|

گفت‌وگو با امیررضا قوامیان رئیس کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد استان تهران

آموزش، مهارت اشتغال پایدار

اینجانب امیررضا قوامیان «مدیر و مربی آموزشگاه فنی و حرفه‌ای امیران» از کودکی در کنار پدر و مادر که از فرهیختگان آموزشی و از اولین مؤسسان آموشگاه‌های آزاد کشور بوده‌اند در آموزشگاه حضور داشتم و در سال 1385 بعد از فوت پدرم که در حال تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر بودم مسئولیت آموزشگاه را عهده‌دار شدم

آموزش، مهارت اشتغال پایدار

کار خود را چگونه شروع کردید و چه مراحلی را برای رسیدن به هدف کاری‌تان پشت سر گذاشته‌اید؟

اینجانب امیررضا قوامیان «مدیر و مربی آموزشگاه فنی و حرفه‌ای امیران» از کودکی در کنار پدر و مادر که از فرهیختگان آموزشی و از اولین مؤسسان آموشگاه‌های آزاد کشور بوده‌اند در آموزشگاه حضور داشتم و در سال 1385 بعد از فوت پدرم که در حال تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر بودم مسئولیت آموزشگاه را عهده‌دار شدم. و با توجه به علاقه‌ای که به شغل آموزش داشته‌ام این کار را با هدف و طرح‌های ویژه‌ای ادامه دادم. یکی از طرح‌های مفیدی که در سال 94 بعد از چهار سال تلاش به نتیجه رسید طرح «آموزش+ مهارت + اشتغال پایدار» بود که توانستیم با آموزش مهارت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای و اهدای کارت مهارت، تعداد زیادی را که فاقد مهارت کسب‌وکار بودند به بازار کار و اشتغال پایدار که از اهداف دولت تدبیر و امید بود، برسانیم و در ادامه موفق به کسب مجوز کاریابی غیردولتی امیران شدم. بخش بزرگی از موفقیت خود را مدیون پدرم هستم که راهنمای خوبی برایم بوده است.

به نظر شما مهم‌ترین موانع برای یک کارآفرین موفق شدن چیست؟

اگر بخواهیم از ابتدا به فکر موانع باشیم اصلا صحیح نیست، باید وارد کار شد و موانع را رفع کرد، طرح و ایده متفاوت و پشتوانه و انگیزه لازم برای اجرای این طرح‌ها و ایده‌های جدید اولین گام است که می‌تواند برای رسیدن به موفقیت کمک کند.

پشتوانه مالی تا چه اندازه در موفقیت افراد کارآفرین دخیل است؟

پشتوانه مالی برای رسیدن به هدف مهم است. به نظر من برای موفقیت در هر زمینه‌ای چهار شرط لازم است، اراده و خواست، دانش و تخصص، پشتوانه مالی و درنهایت مدیریت درست که دانش و پشتوانه مالی برای موفقیت شرط لازم است ولی کافی نیست. اعتقادم بر این است که در میان چهار عنصر بالا، عاملی که سه عنصر دیگر را به یکدیگر وصل می‌کند، مدیریت است که می‌تواند با هزینه‌های کم ما را به هدف‌های بزرگ برساند.

اگر کسی بخواهد یک کارآفرین باشد شما چه راهنمایی‌ای برای او دارید؟

ابتدا برای شروع هر کاری آموزش و کسب تجربه مهم‌ترین کار است. به نظر من اگر هر شخصی بخواهد کاری را شروع کند ابتدا باید اطلاعات کلی درباره آن شغل کسب کنند.

 از لیست کارهای که باید انجام دهید در هر روز استفاده کنید.

 هدف خود را تعیین کنید و آنها را بنویسید.

 از شکست هراس نداشته باشید.

 از خارج به مسئله نگاه کنید و پاسخ‌های جدید برای آن بیابید.

 ذهن خود را برای دریافت ایده‌های جدید باز کنید و به هر اتفاقی توجه کنید.

بزرگ‌ترین دستاوردهای کارآفرینی از نظر شما برای کشور چیست؟

تعداد زیادی جوانان جویای کار در کشور وجود دارند که نه تنها دولت بلکه هیچ‌کدام از دستگاه‌ها توانایی اشتغال‌زایی برای این افراد را ندارند، از این رو توجه به کارآفرینی، اشتغال‌زایی و مواردی از این دست در کشور بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد. در این میان آموزش علم کارآفرینی، چگونگی استفاده از سرمایه در جهت بازدهی هرچه بیشتر برای جوانان از جمله اقدامات ارزشمندی محسوب شده که می‌تواند نه تنها در عرصه اقتصاد مقاومتی که در آن کاهش وابستگی‌ها و تأکید روی مزیت‌های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی باشد بلکه در خودباوری و افزایش روحیه اعتمادبه‌نفس در بین جوانان بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اینکه منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی، یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته در این راستا چگونگی ایجاد کسب‌وکار خانگی، کسب‌وکار مجازی، کسب‌وکار در مغازه یا شرکت یا سازمان، ارائه کالای جدید، ارائه روش جدید در فرایند تولید، گشایش بازاری جدید، یافتن منابع جدید همه و همه نشان از آموزش در سازمان فنی و حرفه‌ای و کسب مهارت لازم در این زمینه دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها