|

امتحانات تا آخر هفته لغو ‌ شد

باز هم بی‌برنامگی در اعلام برنامه‌ها باعث سردرگمی دانش‌‌آموزان شد. در‌حالی‌که سخنگوی وزارت آموزش‌و‌پرورش از برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان طبق برنامه از پیش تعیین‌شده خبر داده بود و این خبر هم ساعت 10 روز یکشنبه و هم صبح روز دوشنبه منتشر شد، ناگهان ساعت 19 روز دوشنبه خبر آمد که امتحانات دانش‌آموزان تا آخر هفته تعطیل شد.

باز هم بی‌برنامگی در اعلام برنامه‌ها باعث سردرگمی دانش‌‌آموزان شد. در‌حالی‌که سخنگوی وزارت آموزش‌و‌پرورش از برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان طبق برنامه از پیش تعیین‌شده خبر داده بود و  این خبر  هم ساعت 10 روز یکشنبه و هم صبح روز دوشنبه  منتشر شد، ناگهان ساعت 19 روز دوشنبه خبر آمد که امتحانات دانش‌آموزان تا آخر هفته تعطیل شد. طبق خبر اولیه و به گزارش ایسنا، علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌و‌پرورش از برگزاری امتحانات نهایی طبق برنامه از پیش تعیین‌شده خبر داد و گفت: «از دانش‌آموزان تقاضا داریم در وقت مقرر در محل آزمون نهایی حضور یابند و با آمادگی کامل در این آزمون شرکت کنند». بسیاری گمان می‌بردند که پس از حادثه سقوط بالگرد و شهادت 9 نفر از مسئولان کشوری و لشکری، چند روز تعطیلی اعلام شود. اعلام عزای عمومی پس از وقوع حادثه ناگوار از قبیل بلایای طبیعی یا حوادث تروریستی با تلفات زیاد یا درگذشت شخصیت‌های برجسته از سوی حکومت اعلام می‌شود. در رابطه با اتفاقی که برای  رئیس‌جمهوری و همراهانش افتاده بود، هرچند پنج روز عزای عمومی اعلام شده، اما تصمیمی برای تعطیلی عمومی تا قبل از اذان مغرب روز دوشنبه گرفته نشده بود. حتی میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور داری و استخدامی گفت: «قرار بود تعطیلی نداشته باشیم. مشی رئیس‌جمهور این بود که یک روز هم کار مردم روی زمین نماند». شاید دانش‌آموزان بعد از به تعویق افتادن امتحانات به دلیل حاضرنبودن کارت‌های امتحانات نهایی، انتظار تعطیلی را داشتند، اما اعلام شده بود تعطیلی در کار نیست و مسئولان آموزش‌و‌پرورش از دانش‌آموزان خواسته‌اند تا از هرگونه اطلاع‌یابی درخصوص امتحانات از مراجع غیررسمی خودداری کنند. در نهایت باز هم دانش‌آموزان سردرگم شدند و نمی‌دانستند برای کدام امتحان آماده شوند. 

تعطیلی برای کارت‌های نهایی

چند روز پیش و درست چند ساعت مانده به برگزاری اولین آزمون نهایی امسال، خبر آمد که امتحانات به تعویق افتاد. این در حالی بود که خانواده‌های حدود دو‌ میلیون دانش‌آموز پایه دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان، طی چند روز منتهی به امتحانات احساس عصبانیت، استرس و نگرانی زیادی را تجربه کرده بودند؛ دلیلش هم عدم موفقیت برای دریافت کارت امتحان نهایی بود.

یک کار ساده

شاید این سؤال مطرح شود که اصلا چرا خانواده‌ها درگیر دریافت کارت شدند و خود دانش‌آموزان که به این امور آشناتر هستند، 

پیگیری نکردند؟

وزیر آموزش‌و‌پرورش 14 اردیبهشت اعلام کرد: «ما در آستانه الگوشدن برای جهان هستیم، ما به قله نزدیک شده‌ایم و کسی که می‌تواند این الگوشدن را رقم بزند نظام تعلیم و تربیت کشور است». با این سخنان نویدبخش، کمتر کسی فکر می‌کرد که دریافت کارت امتحان نهایی تبدیل به یک پروسه زمان‌بر چندروزه و همراه

با ناکامی باشد. دانش‌آموزان و خانواده‌ها فکر می‌کردند یک مراجعه به سایت است و زدن دکمه پرینت و تمام!  یک کمک کوچک به فرزندشان! خانواده‌‌ها قرار بود سر کار یا سر راه خانه، پرینت کارت را بگیرند. آنان فکر می‌کردند یک کمک کوچک به فرزندشان می‌کنند؛ آن‌هم دانش‌آموزانی که در حال آماده‌شدن برای امتحانات نهایی هستند. امتحانات ترمیمی که نمراتش در رتبه کنکور تأثیر دارد. البته برخی معتقدند این پیگیری‌ها فقط در بخشی از خانواده‌ها رخ می‌دهد. تغییرات لحظه‌ای مقررات کنکور به‌خصوص حالا که این پروسه طولانی‌ شده و سه سال از عمر دانش‌آموزان به آن اختصاص پیدا کرده است، به اندازه کافی استرس‌زا‌ست و مسئولان به نظر می‌رسد درصددند هیجان بیشتری به زندگی‌ دانش‌آموزان بدهند.

مسیر چندروزه

هفته پیش اعلام شد برای پرینت کارت نهایی به سایت دانا مراجعه شود. در نهایت ۲۴ ساعت مانده به برگزاری اولین امتحان اعلام شد که می‌شود فقط با شناسنامه به حوزه رفت. ۱۵ ساعت به برگزاری امتحان نهایی هم که خبر از تعویق امتحان و انجام آزمون در روزهای پایانی داده شد. مراجعه دو میلیون نفر حداقل روزی یک بار به سایت یعنی در این چند روز می‌شود حداقل 12 میلیون مراجعه طی چند روز؛ آن هم سایتی که بار زیادی را نمی‌تواند تحمل کند.

این بار که گذشت، شاید شرایط مدیریتی باید بهتر شود. هرچند با شرایط پیش‌آمده نمی‌توانیم انتظار زیادی داشته باشیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها