارافتادگی و حتی فوت رخ داد، غرامتی به کارگران ساختمانی و خانواده آنها پرداخت می‌شد.

با همه این احوال هنوز این موضوع به سامان نرسیده و گویا با دستورات مؤکد بالاترین مقام اجرائی کشور نیز موضوع با مانع مواجه است و با وجود اطلاع‌رسانی رسانه‌های نزدیک به دولت آقای رئیسی‌، «در‌حالی‌که رئیس‌جمهور بارها بر حل هرچه سریع‌تر مشکل بیمه کارگران تأکید کرده و دستور فوری به حل مشکل بیمه کارگران ساختمانی داده است، اما به گفته مقامات کارگری تاکنون اقدامی برای اجرای دستور رئیس‌جمهور صورت نگرفته و بیمه کارگران ساختمانی به مسئله‌ای تبدیل شده است».

کارگران ساختمانی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور هستند و طبق آمارها بیشترین حوادث ناشی از کار مربوط به فعالیت در کارگاه‌های ساختمانی و بخش ساختمان است؛ تا جایی که به گفته فعالان بخش ساختمان  ۵۰ درصد حوادث کشور مربوط به کارگران ساختمانی و ۵۰ درصد مابقی حوادث، مربوط به بیمه‌شدگان دیگر مشاغل است که این مسئله اهمیت و ضرورت پیگیری بیمه کارگران ساختمانی را بیش‌از‌پیش نشان  می‌دهد.

ایسنا در مطلبی که به این موضوع اختصاص داده، نوشته است: رئیس‌جمهور مردادماه سال گذشته در جلسه شورای‌ عالی مسکن با دستور فوری وزیر راه و شهرسازی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر کشور را مکلف کرد با برگزاری جلسه‌ای مشترک موضوع بیمه کارگران ساختمانی را با فوریت بررسی و راهکارهای مساعدت دولت برای تسریع در حل این موضوع را احصا کنند.

در همین راستا اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، درباره وضعیت بیمه کارگران ساختمانی گفته است: نه‌تنها کسی بیمه نشده، بلکه بیمه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بیمه‌شده هم قطع شده است. متأسفانه برخی رویکردها باعث شده تا صنف کارگران ساختمانی به‌طور کامل منحل و بیمه کارگران ساختمانی به مسئله‌ای لاینحل تبدیل شود.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی با گلایه از بی‌اعتنایی درباره بیمه کارگران ساختمانی می‌گوید: مدت چهار سال در مجلس دوندگی کردیم تا به اصلاح بیمه کارگران ساختمانی و افزایش ۲۵‌درصدی عوارض ساختمانی منجر شد و تلاش کردیم تا اصلاحیه ماده ۵ به نتیجه برسد؛ ولی بی‌توجهی به کارگران ساختمانی که شغل آنها جزء مشاغل پرخطر و سخت و زیان‌آور است، مصداق اجحاف و ظلم مضاعف به آنهاست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها