|

حل چالش‌های پادگان‌ها با مهارت‌های صنایع‌ دستی

مریم جلالی، معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، در نشست مشترک قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی نیروهای مسلح و معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی گفت: اگر یکی از چالش‌های پادگان‌های ما مسائل عاطفی و روانی است، می‌شود با مهارت‌های صنایع‌ دستی آن را حل کرد و به مقابله با این چالش برخاست.

حل چالش‌های پادگان‌ها با مهارت‌های صنایع‌ دستی

مریم جلالی، معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، در نشست مشترک قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی نیروهای مسلح و معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی گفت: اگر یکی از چالش‌های پادگان‌های ما مسائل عاطفی و روانی است، می‌شود با مهارت‌های صنایع‌ دستی آن را حل کرد و به مقابله با این چالش برخاست.

او ادامه داد: صنایع‌ دستی را مهارت هویتی می‌دانم و فکر می‌کنم حتی این رفت‌و‌آمدی که بین اقلیم‌های مختلف ما در حوزه سربازی هست، یک فرصت به شمار می‌رود. همچنین به نیروهای مسلح، به چشم شبکه‌ای از ظرفیت‌ها نگاه می‌کنم و به‌همین‌دلیل به هر استانی که می‌روم، پیگیر این هستم که حاصل تفاهم‌نامه‌ها چه بوده است و شما با آن اتصال برقرار کردید؟ چون معتقدم این هم‌افزایی‌ها منتج به نتیجه‌ای می‌شود که مدنظر حضرت آقا است.

جلالی در ادامه بیان کرد: آموزش در صنایع‌ دستی چند‌وجهی است، یعنی آموزش مثل انتقال دانش نیست که فکر کنید فقط یک انتقالی اتفاق می‌افتد. در صنایع‌ دستی آموزش، پیوند نسلی است و آموزش نمایش و علاقه‌مند‌کردن و اعتماد به باور و هویت ملی و اعتماد‌به‌نفس پیدا‌کردن است. ما با صنایع‌ دستی می‌توانیم سلامت روان و سلامت اجتماعی و سلامت ارتباطی را تحقق ببخشیم و این در حوزه‌های مختلف تجربه شده است.

معاون صنایع‌ دستی کشور افزود: اگر یکی از چالش‌های پادگان‌های ما مسائل عاطفی و روانی است، می‌شود با صنایع‌ دستی آن را حل کرد و به مقابله با این چالش نشست. به‌همین‌خاطر ما نباید متوسط‌پسندی کنیم و فقط به کمّیت بسنده کنیم.

او در ادامه گفت: برای مثال اتفاقی که در استان فارس افتاد و من از آن خانه بازدید کردم که ما یک خانه صنایع‌ دستی را با این شرط به هنرمندان واگذار کردیم که هنرمندان پیش‌کسوت موظف شوند در روزهایی به پرسنل وظیفه آموزش دهند و این به خودی خود هم‌گرایی عاطفی ایجاد کرده است و بعدا در نمایشگاه آثارشان را به نمایش گذاشته و از فروش آنها به درآمد رسیدند. همین موضوع برای ما اقدام روی زنجیره ارزش است.

جلالی ادامه داد: نکته‌ای که سردار گودرزی به آن اشاره کردند، توجه به نقشه توسعه استان و حضور بخش خصوصی و کارگاه‌های بزرگ است که ما در این بخش به‌شدت نیاز به نیروی کار داریم. منظور این است که آموزش صنایع‌ دستی را یک‌طرفه نبینیم و آن را تعاملی بین مهارت‌های از پیش آموخته سربازان وظیفه و صنایع‌ دستی بدانیم.

او در ادامه نیز افزود: آمایشی که به آن اشاره کردم، برای اینکه هدف شما مبتنی بر غناسازی و ارتقای بهره‌وری در دوره وظیفه خدمت باشد، هم‌گرایی ایجاد می‌کند و ما آماده‌ایم هم سربازانی که از قبل این مهارت را دارند یا مهارت‌های جانبی که سرباز می‌تواند به صنایع‌ دستی ارائه دهد؛ یعنی معاونان صنایع‌ دستی کشور روی پادگان‌ها به‌عنوان یک ظرفیت بالقوه در همه عناصر زنجیره ارزش نگاه کنند. یعنی ممکن است ما یک سرباز وظیفه استاد داشته باشیم و حتما نباید یک استاد بفرستیم. ممکن است یک سرباز وظیفه‌ای داشته باشیم که بتواند به این استاد ما در راستای راه‌اندازی پلتفرمش کمک کند.

جلالی ادامه داد: بهتر است ذهن‌مان را بازتر کنیم و به قول امروزی‌ها هیبریدی و چندمنظوره فکر کنیم. چون آموزش، نمایش، فروش و تجربه صنایع‌ دستی همگی در یک عرصه و یک جا قرار دارد. برخی ظرفیت‌ها هم باید خلاقانه به کار گرفته شود تا بتوانیم بهره‌وری لازم را برای اغنای دوره سربازی که مدنظر شما است، محقق کنیم.

معاون صنایع‌ دستی کشور گفت: از معاونان می‌خواهم تا به مفاد تفاهم‌نامه دقت داشته باشند. این مفاد تنها یک آموزش صرف نیست و ما یک هم‌گرایی با ستاد قرارگاه مهارت داریم و باید مهارت را امری انسانی ببینیم.

 

 

نظرسنجی

اگر در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنید، به کدام یک از گزینه‌های تایید شده رای خواهید داد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها