مورد عجیب یک سریال
24 بهمن ماه 1403 بود که ساترا در بیانیهای اعلام کرد سریال «تاسیان» بدون طی مراحل کامل اخذ مجوز منتشر شده و رسیدگی به تخلفات آن در دست پیگیری است. ساترا تأکید کرد: این سریال علیرغم جلسات متعدد کارشناسی و تبیین اشکالات مضمونی نتوانست تأیید فیلمنامه و مجوز تولید را بگیرد. بیانیه ساترا میافزاید: سریال «تاسیان» به دلیل عدم اصلاح ایرادات هنوز موفق به دریافت مجوز انتشار نشده و رسیدگی به تخلف عوامل تولید و سکوی انتشاردهنده در دست پیگیری است.


شرق: 24 بهمن ماه 1403 بود که ساترا در بیانیهای اعلام کرد سریال «تاسیان» بدون طی مراحل کامل اخذ مجوز منتشر شده و رسیدگی به تخلفات آن در دست پیگیری است. ساترا تأکید کرد: این سریال علیرغم جلسات متعدد کارشناسی و تبیین اشکالات مضمونی نتوانست تأیید فیلمنامه و مجوز تولید را بگیرد. بیانیه ساترا میافزاید: سریال «تاسیان» به دلیل عدم اصلاح ایرادات هنوز موفق به دریافت مجوز انتشار نشده و رسیدگی به تخلف عوامل تولید و سکوی انتشاردهنده در دست پیگیری است. این در حالی است که درست چند روز قبل، ساترا با توجه به اخبار منتشرشده درباره سریال «تاسیان» اطلاعیهای منتشر کرد. «ملاحظه ساترا درخصوص سریال «تاسیان» به دلیل لزوم دریافت پاسخ استعلام خانم تینا پاکروان کارگردان سریال بود که چهارشنبه صبح مورخ ۱۷ بهمن مراحل دریافت پاسخ استعلام ایشان از نهادهای قانونی مرجع استعلام تکمیل شد و بر همین اساس موضوع انتشار سریال ایشان در بعدازظهر همان روز یعنی چهارشنبه ۱۷ بهمنماه در شورای صدور مجوز ساترا به شکل رسمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
البته پیش از این، سریال مذکور به شکل غیررسمی در شورای صدور مجوز ساترا مطرح شده بود و اصلاحات مد نظر شورای صدور مجوز برای صدور مجوز سریال مشخص بود. همچنین لازم به تأکید است شورای صدور مجوز ساترا درخصوص این سریال ملاحظات محتوایی مشخصی بر اساس آییننامهها و قوانین محتوایی داشته است که امیدواریم در هنگام پخش، ملاحظات محتوایی شورای صدور مجوز ساترا رعایت شود تا شاهد شکلگیری چالش جدید درخصوص این سریال نباشیم».
با پخش اولین قسمت مجموعه «تاسیان» به کارگردانی تینا پاکروان، ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر کشور از مدیران ساترا و عوامل پلتفرم مربوطه شکایت کرد. حجتالاسلام یاسر خلیلی، مدیر کل حقوقی ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر کشور درباره علت شکایت از مدیران ساترا عنوان کرد: متأسفانه مدیران ساترا به سریالی اجازه پخش دادهاند که به صورت مشخص موضوع حیا و عفت در جامعه را هدف قرار داده است.
اظهار نظر درمورد این سریال چه در فضای رسمی و چه مجازی بحث و نظرهای مختلفی را ایجاد کرد. تسنیم در بخشی از گزارشی درباره این سریال نوشت: «جذابیت داستانِ «تاسیان» مرور تاریخی است که برای نسل امروز ضرورت دارد اما شاید میبایست کارگردان یکمقداری در استفاده بیش از حد از مشروبات الکلی و مواردی از این دست، تعادل را در دستور کار خودش قرار میداد. بسیاری از سکانسها و پلانها شخصیتهای اصلی یا در حال مصرف مشروبات الکلیاند یا جشنهای مختلط و حجابهای آنچنانی که البته به دلیل روایتگری دوران تاریخی سریال، ایجاب میکند اما افراط آنقدری به چشم میآید و شاید همین نکته مسئلهساز شده است. البته نداشتن مجوز تولید و نمایش و بیانیه ساترا، انتقادهای ستاد احیای امربهمعروف و نهیازمنکر و مواردی از این دست هم باعث شد نام «تاسیان» چه قبل از شروع پخش و چه الان پس از دو قسمتِ پخششده، بیش از بقیه در فضای رسانه و شبکههای اجتماعی مطرح شود...».
اما نقدها به این سریال به همینجا ختم نمیشود و فارغ از تمام نقد و نظرات، موضوع اصلی این جریان نگاه ساترا بهعنوان نهاد تنظیمگر به شبکه نمایش خانگی است. اتفاقی که باعث شده بیشتر از تنظیمگری، هرازگاهی با انتشار نامههای متناقض، تصمیمگیری درست درمورد آثار نمایش خانگی با خلأیی اساسی مواجه شود.
کیوان کثیریان، منتقد صاحبنام سینمای ایران، دراینباره در صفحه شخصی خود نوشت: «بعد از تماشای سه قسمت از تاسیان، بر شخص من مسجل شد که این حجم وسیع از حملات گسترده و غیرعادی به یک سریال، یک کمپین مشخص از سوی کسانی یا جاهایی است که البته حدسزدنش نمیتواند چندان دشوار باشد. به گمانم این، شاید یک پروژه چرب و چیلی باشد که برخی از تازه به دوران رسیدهها، بیسوادها، نیوفیسهایی که جلوی اسمشان مینویسند منتقد، تندروهای جعلی و ویروسها و لمپنهای رسانهای دارند از چربی ماجرا، بهرهمند میشوند.
یک روز به دستاویزِ پوشش آویزان میشوند، یک روز به نوشیدنی، یک روز به تاریخ، یک روز به ساواک و حتی یک روز به نام خانوادگی کارگردان. اینها به تلاش برای ترور یک شخص بیشتر شبیه است تا هر چیز دیگر. تازه یکی هم نیست بگوید اگر پیش از انقلاب همه باحجاب بودند و به جای مشروب آبمیوه میخوردند و قسعلیهذا، پس اصلا چرا انقلاب کردید؟ اگر تئاتر شهر و موزه هنرهای معاصر و احتمالا ورزشگاه آزادی و پارک لاله و... بد و اخ است، چرا تخریبشان نکردید؟ چرا ازشان استفاده میکنید؟ همه باید شبیه تلویزیون سریال بسازند؟
قطعا تاسیان اشکال و ایراد کم ندارد که بشود دربارهاش درست و منطقی حرف زد ولی اینکه حتی یک نفر از اینها یک انتقاد قابل شنیدن و فنی در چنته ندارد و همهشان با میزان قابل توجهی از هیجان جعلی و دلسوزی برای ازدسترفتن ارزشها درباره تاسیان حرف میزنند، نشانه مشکوکی است که جدا از بیسوادی، میتواند ریشههای دیگری داشته باشد. به گمانم حالا میشود با خیال راحت تاسیان را دید و مطمئن بود که احتمالا آن جاهایی را که باید، هدف گرفته». طی چند ماه گذشته حواشی رویکرد ساترا نسبت به برنامههایی که از فیلیمو پخش میشود، انتقادات بسیاری را به همراه داشته است. نگاه این مجموعه به برنامه «اکنون» با اجرای سروش صحت هم قابل تأمل بود و حالا هم بحث سریال عاشقانه تاسیان. رفتارهای دوگانه ساترا طی چند ماه گذشته بحثبرانگیز بوده است و باید دید در ادامه تنظیمگری محتوای برنامهها، چه مسیری پیشروی پلتفرمها خواهد بود. با این حال به نظر میرسد تاسیان در همین سه قسمت توانسته مخاطب خود را پیدا کند و حواشی این سریال همچنان ادامه دارد.