|

موزه لنج‌سازی فضای باز روستای گوران

گوران روستایی است در غرب قشم که لنج‌سازی سنتی در آن رواج دارد و در مجاورت ذخیرگاه زیست‌کره حرا قرار دارد. جنگل‌های حرا تا پنج برابر بیشتر از جنگل‌های دیگر دی‌اکسیدکربن را به خود جذب می‌کنند. از چهار سال پیش ما با همکاری استودیو چهار تلاش کردیم تا جنگل حرا مجاور روستای گوران را در زمینه اکوتوریسم تقویت کنیم و از ساحل مراقبت کنیم.

موزه لنج‌سازی فضای باز روستای گوران

کیمیا امینی: گوران روستایی است در غرب قشم که لنج‌سازی سنتی در آن رواج دارد و در مجاورت ذخیرگاه زیست‌کره حرا قرار دارد. جنگل‌های حرا تا پنج برابر بیشتر از جنگل‌های دیگر دی‌اکسیدکربن را به خود جذب می‌کنند. از چهار سال پیش ما با همکاری استودیو چهار تلاش کردیم تا جنگل حرا مجاور روستای گوران را در زمینه اکوتوریسم تقویت کنیم و از ساحل مراقبت کنیم.

مسئول موزه فضای باز گوران افزود: این منطقه در جنگل حرا «سرزورزوما» نام دارد که دارای یک باریکه شنی است و به دلیل فرسایش شن و گل درخت‌های حرا در معرض نابودی هستند. با مراجعه به دانش بومی و مقایسه وضعیت با جنگل‌های مشابه در دنیا متوجه شدیم بهترین روش برای مقابله با پدیده فرسایش کاشت درخت حراست.

وی اظهار داشت: هدف ما استفاده از مشارکت محلی در فرایند احیا بود. مسیر رویش درختان را با کمک مردم محلی در چند مرحله شناسایی کردیم و شروع به جمع‌آوری دانه، پرورش نهال و کاشت کردیم.

با کمک حامیان در درخت‌کاری کودکان هم مشارکت داده شدند و سازمان منابع طبیعی هم وارد شد و و امسال ۷۰ هزار نهال در دست کاشت است.

دیگر علاقه‌مندان هم می‌توانند با این پروژه همکاری کنند. حامیان این پروژه زیست‌محیطی تلاش می‌کنند تا با کاشت مجدد این درختان خاطره سبز درختان را دوباره زنده کنند.

این طرح امسال نیز مثل سال‌های گذشته، به اطلاع عموم علاقه‌مندان رسید و با مشارکت کمیته ملی موزه‌ها و همیاری اعضای ایکوم علاقه‌مند به محیط زیست در این طرح افرادی از راه دور هم توانستند در کاشت این نهال‌ها در کنار مردم محلی، مشارکت کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها