|

واکنش فلاحت‌پیشه به مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در عمان:

جلوگیری از تنش در منطقه بخشی از مذاکرات میز قرمز است

جلوگیری از تنش در منطقه بخشی از مذاکرات میز قرمز است

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: به دلیل آنکه ایران و آمریکا نتوانستند در قالب احیای برجام تنش‌زدایی کنند، سیاست‌ دو کشور در حال حاضر جلوگیری از افزایش تنش است. چون دو طرف در منطقه‌ای حضور دارند که به شدت درگیر بحران‌های مختلفی بوده‌ که حداقل متحدان دو طرف را در مقابل هم قرار داده است، ازاین‌رو به‌صورت اضطراری، مذاکراتی را با هم انجام می‌دهند. وی در گفت‌وگو با ایلنا، افزود: طبیعتا در این مذاکرات، اصل اساسی جلوگیری از تنش است. ضمن اینکه دو طرف امتیازات متقابلی به هم می‌دهند. به عنوان مثال ایران تا حد زیادی فتیله اقدامات نظامی علیه پایگاه‌های آمریکایی در منطقه تحت عنوان اقدامات گروه‌های نیابتی را کاهش داد و کمک به کاهش عملیات‌ها کرد. طرف مقابل یعنی آمریکا هم نسبت به فروش نفت ایران و البته عدم انسداد بخشی از منابع مالی ایران به‌ویژه در کشورهای منطقه مثل عراق چراغ‌سبز نشان داده است. دو طرف به این مذاکرات نیاز دارند. در درجه اول، این مذاکرات به نفع آمریکاست، چون بایدن سعی می‌کند نقطه قوت خودش را که آن هم نقطه قوت اقتصادی بوده، در انتخابات مقابل ترامپ بزرگ کند. در حال حاضر هم برنامه‌های اقتصادی بایدن پاسخ مناسبی گرفته ولی ترامپ سعی می‌کند نقاط ضعف سیاست خارجی بایدن را بزرگ کرده و به محل رقابت تزریق کند. به همین دلیل بایدن سعی می‌کند با کاهش تنش با ایران، امتیاز یا نقطه ضعف تازه‌ای در اختیار ترامپ قرار ندهد؛ به همین دلیل این مذاکرات کوتاه‌مدت و مخفی نیست.

جلوگیری از تنش در منطقه بخشی از مذاکرات میز قرمز

فلاحت‌پیشه در پاسخ به این سؤال که گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا در راستای کاهش تنش‌های منطقه‌ای انجام می‌شود یا فقط کاهش تنش میان دو دولت است، گفت: ایران و آمریکا از معدود بازیگران منطقه هستند که به دنبال کاهش تنش و جلوگیری از گسترش جنگ فلسطین هستند. وگرنه بقیه بازیگران سودشان در تداوم این تنش است. بنابراین می‌بینیم، عملا دو کشوری که دو سر طیف به حساب می‌آیند، به یک منفعت مشترک در کاهش تنش رسیده‌اند و به طور قطع بخشی از مذاکرات مقطعی که در مکانیسم میز قرمز شکل می‌گیرد، جلوگیری از تنش در منطقه است. طبیعتا این موضوع به یک راه‌حل پایدار منتهی نمی‌شود. معتقدم که بسیاری از بازیگران در موضوع فلسطین، منافع خودشان را دنبال می‌کنند و مردم فلسطین در این منفعت‌جویی هیچ جایگاهی ندارند.

پالس مثبت خبر مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا به بازار

فلاحت‌پیشه در پاسخ به این سؤال که دولت می‌گوید اقتصاد را به مذاکرات گره نمی‌زنیم اما با وجود عدم تأیید رسمی ادعای مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا، این مسئله تأثیر خود در بازار را گذاشته و شاهد ریزش قیمت ارز و پالس مثبت به بازار هستیم، چقدر احتمال دارد مذاکرات منجر به توافقات کوتاه‌مدت شود گفت: دولت مدعی بود که اقتصاد کشور را به مسائل خارجی مثل برجام و گفت‌وگو با آمریکا ربط نمی‌دهد. معتقدم عوامل مختلفی در موضوعی مثل قیمت دلار نقش دارند و شاید مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در قیمت دلار، خود دولت است. یعنی دولت‌ها به عنوان یک ابربازیگر، در بازار دلار حضور دارند و همواره از ابزار قیمت دلار بیشترین بهره را برده‌اند. وی افزود: به عنوان مثال در ماه آخر سال گذشته یعنی اسفندماه، این موضوع مطرح بود که در بودجه امسال حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد. ما دیدیم از همان زمانی که موضوع کسری بودجه مطرح بود، افزایش روزانه قیمت دلار هم شکل گرفت و به شکلی در قالب نوعی بی‌اخلاقی اقتصادی، حتی برخی از محافل نزدیک به دولت، احتمال رسیدن هر دلار به ۱۰۰ هزار تومان را مطرح کردند. همین موضوع باعث شد که بخشی از مردم به بازار دلار حمله‌ور شوند و دلار گران‌قیمت را خریداری کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها