|

گرسنگی؛ خطری بزرگ برای کودکان افغانستان

گرسنگی، داستان تلخ بسیاری از کودکان جهان شده است. به طور مثال سازمان نجات کودکان طی گزارش اخیر خود تأکید کرد که پیش‌بینی می‌شود حدود 6.5 میلیون کودک در افغانستان در سال 2024 با بحران گرسنگی روبه‌رو شوند.

گرسنگی؛ خطری بزرگ برای کودکان افغانستان

شرق: گرسنگی، داستان تلخ بسیاری از کودکان جهان شده است. به طور مثال سازمان نجات کودکان طی گزارش اخیر خود تأکید کرد که پیش‌بینی می‌شود حدود 6.5 میلیون کودک در افغانستان در سال 2024 با بحران گرسنگی روبه‌رو شوند.

این نهاد بین‌المللی افزایش ناامنی غذایی در افغانستان را ناشی از سیل، خشک‌سالی و بازگشت مهاجران می‌داند. این سازمان از جامعه جهانی خواسته است تا کمک‌های بشردوستانه را برای نجات جان کودکان در افغانستان افزایش  دهد. 

ارشد مالک، رئیس سازمان نجات کودکان در افغانستان، سیلاب‌های اخیر در شمال این کشور را «وضعیت خطرناک برای کودکان» توصیف و تأکید کرده است که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از هفت هزار کودک به‌ دلیل سوءتغذیه تحت درمان قرار گرفته‌اند.

 او افزود: این اعداد نشانه‌ای از نیاز شدید به حمایت مستمر از خانواده‌هاست، زیرا آنها شوک پشت سر هم را تجربه می‌کنند. کودکان اثرات مخرب سه سال خشک‌سالی، سطح بالای بی‌کاری و بازگشت بیش از 1.4 میلیون افغان از پاکستان و ایران را احساس می‌کنند.

گفتنی است، باران‌های سیل‌آسا و سیلاب‌ها در ماه می‌ در شمال افغانستان جان بیش از 400 نفر را گرفته، هزاران خانه را ویران کرده یا به آنها آسیب رسانده و زمین‌های کشاورزی را تخریب کرده

 است.

حال با وجود آنکه طالبان روی کار آمده، نگرانی‌های بسیاری بر جا مانده و حتی برخی از آنها هم شدت گرفته است. درحال‌حاضر با وجود محدودیت‌های فراوانی که برای زنان قائل شده، بسیاری از زنان سرپرست خانه با فقر بسیار دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

 به طوری که برخی چاره‌ای نداشتند جز اینکه به اجبار ازدواج کنند که همین میزان خشونت‌های خانواده را هم شدت بخشیده است. حتی محرومیت از تحصیل دختران باعث شده تا امکان کار و اشتغال آنها کم شود که همین به شکل مستقیم بر فقر کلی و محرومیت‌های حال حاضر افغانستان اثر خواهد داشت. در هر حال این آسیب‌ها هرکدام به شکلی مجزا بر محرومیت‌های کلی اثر خواهد گذاشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها