|

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در تمام 34 مورد اتهامی مجرم شناخته شد

عطش انتقام و عدالت

صدور حکم دادگاه نیویورک علیه دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهور سابق آمریکا که باعث شد او به اولین رئیس‌جمهور سابق تبدیل شود که رسما مجرم شناخته شده است، واکنش‌های متعددی داشت.

عطش انتقام و عدالت

صدور حکم دادگاه نیویورک علیه دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهور سابق آمریکا که باعث شد او به اولین رئیس‌جمهور سابق تبدیل شود که رسما مجرم شناخته شده است، واکنش‌های متعددی داشت. دونالد ترامپ در ۳۴ مورد جعل سوابق تجاری مجرم شناخته شده است. هیئت‌ منصفه ۱۲‌نفره به اتفاق آرا، رأی خود را پس از کمتر از دو روز بررسی، ارائه کرد. با این نتیجه، دونالد ترامپ اولین رئیس‌‌جمهور آمریکا می‌‌شود که در دادگاهی کیفری مجرم شناخته شده است. پس از اینکه هیئت ‌منصفه در منهتن نیویورک ترامپ را به دلیل جعل سوابق تجاری مجرم شناخت، پاسخ داد و گفت که این «ننگ‌‌آور» و «متقلبانه» است. رئیس‌جمهور سابق پس از خروج از دادگاه به خبرنگاران گفت‌ این امر ظاهرا به دستور کاخ سفید انجام شده است. او با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در چند ماه آینده، گفت‌: «حکم واقعی پنجم نوامبر از سوی مردم ارائه خواهد شد» و افزود که این امر از روز اول تقلبی بود. رئیس‌جمهور سابق آمریکا به خبرنگاران گفت‌ کار اشتباهی انجام نداده‌ و بی‌‌گناه است. او افزود: «به مبارزه ادامه خواهیم داد. تا آخر می‌‌جنگیم و پیروز می‌‌شویم». ترامپ افزود: «اشکال ندارد، من برای کشورمان مبارزه می‌‌کنم، برای قانون اساسی‌‌‌‌مان می‌‌جنگم». یکی از وکلای ترامپ به سی‌ان‌ان گفت‌ تیم حقوقی درخواست تجدیدنظر ارائه خواهد کرد و پرونده را در اختیار دادگاه تجدیدنظر نیویورک قرار خواهد داد. قاضی خوان مرچان‌ تاریخ صدور حکم را برای ۱۱ جولای تعیین کرد؛ این تاریخ چهار روز قبل از کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان است که در آن رئیس‌‌جمهور سابق آمریکا قرار است به ‌طور رسمی به‌عنوان نامزد حزب جمهوری‌‌خواه معرفی شود. دونالد ترامپ با اینکه مجرم شناخته شده‌، اما از نامزدی برای ریاست‌‌جمهوری منع نشده است. پس از صدور حکم، تاد بلانچ، وکیل دونالد ترامپ، از قاضی مرچان خواسته بود تا این حکم را نپذیرد و استدلال کرد که این حکم به شهادت غیرقابل اعتماد شاهد اصلی پرونده، مایکل کوهن که وکیل سابق دونالد ترامپ است، استناد می‌‌کند. قاضی مرچان سریعا این درخواست را رد کرد. در پرونده این دادگاه، دادستان‌ها مدعی بودند رئیس‌جمهور سابق آمریکا به استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های پورن، پول داده تا از افشاگری او درخصوص رابطه ادعایی آنها جلوگیری کند تا کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ او لطمه نبیند. ترامپ اتهامات خانم دنیلز و خانم مک‌دوگال را تکذیب و اعلام بی‌گناهی کرده است. ترامپ بارها این پرونده جنایی را آزار و اذیت سیاسی و مداخله در انتخابات خوانده بود. او هنوز با سه محاکمه دیگر در واشنگتن، جورجیا و فلوریدا به دلیل تلاش‌‌هایش برای اعتراض به نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و رسیدگی به اسناد طبقه‌‌بندی‌شده مواجه است. ترامپ در هشتم می‌ در شبکه‌های اجتماعی توضیح داد که به دلیل دستور سکوت نمی‌تواند به «دروغ‌ها و اظهارات نادرستی» که در طول محاکمه مطرح می‌شوند، پاسخ دهد. ترامپ و وکلای او معتقدند دستور سکوت حق قانونی آزادی بیان او را نقض می‌کند.

حکم دادگاه

هیئت منصفه پس از گذراندن یک دادگاه شش‌هفته‌‌ای که شامل شهادت استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های پورن، درباره رابطه‌‌ای است که او می‌‌گوید با دونالد ترامپ در سال ۲۰۰۶ داشته، ترامپ را به دلیل جعل اسناد تجاری مجرم شناخته است. ترامپ منکر این برخورد می‌‌شود و اعتراف به بی‌‌گناهی می‌‌کند. این حکم پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری پنجم نوامبر، زمانی که ترامپ،‌ نامزد احتمالی جمهوری‌‌خواهان، تلاش می‌‌کند کاخ سفید را از جو بایدن پس بگیرد، بی‌‌سابقه است. ترامپ تخلفات خود را رد کرده است و انتظار می‌‌رود درخواست تجدید‌نظر کند. او با حداکثر چهار سال حبس در هر مورد مواجه است؛ هر‌چند دیگرانی که به این جرم محکوم می‌‌شوند، اغلب مجازات کوتاه‌‌تری از‌جمله جریمه نقدی یا مشروط دریافت می‌‌کنند. بر اساس قانون اساسی آمریکا، اگر ترامپ پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شود، حتی زندانی‌شدن، او را از مبارزات انتخاباتی یا تصدی پست منع نمی‌‌کند. آغاز بحث در دادگاه ترامپ از اواسط ماه آوریل آغاز شد و رئیس‌‌جمهور سابق از آن زمان به مدت چهار روز در هفته در جلسات دادگاه شرکت کرده است. او با حضور در رسانه‌ها و رسانه‌های اجتماعی گفته است‌ محاکمه نوعی مداخله در انتخابات است؛ زیرا او را از تبلیغات انتخاباتی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری منع کرده است. او همچنین مدعی شده است‌ حکم سکوت قاضی به ترامپ ناعادلانه بوده و مانع از پاسخ‌گویی به ادعاهای موجود در پرونده شده است.

آنچه در پیش است

اگر درخواست تجدیدنظر نتیجه‌بخش نباشد، ترامپ با مجازات زندان، عفو مشروط یا جریمه نقدی مواجه خواهد شد. تصمیم‌گیری درباره حکم نهایی برعهده قاضی پرونده، خوان مرچان، خواهد بود. آلوین براگ، دادستان منطقه‌ای منهتن، درباره اینکه دادستان‌ها به دنبال مجازات زندان هستند یا خیر، اظهار‌نظری نکرد. قاضی صبح روز ۱۱ جولای را برای صدور حکم تعیین کرده که چهار روز قبل از کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان است؛ کنوانسیونی که قرار است نام ترامپ را به ‌طور رسمی به‌عنوان نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه معرفی کند. ترامپ با وجود محکومیت در دادگاه، مشکلی برای نامزدی نخواهد داشت.

جرائم

این محاکمه شش‌‌هفته‌ای حول محور ۱۳۰ هزار دلاری انجام گرفت که مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ، قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ به بازیگر فیلم‌های بزرگسال، استورمی دنیلز ‌با نام اصلی استفانی کلیفورد، پرداخت کرده بود. آلوین براگ، دادستان منطقه‌ای منهتن، مدعی شد ‌کوهن از جانب ترامپ به خانم کلیفورد حق‌السکوت داده تا درباره رابطه ادعایی با رئیس‌جمهور سابق آمریکا حرفی نزند که ترامپ آن را تکذیب کرده است. دادستان منطقه ترامپ را متهم کرد که مبالغ پرداختی به کوهن را برای لاپوشانی جرمی دیگر انجام داده که جعل سوابق تجاری و نوعی جرم محسوب می‌شود. دادستان‌ها مدعی شدند ‌جرم ثانویه او به قانون انتخابات نیویورک مربوط می‌شود که دسیسه‌چینی به روش‌های غیرقانونی برای تسهیل یا جلوگیری از انتخاب افراد در مناصب دولتی را جرم می‌داند. رفتار غیرقانونی مد‌نظر دادستان‌ها شامل نقض قانون کارزار انتخاباتی فدرال، جعل سوابق تجاری و نقض قوانین مالیاتی می‌شوند. قاضی مرچان گفته بود ‌اعضای هیئت منصفه مجبور نیستند بر سر «رفتار غیرقانونی» به اجماع برسند. ترامپ در جریان محاکمه بر بی‌گناهی خود از تمام موارد اتهامی تأکید کرد.

چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

جرائمی که ترامپ به ارتکاب آنها محکوم شده، جزء جرائم کلاس E محسوب می‌شوند که طبق قوانین نیویورک، پایین‌ترین سطح جرم هستند. هر کلاسی حداکثر چهار سال حبس دارد، اما قانون ایالتی حداکثر مجازات ممکن را به ۲۰ سال محدود کرده است. ترامپ احتمالا در اسرع وقت برای محکومیت خود درخواست تجدید‌نظر ثبت خواهد کرد. او برای این کار ۳۰ روز فرصت دارد. اما اگر شکست بخورد، سرنوشت او در دستان قاضی‌ای خواهد بود که پیش‌‎تر او را فردی مغرض و فاسد خوانده بود.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جریان محاکمه دو مرتبه با استناد به تضاد منافع خواستار استعفای قاضی مرچان شد. یکی از موارد ادعایی ترامپ این بود که دختر قاضی مرچان، لورن مرچان، مدیر یک شرکت مشاوره سیاسی است که به حضور کارزار انتخاباتی بایدن-هریس در فهرست مشتریان خود می‌بالد. قاضی مرچان همچنین به ترامپ دستور داد که نباید درباره کارکنان دادگاه، دادستان‌ها، شهود احتمالی، اعضای هیئت منصفه و اعضای خانواده قاضی اظهار‌نظر کند. ترامپ در جریان محاکمه به دلیل نقض دستور سکوت، ۹ هزار دلار جریمه شد. بسیاری از کارشناسان حقوقی می‌گویند ترامپ حکم زندان نمی‌گیرد. براگ در سخنان خود درباره محکومیت ترامپ، در ۳۰ می‌ به این سؤال که آیا دادستان‌ها به دنبال مجازات زندان هستند یا خیر؟ پاسخ نداد. به غیر از زندان، عفو مشروط یا حبس خانگی نیز جزء گزینه‌های احتمالی هستند. صدور حکم به صلاحدید قاضی مرچان بستگی دارد که سوابق کیفری ترامپ -‌او فاقد سابقه کیفری است- و عواملی مانند سوابق شخصی و خود جرم را در نظر خواهد گرفت. همچنین ممکن است ‌قاضی اجازه دهد تا زمانی که دادگاه تجدید‌نظر ترامپ به نتیجه نرسیده است، اجرای حکم به تعویق بیفتد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در بیرون از دادگاه، ضمن «ننگین» خواندن محکومیت خود گفت از این تصمیم دلسرد نشده است.

نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری

ترامپ با وجود محکومیت می‌تواند کارزار خود را برای بازگشت به کاخ سفید ادامه دهد. هیچ بندی در قانون اساسی آمریکا وجود ندارد که محکومان را از نامزدی یا خدمت در عالی‌ترین مناصب آمریکا منع کند. چهار روز پس از صدور حکم، کمیته ملی جمهوری‌خواه قرار است نام ترامپ را به‌عنوان نامزد اصلی حزب معرفی کند. کنگره جمهوری‌خواهان از ۱۵ جولای آغاز می‌شود. تنها چیزی که می‌تواند جلوی نامزدی فرد را بگیرد -‌غیر از اینکه فرد متولد آمریکا نباشد یا از والدین آمریکایی به دنیا نیامده باشد، کمتر از ۳۵ سال داشته باشد و مدت‌زمان شهروندی او در آمریکا کمتر از ۱۴ سال باشد- این است که سنا تصمیم بگیرد او را کنار بگذارد. اما صدور چنین رأیی که مستلزم تأیید اکثریت است، زمانی رخ می‌دهد که فرد در محاکمه استیضاح مجرم شناخته شود؛ محکومیتی که تأیید آن به رأی دوسوم نمایندگان بستگی دارد. رسیدگی به این مسئله در مجلس انجام می‌گیرد. ترامپ علاوه‌ بر محکومیت نیویورک همچنان درگیر دو پرونده فدرال است که یکی از آنها توسط بازپرس ویژه، جک اسمیت‌ و دیگری توسط دادستان منطقه‌ای فولتون، فانی ویلیس، در رابطه با انتخابات ۲۰۲۰ در جورجیا به جریان افتاده است. مشکلات حقوقی فزاینده ترامپ مسیر انتخاباتی او را ناهموار کرده‌اند. با برگزاری اولین مناظره ریاست‌جمهوری در ۲۷ ژوئن، نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه بدون تردید ترجیح می‌دهد ‌به‌ جای مبارزه برای آزادی خود، برای پیروزی در انتخابات بجنگد. حتی اگر ترامپ قبل از انتخابات به زندان محکوم شود، در صورت پیروزی در انتخابات همچنان می‌تواند به‌عنوان فرمانده کل قوا خدمت کند. او همچنان می‌تواند دستور اقدامات نظامی را صادر کند، لوایح را به امضا برساند، در پرونده‌های فدرال از اختیار عفو استفاده کند، پای بیانیه‌ها را امضا کند و تمام مسئولیت‌های رئیس‌جمهور را برعهده بگیرد. اینکه دفتر ریاست‌جمهوری در بازداشتگاه یا زندان چه شکلی خواهد داشت، موضوع دیگری است، اما او مانند هر رئیس‌جمهور دیگری از حفاظت سرویس مخفی برخوردار خواهد بود. او حتی به‌عنوان رئیس‌جمهور سابق کشور نیز از حفاظت سرویس مخفی برخوردار است، مگر اینکه خودش با آن مخالفت کند که با توجه به تهدیداتی که علیه او وجود دارد، بسیار بعید است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها