|

پایش سالانه ۶۰ درصد تالاب‌ها توسط سازمان محیط‌زیست

معاون محیط‌ زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه این سازمان در سال ۱۴۰۲، نقشه راه توسعه دریامحور در استان‌های ساحلی و جزایر را با همکاری نهادهای ذی‌ربط تدوین کرد، گفت: پایش مستمر کمی و کیفی تالاب‌ها از اقدامات مهم سازمان محیط ‌زیست برای حفاظت از این اکوسیستم‌های ارزشمند در دولت سیزدهم بوده و متوسط پایش آبی سالانه تالاب‌های کشورمان در دولت سیزدهم به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

پایش سالانه ۶۰ درصد تالاب‌ها  توسط سازمان محیط‌زیست

ایسنا: معاون محیط‌ زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه این سازمان در سال ۱۴۰۲، نقشه راه توسعه دریامحور در استان‌های ساحلی و جزایر را با همکاری نهادهای ذی‌ربط تدوین کرد، گفت: پایش مستمر کمی و کیفی تالاب‌ها از اقدامات مهم سازمان محیط ‌زیست برای حفاظت از این اکوسیستم‌های ارزشمند در دولت سیزدهم بوده و متوسط پایش آبی سالانه تالاب‌های کشورمان در دولت سیزدهم به ۶۰ درصد افزایش یافته است. مجتبی ذوالجودی با تأکید بر ضرورت محاسبه دقیق نیاز آبی تمام تالاب‌ها گفت: در حال حاضر نیاز آبی همه تالاب‌های مهم کشور با کمک دانشگاه‌ها مشخص شده و حقابه محیط‌زیستی هر تالاب نیز بر اساس این نیاز آبی تعیین شده است. در کنار این مسئله، با همکاری دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط به این نتیجه رسیده‌ایم که باید نیاز آبی حوضه‌های آبخیز مربوط به تالاب‌های مهم کشور نیز مشخص شود و در همین راستا تعیین نیاز آبی حوضه‌های آبخیز به عنوان یک اقدام جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است. 

پایش سالانه کمی و کیفی ۶۰ درصد تالاب‌ها توسط سازمان محیط ‌زیست

 ذوالجودی با بیان اینکه پایش مستمر کمی و کیفی تالاب‌ها از دیگر اقدامات سازمان محیط ‌زیست برای حفاظت از این اکوسیستم‌های ارزشمند کشور است، اظهار کرد: در حالی که در دولت قبل متوسط پایش آبی سالانه تالاب‌های کشورمان حدود ۴۰ درصد بود، در دولت سیزدهم این رقم به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط‌ زیست به ضرورت ثبت تعداد بیشتری از تالاب‌های کشور در کنوانسیون بین‌المللی حفاظت از تالاب‌ها (کنوانسیون رامسر) نیز اشاره کرد و یادآور شد: هرچقدر تعداد تالاب‌های جهانی ثبت‌شده ایران بیشتر باشد، قطعا منافع بین‌المللی بیشتری در مذاکره‌های محیط‌زیستی نصیب کشورمان خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای تدوین دستورالعمل ترویج گردشگری در حاشیه تالاب‌ها

ذوالجودی با تأکید بر اینکه باید شهرهای تالابی کشور نیز در کنوانسیون رامسر به ثبت برسند، اظهار کرد: این اقدام به اجرای برنامه‌های بهتر در زمینه حفظ و احیای تالاب‌ها کمک می‌کند که انجام آن در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته و دستورالعمل‌های لازم در این زمینه توسط سازمان محیط‌ زیست تدوین شده است. معاون محیط‌ زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست تأکید کرد: یکی از ضعف‌هایی که پیش از این در زمینه حفاظت از تالاب‌های کشور وجود داشت، فقدان دستورالعمل‌های کاربردی برای مدیریت و احیای تالاب‌ها بود که خوشبختانه سازمان محیط‌ زیست در دوره کنونی مدیریتی خود تدوین و اجرای این دستورالعمل‌ها را آغاز کرده است. او با بیان اینکه یکی از دستورالعمل‌های در دست تدوین در این زمینه، ترویج گردشگری در حاشیه تالاب‌ها با محوریت جوامع محلی بوده است، اظهار کرد: تدوین این دستورالعمل‌ها موجب شده است با توجه به مسئولیت واگذارشده به استانداری‌ها برای مدیریت زیست‌بومی تالاب‌های کشور، نوعی وحدت رویه بین دستگاه‌های ذی‌ربط در هر استان در زمینه انجام اقدامات لازم برای مدیریت و احیای هر تالاب ایجاد شود.

امکان صرفه‌جویی ۲۷‌درصدی در مصرف آب کشاورزی با اجرای برنامه‌های ترویجی

ذوالجودی همچنین با اشاره اقدامات آموزشی و ترویجی انجام‌شده توسط سازمان محیط‌ زیست برای حفظ و احیای تالاب‌ها توضیح داد: با توجه به اینکه بخش کشاورزی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آب کشور است، طبیعتا در هر حوضه آبخیز که صرفه‌جویی بیشتری در مصرف آب در این بخش انجام شود، سهم تالاب‌ها نیز از منابع آبی آن حوضه بیشتر خواهد شد. در دولت سیزدهم، سازمان حفاظت محیط ‌زیست با همین رویکرد حدود ۲۰۰ روستا را در سطح کشور به‌عنوان نمونه انتخاب کرد و در آنها ضمن همکاری با دستگاه‌های استانی زیرمجموعه وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و همچنین استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی، هم به انجام پژوهش‌های علمی پرداخت و هم کلاس‌های آموزشی را برای کشاورزان برگزار کرد. او در پایان خاطرنشان کرد: نتایج پژوهش‌های انجام‌شده در ۲۰۰ روستای پایلوت اجرای طرح ترویجی سازمان محیط ‌زیست به ما نشان داد اگر بتوانیم همراهی عموم کشاورزان را در هر روستا جلب کنیم، می‌توانیم مصرف آب لازم برای آبیاری مزارع و باغات را به طور متوسط در هر روستا به میزان ۲۷ درصد کاهش دهیم؛ بنابراین اگر بتوانیم این اقدام را در تمام تالاب‌های همه حوضه‌های آبخیز کشورمان دنبال کنیم، قطعا به نتایج بسیار بزرگی هم در احیای تالاب‌ها و هم در کاهش تنش آبی نقاط مختلف کشورمان دست پیدا خواهیم کرد. البته این کار حتما با همکاری تمام دستگاه‌های ذی‌ربط ممکن است و سازمان محیط‌ زیست نمی‌تواند به‌تنهایی موضوع را به نتیجه برساند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها